Koperspiraal

Discussion in 'Anticonceptie' started by Bureau, Aug 7, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bureau

Bureau Bekend lid

Jul 3, 2014
    901
    41
    28
    Hoi allen,

Mijn 2e menstruatie sinds de bevalling komt eraan en hierna wil ik een koperspiraal laten plaatsen. Ik wilde expres een paar menstruaties afwachten zodat ik kan kijken hoe zwaar/pijnlijk die zijn zodat ik straks kan nagaan of een spiraal de boel gaat veranderen.

Maar ik vind het wel spannend. Bij beide zwangerschappen was ik de eerste maand proberen zwanger, we zijn volgens mij dus behoorlijk vruchtbaar. Biedt de koperspiraal wel genoeg bescherming? Zijn er mensen die met een koperspiraal zwanger zijn geworden? Ik wil namelijk echt niet nog een zwangerschap en het idee om zwanger te zijn terwijl er een spiraal in zit, vind ik ook eng:(

En dan de vraag: hoe bevalt de koperspiraal jou? Heb je erge bijwerkingen gehad? Ik hoop dat ik er goed op reageer want ik wil geen hormonsters meer:D

2. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Ik heb nu mijn 2e koperspiraal.
    De kans op zwangerschap is kleiner dan bij pil. Vergelijkbaar als bij sterilisatie ;). Maar dus niet 0. Ik geloof 1 op 1000. Qua anticonceptie is het dus erg betrouwbaar, maar geen garanties.

Ik heb in 2009, na mijn 2e kind, een multiload spiraal laten plaatsen. Ik merkte qua menstruatie geen verschil met hoe het voor mijn 2e zwangerschap was. Niet pijnlijker, niet heftiger, niet langer. Ik was er erg tevreden mee, fijn nergens aan hoeven denken. Na 2,5 jaar bleek ik toch onverwacht zwanger te zijn geraakt, mijn spiraal was verzakt en dan werkt die niet goed meer. Dit werd een miskraam (circa 70-80% van zwangerschappen met spiraal in baarmoeder gaan mis). Gyn die me toen controleerde zei al meteen dat het echt 'pech' was en dat er geen enkele reden was om niet gewoon weer een koperspiraal te plaatsen.

Inmiddels wilden we toch een 3e en na bevalling heb ik toen mirena geprobeerd. Ik had toch veel bijwerkingen (last hormonen) en ben toen gaan praten met gyn over sterilisatie. Dat was toch wel een heel gedoe (en duur, zou zelf bij hebben moeten betalen) en de kans op zwangerschap (hoe klein ook) was nog steeds aanwezig. Ik heb toen na rijp beraad toch weer voor koperspiraal gekozen. Dit keer een T-safe, deze blijkt betrouwbaarder te zijn dan de multiload die ik eerder had (de helft minder ongeplande zwangerschappen).

Mijn lijf heeft even 2 cycli moeten wennen, de eerste cyclus extreem veel bloedverlies, de tweede erg pijnlijk, maar sindsdien gaat het prima. Menstruatie duurt 6 dgn, waarvan 1 dag veel bloedverlies, maar verder valt het allemaal erg mee. Af en toe wat lichte krampen, soms pak ik hier een paracetamol voor, maar dat is echt niet iedere maand. En verder? Nergens last van... (behalve van mijn eigen pms... maar ja, doet spiraal ook niets mee ;))

Een vriendin van me heeft al bijna 20 jr koperspiraal (geen kinderwens, ik geloof dat nu de 3e erin zit) en die heeft nog nooit problemen gehad.

Als je niet van hormonen houdt, vind ik het wel echt een aanrader hoor. Werkt voor mij prima!

3. Bureau

Bureau Bekend lid

Jul 3, 2014
    901
    41
    28
    Oh wat fijn een goede ervaring! Op de zwangerschap na dan :eek: Ik ben ook bang dat ie dan gaat zakken/verplaatsen oid, volgens mij hoor je dat nog best regelmatig.. Maar dat je er verder geen last van hebt is wel top om te horen! Thanks voor je reactie!

4. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    3,410
    1,065
    113
    Ik ben het resultaat van een vrouw met koperspiraal, maar dat is dan wel al 30 jaar geleden. ;) Over het algemeen hoor ik wel positieve ervaringen.

5. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    zie mijn banner. 33 weken zwanger door de koperspiraal. bij mij komt er geen spiraal meer in.

6. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,174
    4,485
    113
    Ik heb nu mijn tweede koperspiraal, de T-safe, kan 10 jaar blijven zitten, ben erg tevreden. (de eerste heb ik ca. een jaar gehad, toen eruit laten halen omdat we een tweede kindje wilden. Na die zwangerschap weer een laten plaatsen) Er blijft een kans op zwangerschap, daarom gaat er als we zeker weten dat er geen wens meer is voor een derde een knip in bij mijn man.
    mijn cyclus is normaal gebleven. de menstruatie iets heviger, maar prima, ik merk wel dat ik iets meer pijn heb van mijn eisprong en de eerste dag van de menstruatie. maar voor mij is er prima mee te leven. Ik kan overigens niet zomaar andere anticonceptie nemen omdat ik verhoogd trombose risico heb, dus ik moet het hiermee doen... gelukkig blijkt het bij mij dus prima te zijn.

7. Bureau

Bureau Bekend lid

Jul 3, 2014
    901
    41
    28
    Pff toch veel zwanger ondanks spiraal :( ik wil echt niet nog een zwangerschap en al helemaal niet nu al :O

8. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

Mar 14, 2011
    1,460
    11
    38
    Female
    Hier 2 jaar een koperspiraal gehad. vond het erg fijn. Geen hormonen maar wel veiligheid (99%). De menstruaties waren iets heftiger, maar aangezien ik altijd al erg heftig ongesteld was, maakte dat niet echt meer uit. zou er zo weer voor kiezen.

9. Colalight

Colalight Bekend lid

Apr 13, 2016
    588
    1
    16
    Er zijn veel mensen die hem niet netjes na 4 weken laten controleren middels een echo of hij goed zit en er zijn veel mensen die dus gelijk 3 dagen na het plaatsen denken: goooo, die controle waarschuwing is er niet voor niets....

Ik heb er 2 gehad en ven super tevreden. Eerste twee menstruaties zij zwaarder en daarna gewoon zoals altijd. Ik zou zeggen: doen! Geen zooi meer in je lijf :)

10. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

Sep 19, 2014
    1,516
    0
    36
    Ik heb de multiload spiraal, die trouwens niet meer worden gemaakt, nu een jaar.
    De vk zei dat we erg vruchtbaar zijn en daarom de minera adviseerde, maar ik wilde geen hormonen. Door de pil was ik een monster en binnen 2 maanden gestopt ermee te zijn was ik al zwanger.
    Menstruatie was de eerste 3 maanden wel iets langer en iets pijnlijker maar verder goed te doen. Ik zit nu op 6 dagen waarvan 1 dag de top is. Soms is het dan al binnen 2 uur verschonen van maandverband, maar liever dat dan dat ik een monster ben :p
    Ik heb de spiraal door de gyn laten plaatsen, ha lukte het niet. Na 6 weken de controle gehad en de spiraal zat mooi op zijn plaats. In die 6 weken adviseerde de gyn om het dubbel safe te doen omdat in die periode het spiraaltje kan zakken, hoeft uiteraard niet.

11. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

Mar 14, 2011
    1,460
    11
    38
    Female
    Colalight, ik heb inderdaad ook met ca 6 weken een controle echo gehad om te kijken of hij nog goed zat. Bij de mirena niet aangeboden gekregen. Bij de koper dus wel. Wel een fijn idee, maar denk niet dat het een garantie is dat hij dan wel blijft zitten.

12. Bureau

Bureau Bekend lid

Jul 3, 2014
    901
    41
    28
    Dus er is als ik het goed begrijp nog steeds een periode waarbij je double safe moet? En die echo, zijn daar kosten aan verbonden?

13. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Ik heb bij mijn eerste spiraal alles via de huisarts laten doen/lopen. Geen idee hoeveel dat gekost heeft ;), liep allemaal via verzekering, heb zelf niets betaald. Echo was na 4 wkn, tot die tijd condooms voor zekerheid.

Mijn tweede koperspiraal heb ik bij gyn laten plaatsen (omdat ik daar dus was om over sterilisatie), daar heb eigen risico moeten betalen (consult gynaecoloog, niet verder gespecificeerd, maar rekening was wel 280 euro ;), inclusief dus echo controle). Echo was na eerste keer menstruatie (4 wkn). Had idd het advies om tot die tijd condooms te gebruiken. Hebben we maar netjes gedaan ;), wij wilden absoluut geen risico lopen.

(dus als het jezelf niet teveel uitmaakt, via huisarts is goedkoopste optie ;))

14. Leraje

Leraje Fanatiek lid

Apr 19, 2013
    4,965
    2,790
    113
    Hier 6 jaar een spiraal gehad (dezelfde, weet niet meer welk type maar geen t-safe). Op zich helemaal tevreden, wel zwaardere menstruaties maar eindelijk geen hormonen meer en geen gefrut met condooms. In dat opzicht heel tevreden.

Maarrrr ik heb wel eens met een positieve test in handen gestaan. Dat betekent dat een innesteling toch even gelukt is. Na een dag of vier negatieve test en na een week over tijd is de menstruatie op gang gekomen, of eigenlijk dus een heel vroege miskraam.

Laten checken en het spiraaltje zat niet scheef/verzakt oid. Dus echt gewoon domme pech dat een innesteling is gelukt. Hoorde blijkbaar bij de 70/80% van zwangerschappen-met-spiraal die niet voldragen worden.

Het is wel een van de redenen waarom ik hierna toch geen spiraal meer wil.. al weet ik echt nog steeds niet wat ik dan moet doen :s

(Nu is de kans wel vrij groot dat man+ik samen behoorlijk vruchtbaar zijn. Ik ken ook genoeg mensen die met spiraal nog nooit zoiets meegemaakt hebben.)

15. maybee2

maybee2 Fanatiek lid

Mar 15, 2014
    1,247
    8
    38
    Noord brabant
    Hier al 2,5 jaar koperspiraal en al 2x zwanger geweest (van korte duur) want werd telkens een vroege miskraam. Week voor de positieve test echo gehad en spiraal zat goed op zn plek. Hoe t kan gebeuren? Geen idee..

16. Bureau

Bureau Bekend lid

Jul 3, 2014
    901
    41
    28
    Vandaag laten plaatsen. Vastpakken met tang was niet prettig.. Voelt ook wat gek omdat ze de baarmoedermond vastpakken en je her vervolgens in je baarmoeder voelt (menstruatiekramp). Ik heb sinds het plaatsen (5 uur geleden) pijn aan 1 kant van mijn baarmoeder, alsof er iets tegenaan duwt aan 1 kant). Herkenbaar?

17. Sjim84

Sjim84 Niet meer actief

ik heb 1 jaar een koperspiraal gehad!
    Afgelopen donderdag laten verwijderen. Ik had veel last van m'n menstruatie en niet alleen dat die heftiger was, maar ook bv een week na m'n menstuatie had ik weer bloed verlies.

18. Evelien80

Evelien80 Niet meer actief

Ik heb hem ook verwijderd.
    Dit is de 2e x nu.
    Eerste x was vorig jaar mijn baarmoeder was hem aan het afstoten.
    Vorig jaar toen opnieuw laten zetten
    En afgelopen week weer verwijderd omdat hij verzakt was.
    Maar bleek dat ik een gekantelde baarmoeder heb en hij nooit bovenin geplaatst is.
    Beide keren door gyneacoloog laten doen.
    En heb echt een bocht waardoor ze hem niet kon plaatsen dan zou mijn baarmoeder hem weer uitstoten.
    Ik moest dan echt onder verdoving hem laten zetten zei ze en dan nog had ik kans dat het niet zou lukken.
    Was een uitzondering zei ze ook.
    Mijn baarmoeder is gekanteld richting de darmen en niet richting de blaas dat kom 70% voor de andere 30% .
    En daar zit ik bij.
    Dus voor mij geen spiraal op dit moment omdat er toch een kinderwens is.
    Ze adviseerde me als ik klaar was met kinderwens om het onder verdoving te doen dan zit die ook gelijk voor 10 jaar.
    We zien het wel.
    Want vond koperspiraal echt ideaal.
    Geen pilgedoe en hormonen.

19. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

Sep 19, 2014
    1,516
    0
    36
    Bureau, wat je omschrijft is herkenbaar. Heb ik ook gehad. Duurde een dag of 3 toen het weg trok. Daarna alleen wat krampen gehad. Maar mocht je het niet vertrouwen, zou ik even contact opnemen met de arts.

20. Krullenboll

Krullenboll Actief lid

Nov 8, 2013
    379
    152
    43
    Female
    Hbo-verpleegkundige
    Zuid-Holland
    Ook ik heb een koperspiraal.

Na het plaatsen had ik last van krampen en wat bloedverlies.

Waar ik wel last van had was dat mij lichaam 4 maanden nodig had om eraan te wennen. Had last van bloedingen. Stond op het punt om het eruit te laten halen en plots stopte het bloeden. Nu heb ik een mooi cyclus. De eerste 2 dagen heftig bloedverlies. Na 5-6 dagen is het klaar.
    Ben er super blij mee en zou niks anders meer willen.

Oja ik heb geen controle echo gehad. Hoefde blijkbaar niet?

Share This Page