Als je mij 10 jaar geleden had vertelt dat ik nu deze vraag zou stellen, dan had ik je uitgelachen... But here we are... Na 4 jaar fertilteitsproblemen, heeft een zwangerschap mijn lichaam gereset. Schijnbaar snapt mijn lijf het nu, want in 4 jaar tijd hebben we ons leven mogen verrijken met 3 lieve kindjes. In januari worden mijn eileiders verwijderd. Tot die tijd mag ik absoluut geen hormonen gebruiken. Nu heb ik vlak voor de eisprong een condoom incidentje gehad. Ik had het idee dat er teveel "productie" was dan dat er ruimte was in het condoom en ik had het idee dat er wat langs gelekt is. Hij bleek achteraf ook iets te vroeg een hoogtepunt te hebben gehad en ging nog even door voor mijn plezier. Dit is niet helemaal zoals je een condoom juist hoort te gebruiken. Na zaadlozing dien je te stoppen omdat je anders risico tot lekkage hebt, lees ik overal... Paniek dus! Maar zijn deze risico's nou echt zo realistisch? Of mag ik me iets minder druk maken...
De betrouwbaarheid van een condoom bij gemiddeld gebruik is rond de 80-90%. Gemiddeld gebruik wil echter zeggen dat het idd soms fout gaat, lekken, scheuren of te laat omgedaan. Helaas kan niemand met zekerheid zeggen welk risico je nu loopt (hangt ook van je eigen cyclus af, zit je in een vruchtbare periode?). Bij twijfel zou je morning after kunnen overwegen, maar ik begrijp dat je geen hormonen mag. Dan kun je weinig dan afwachten tot je weer ongesteld moet worden, lijkt me... Sterkte. Ik kan me voorstellen dat het erg onzeker maakt.
Over het algemeen is een condoom gewoon betrouwbaar, echter zitten er meer risicos aan vast als aan ander anticonceptie, zoals scheuren, afglijden of te laat/vergeten om te doen.. Hier mocht ik ook tijdelijk niet aan de hormonen en gebruikte we dus een condoom. Deze is éénmalig fout gegaan, afgegleden en ben nu zwanger van ons derde wonder. Wij hebben er dus voor gekozen om mijn vriend te laten knippen. Dit is ondertussen zelfs al gebeurd, want een 4e, gaat ons ook echt een stap te ver en de hormonen willen wij beide niet meer in mijn lijf.