Koperspiraal

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Marriia, 13 mei 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marriia

    Marriia Actief lid

    6 apr 2020
    238
    116
    43
    Vrouw
    Goedemiddag allemaal,

    Ik heb besloten de koperspiraal te laten plaatsen. Heb hiervoor de minipil geslikt maar ga slecht op de hormoon die erin zit.
    Wat zijn jullie ervaring met het plaatsen en het bloeden erna? Had begrepen dat je lang bloed erna…
     
  2. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.205
    1.249
    113
    Ik heb 2 maanden terug mn koperspiraal eruit laten halen en laten vervangen voor een mirena.
    Van het plaatsen zelf heb ik weinig last gehad. Ook bloedingen tussen de menstruaties door heb ik niet gehad. Ik werd alleen elke 22-28 dagen ongesteld waarbij ik ruim een week bloed verloor. Tijdens die week waren er ook 3 a 4 dagen waarbij ik echt veel bloed verloor, compleet met doorlekken (ondanks maandverband of menstruatieondergoed en een super plus tampon :cry:)
    Een paar maanden terug heb ik wat bloedonderzoeken gehad door verschillende klachten (waaronder vermoeidheid ed) en daaruit bleek dat ik een behoorlijk ijzer tekort had. Waarschijnlijk veroorzaakt door de menstruaties. Dit was voor mij reden om na ruim 4 jaar de spiraal te laten vervangen.
    Verder had ik geen klachten met de koperspiraal. Vond het heel fijn om weer een natuurlijke cyclus te hebben.
     
    Appelflapje vindt dit leuk.
  3. Melaelisa

    Melaelisa Actief lid

    27 jan 2024
    220
    218
    43
    Vrouw
    Nadat ik mijn koperspiraal heb gezet heb ik helemaal niet gebloed. Het plaatsen zelf is niet fijn, je hebt wat last van buikpijn daarna, maar het viel tegenover de mirenaspiraal echt mee.
     
    Marriia vindt dit leuk.
  4. Shalom

    Shalom Bekend lid

    15 jan 2024
    802
    509
    93
    Hier ook de keuze gemaakt voor de koperspiraal nadat hormonen vreselijk tegenvielen.
    Maar deze was hier een verschrikking. Hele heftige (compleet doorweekt zelfs met kraamverband) en lange bloedingen gehad met veel buikpijn. Uiteindelijk laten verwijderen nadat ook bleek dat ik een flink ijzertekort had gekregen door de enorme bloedingen.
     
    Marriia vindt dit leuk.
  5. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.750
    418
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier helaas ook geen goeie ervaring. Plaatsen vond ik vreselijk, maar let op dit is persoonlijk. Daarna 6 weken lang alleen maar non stop gebloed. Daarna was hij scheef gezakt. Laten verwijderen en geen nieuwe meer genomen.
     
    Zomer90 vindt dit leuk.
  6. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.460
    944
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Hier wel ervaring met koperspiraal maar helaas ook geen goeie. Plaatsen zelf was prima. Uurtje van te voren 1gr paracetamol en 400mg ibuprofen genomen. Geen tussentijdse bloedingen naderhand gehad.
    Ik heb hem laten verwijderen omdat mijn menstruaties heel lang en hevig waren. 8 dagen waarvan 3 dagen iedere 2 u naar de wc om te wisselen van tampon. Moest echt bij een wc in de buurt zijn.
    Heb het een jaar aangekeken maar zat geen verbetering in. Nu wil ik na de bevalling voor een mirena gaan.
     
  7. Marriia

    Marriia Actief lid

    6 apr 2020
    238
    116
    43
    Vrouw
    Jammer dat het voor jou geen goede ervaring was. ik heb van mezelf al een heftige, lange menstruatie dus ik ben het wel gewend. Dat is voor mij niet een reden om geen koperspiraal te nemen. Ik wil lekker hormoonvrij zijn
     
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Hier goede ervaringen(2x)
    Niet extreem gebloed na het plaatsen, het plaatsen zelf was ook niet vreselijk, het was niet lekker maar goed…

    menstruatie duurt ongeveer 5 dagen waarvan 1,5 dag best flink ( elke 1,5/2 uur verwisselen) maar dat is het

    hier dus geen negatieve ervaring en tevreden
     
    Marriia vindt dit leuk.
  9. Marriia

    Marriia Actief lid

    6 apr 2020
    238
    116
    43
    Vrouw
    Bedankt!
    bedankr voor je reactie!
     
  10. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.175
    1.089
    113
    Ik heb 2x koperspiraal gehad.
    De eerste ervaring was goed (vrijwel geen verschil in menstruatie, geen klachten), maar ik bleek een relatief onbetrouwbare geplaatst te hebben gekregen (die ze als het goed is nu niet meer gebruiken!), die verzakte en tot een ongeplande zwangerschap (en miskraam) leidde.

    Daarna een ander merk/model gehad, omdat mirena mij slecht beviel. Het plaatsen vond ik persoonlijk weinig voorstellen, niet veel meer dan hoe een uitstrijkje voor mij voelt. Daarna even wat krampen, minder dan bij menstruatie. De eerste twee weken gebloed, daarna gewoon de menstruaties. Deze waren wel ietsje heviger en een dag langer, maar voor mij goed te doen. Ik ben lang tevreden geweest met mijn koperspiraal.

    Na een jaar of 3 kreeg een klein beetje tussentijds bloedverlies (in week voor eisprong), wat ik ook lang prima vond (zodra ik wist dat alles goed was, had wel laten nakijken door gyn).

    Maar na 6 jaar werden menstruaties geleidelijk heviger en pijnlijker en nam ook tussentijds bloedverlies toe. Uiteindelijk was ik het zat, was niet meer te doen (ieder uur moeten verschonen, 2-3 keer per nacht) en terug gegaan naar gyn. Koperspiraal eruit laten halen, hiermee was het tussentijds bloedverlies opgelost, maar de menstruaties bleven hetzelfde, al was het wel weer 5 dagen ipv 7. Had met leeftijd te maken (40+) volgens gyn, heb daarvoor dus ook aanvullende behandeling.
     

Deel Deze Pagina