Hoi. Ik ben nieuw hier en hoop dat ik dit goed plaats haha. Ik heb een kyleena spiraaltje en zit met een vraagje. Ik vroeg me af of iemand misschien weet of je met een hormoonspiraaltje ook moet opletten qua bescherming in combinatie met bepaalde medicatie zoals bij de pil. Daarbij denk ik aan antibiotica, sint janskruid, anti-epileptica, griseofulvine, medicatie voor HIV, e.a. Het gaat dus specifiek over hormoonspiraaltjes, niet koper. Ik zou het anders aan m’n gynaecoloog vragen, maar bellen is niet mogelijk en een afspraak maken voor 1 vraagje vind ik wat overdreven... hopelijk heeft iemand het antwoord dankje!
Als het zo is, dan staat dat in de bijsluiter. Deze is meestal online in te zien. Je kunt dit ook navragen bij apotheek, zij hebben als het goed is makkelijk toegang tot deze informatie.
In de bijsluiter staan geen specifieke geneesmiddelen opgesomd. Ik ben misschien op zoek naar ervaringen van personen met een hormoonspiraaltje die bepaalde medicatie moesten nemen, met/zonder interactie.
Het zou ook niet in de bijsluiter van het spiraaltje staan maar in de bijsluiter van het desbetreffende medicijn . Om welk medicijn gaat het? Ik denk dat zelfs áls het medicijn invloed zou kunnen hebben op de hormonen, de kans klein is dat je zwanger wordt. Een spiraal heeft namelijk een dubbele werking. De hormonen, maar ook het voorkomen van een innesteling.
Ik heb een middel met Sint Janskruid gebruikt. Huisarts en gynaecoloog zeggen dat het geen effect heeft, apotheker zegt van wel...
Bij de pil staat wel in de bijsluiter dat er een wisselwerking is met andere medicijnen, waaronder anti-biotica. Waarom zou je aannemen dat dit bij het spiraal anders is? Als het goed is staat het óók in de bijsluiter van antibiotica e.d. als die de werking van de pil beïnvloeden. Bijsluiter van Mirena zegt er hebt volgende over: Ik zou me dus niet direct zorgen maken. Maar het blijft wel vervelend dat arts en apotheker elkaar hierin tegenspreken.
Ik reageerde op de opmerking “In de bijsluiter staan geen specifieke geneesmiddelen opgesomd.” Er staat uiteraard niet een uitputtend lijstje opgesomd. Daarom moet je kijken in de bijsluiter van het desbetreffende medicijn. Een algemene opmerking over antibiotica e.d. kom je niet veel verder mee. Want de ene is de andere niet. Lastige aan st. janskruid is dat het over het algemeen geen officieel geneesmiddel is maar een kruidenmiddel. Slechts een paar middelen met st. Janskruid zijn officieel een geneesmiddel. Hierdoor is de informatie beperkter. @ts wat heeft de apotheker dan precies gezegd wat het effect zou kunnen zijn en welk advies heb je meegekregen?
Ik vroeg aan de apotheker of het een effect heeft zoals bij de pil en haar antwoord was "het zijn dezelfde hormonen dus ja". Toen vroeg ik hoe lang ik dan extra bescherming zou moeten gebruiken, dus dan heeft ze voor mij opgezocht hoe lang het duurt voor het uit je systeem is, en dat is volgens haar 2 weken. Toen ik aan zowel huisarts als gynaecoloog dezelfde vraag stelde, zeiden beiden "nee, dat blijft altijd veilig". Ik heb op het internet een bijsluiter gevonden die een gynaecoloog krijgt, met ook de instructies van de plaatsing erin etc. En hierin staat: "Stoffen die de klaring van levonorgestrel verhogen, bijv.: Fenytoïne, barbituraten, primidon, carbamazepine, rifampicine, en mogelijk ook oxcarbazepine, topiramaat, felbamaat, griseofulvine en producten die sint-janskruid bevatten. De invloed van deze geneesmiddelen op de contraceptieve werkzaamheid van Kyleena is niet bekend, maar vanwege het lokale werkingsmechanisme neemt men aan dat deze invloed niet erg groot is." M.a.w. ze weten het eigenlijk niet, dus daarom zegt de ene wat anders als de andere.
Als het goed is blijft je spiraaltje veilig. Het zit ook soortvan ‘in de weg’ bij een innesteling, heb ik altijd begrepen. Ik heb tijdens mijn spiraal ook antibioticum en sint-janskruid gebruikt (had 8 jaar spiraal) en niet zwanger. Ook niet van mijn eerdere partners (huidige partner is onvruchtbaar dus geen goed referentiekader).