Hoi Hoi, Ik kan zo snel niet vinden of dit onderwerp al een keer is aangesneden of niet, dus doe het maar even zo. Twee weken geleden is mijn koperspiraal verwijderd.. Nu heb ik al een aantal keer de afgelopen anderhalve week goede krampen gehad in mijn onderbuik. Af en toe ook opgeblazen gevoel en pijnlijke onderbuik (net als of je te lang je plas hebt opgehouden) Sinds een tijdje houd ik ook, gewoon voor mijzelf, in een app bij hoe mijn cyclus is. maar die blijkt nog al wat te schommelen.. (tussen de 21-41 dagen..) nu zou ik volgens deze app morgen ongesteld moeten worden, maar als ik naar mijn lichaam luister gaat dat hem nog niet worden.. Ben alleen wel iets vergeten te vragen bij de gyneacoloog... Twee dagen voor het verwijderen nog onbeschermd seks gehad.. Nu weet ik niet hoe lang het duurt voor de zaadjes inactief zijn gemaakt door het koperspiraal... Is hier iemand bekend mee? Of is er zelfs een kans dat je zwanger kan zijn hierdoor? Heb nog niet echt een moment gehad dat ik de gyneacoloog hier over te bellen... Alvast bedankt!
Zaadjes leven gemiddeld 3 dagen maar als goed is breekt het koper alles zaadjes gelijk af dus kans is wel klein...
Ha, ik heb dezelfde vraag. Ook hier twee dagen voor het verwijderen onbeschermd gevreeen. De kans lijkt mij erg klein vanwege het koper, maar wie weet. Je kan eigenlijk niets andes doen dan afwachten en testen. Ik hoop voor je dat het raak is.
Hoi hoi, dank jullie wel voor jullie reactie. Daar was ik inderdaad even nieuwsgierig naar hoe lang en hoe snel het spiraaltje werkt... Inderdaad gewoon nog even afwachten. Komt goed
Is dat al mogelijk? Volgens mijn period tracker zou ik officieel vandaag ongesteld moeten worden. Maar daar mijn cyclus nog al schommelt en het max aantal dagen 41 is geweest... Zou het zomaar ook nog eens tot 2 april kunnen duren.
Koper is giftig voor zaadcellen, dus in principe gaan ze dood zodra ze in de baarmoeder zijn. Maar... er kunnen altijd enkele sterke zwemmers overleven en alsnog voor een bevruchting zorgen. Tenslotte kun je zwanger raken tijdens gebruik van spiraal. Kleine kans... maar het kan wel. Gezien de flinke variatie in cycluslengte weet je natuurlijk niet wanneer eisprong was en waar je in je cyclus zat op het moment dat spiraal eruit ging. Je zou gewoon een (goedkope) test kunnen doen, maar als die negatief is, zegt dat nog niets. Als je het makkelijk kunt, zou ik afwachten tot je ook in je langste cyclus overtijd bent.
Vanochtend toch mijn nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen en een goedkope test van de trekpleister geloof ik gedaan. Deze was negatief. (stiekem toch een beetje teleurgesteld...) Komend weekend is de langste cyclus datum... Hoorde een collegaatje vertellen dat je lichaam er weer aan moet wennen als het spiraaltje er uit is.. bij een hormoonspiraaltje snap ik dat wel, moeten de hormonen er uit enzo. Maar bij een koperspiraaltje is dat toch niet echt zo? er wordt niet voor niets gezegd dat je na verwijderen gelijk weer vruchtbaar bent.. Anders volgende week toch maar even Gyneacoloog bellen....
Na het verwijderen van een koperspiraaltje ben je meteen weer vruchtbaar. En omdat er geen hormonen in zitten hoeft je lichaam dus niet te 'ontpillen'. Ik denk zomaar dat de gynaecoloog je hetzelfde antwoord gaat geven. Succes met wachten!
vanmiddag toch maar even de gyn gebeld. hele verhaal verteld van onregelmatige cyclus enzo. ook over testje van van de week. Ze gaf als tip nog een weekje af te wachten en volgende week nog een testje te doen. mocht deze ook negatief zijn moest ik weer even bellen voor een afspraak om eventueel medicijnen te geven om de boel op gang te brengen. We wachten het nog eventjes af.. haha.. (wil in ieder geval niet meer dezelfde situatie als toen ik met de pil gestopt ben..Toen werd ik 9 maanden niet ongesteld.. :S)