Hoi, Ik ben lid van een tennisclub, ik les niet maar speel 1 a 2 keer in het jaar competitie. Nu heeft het bestuur ervoor gekozen om alle klussen die er gedaan dienen te worden door vrijwilligers dit gaan te verplichten. Ik vroeg me af, mag en kan een sportclub dit zomaar doen?
Ik hoor om mij heen vaak dat ze vrijwilligersklussen hebben, zoals kantinedienst etc en dat je ervoor kan kiezen het niet te doen maar dat je dan extra betaald. Mijn man draait ook wel eens kantinedienst, is maar een paar keer per jaar. De klussen/diensten zijn nodig om de club te kunnen laten bestaan. Contributie ophogen wil je zo min mogelijk waarvoor deze oplossing veel wordt toegepast. Ik denk dat het gewoon mag omdat dit bij de voorwaarden van lidmaatschap zal horen. Het is aan jou of je daaraan wil voldoen of dat je je afmeldt van de club. Het is in deze tijd vaak de enige mogelijkheid om als club te blijven bestaan.
Hier bij de rijvereniging is het verplicht om 40 uur vrijwilligerswerk per jaar te doen. Doe je dit niet dan betaal je 15 euro per uur aan de vereniging bovenop de contributie.
Hier was het zo dat je een bepaald aantal uren vrijwilligers werk " moest" doen anders werd je contributie hoger ( 100 euro). Her probleem was alleen dat ze een zeer hechte vaste groep aan vrijwilligers hadden en je dus als nieuweling er niet voor ingedeeld of gevraagd werd en je dus standaard die 100 euro erbij bovenop kreeg. Na 2 jaar hebben wij het dus weer opgezegd en dit ook als reden aangegeven. Helemaal prima die regeling maar dan moet je ook de kans krijgen om je uren aan vrijwilligers werk te draaien.
Ik zou gauw klaar zijn met zo'n beleid. Ik wil best de handjes uit de mouwen steken, maar dan wel wanneer het mij uit komt en wat ik zelf wil doen, niet verplicht iets in de schoenen geschoven krijgen. Het is nog steeds vrijwillig hoor! Ik zou dan wel als club zijnde begin van het seizoen al een soort intekenlijst hebben zodat men daar geheel naar eigen keus en tijd op in kan tekenen.
Dat lijkt me wel, je bent immers niet verplicht om lid te worden. Hier is het bij de club ook "verplicht" om bijvoorbeeld een keer een kantinedienst te draaien.
Is waarschijnlijk noodzaak, omdat veel mensen niks willen doen en het dan altijd op dezelfde aankomt.
Bij ons werken ze met een “puntensysteem” en je kunt je online inschrijven op taken en zo punten “verdienen”. Je kunt ze niet afkopen, want als iedereen alles zou afkopen komt er van die taken nog niks terecht. Ja het is lastig en niet altijd leuk, maar ik snap wel dat het essentieel is om de vereniging draaiend te houden. Voordeel is wel dat je helemaal zelf vrij bent om te kiezen welke taken je wanneer doet en wat het beste bij jou en je agenda past.
Dat snap ik ook. Maar je komt toch om bv te sporten, niet om achter de bar te staan? Ik denk dat ze dan beter de contributie iets verhogen en daar iemand voor betalen die dat doet. Ik zou daar graag iets meer voor betalen.
tja, maar in de huidige tijd is er op de gewone arbeidsmarkt al een enorme krapte.... laat staan bij dit soort dingen - die vaak nog eens in de weekenden of avonduren moeten gebeuren.... zelfs al zou je mensen er voor betalen, dan nog kunnen ze ze niet vinden denk ik.... ik begrijp je -helemaal... maar het is gewoon erg lastig. Stiekem ben ik wel blij dat onze oudste nu gesport is met haar teamsport - haar hart lag meer bij de scouting - maar dat scheelt weer een aantal bardiensten... voor mijn man. Voor mij is het fysiek slecht te doen, dus het komt op hem neer...
Bij de voetbalclub had je bij ons bardiensten ingedeeld per team (paar weekenddagen per jaar), dus dan moet je even binnen je teamuitzoeken wie er gaat. Zijn er altijd wel 2 van de 20 die kunnen. Nu zit ik bij een andere sportclub waar je 1 of 2x een weekendmiddag per jaar een bardienst hebt , die kun je afkopen. Als het bij dat soort sporadische dingen blijft vind ik het eigenlijk wel prima.
Ligt er ook aan wat ik ga niet het park onderhouden of schoonmaak doen. Maar bardienst tijdens toernooi van de kids oid prima…
Ik vind het zo verbazingwekkend dat mensen zeggen:'we komen hier alleen om te sporten '. Hoe denk je dat zo'n club draait? Uren en uren aan vrijwilligers werk van een bestuur dat alles aanstuurt, regelt. Commissies die dingen organiseren. Denk je dat scheidsrechters magisch opgeleid op het veld staan? Dat de competitie zichzelf indeelt? Dat de trainingschema zo maar 'poef' op de website staan? En dat zijn bijna altijd dezelfde mensen die het doen omdat er voor de rest niemand te vinden is. Te beroerd om een paar middagen per jaar de handen uit de mouwen te steken. Kind uit de auto gooien en na de wedstrijd weer ophalen. Ik heb er zelfs een keertje eentje gehad die het kind uit de auto zette en weer wegreed terwijl hij wist dat de wedstrijd was afgelast maar dat moest de club maar oplossen want hij had andere dingen te doen. Ongelooflijk, als je dan echt helemaal niets wil doen ga dan lekker bij een compleet betaald iets sporten zoals een sportschool. Bijna alle andere sporten en ook scouting draaien gewoon op een paar vrijwilligers die er meerdere dagen per week mee bezig zijn om te zorgen dat jouw kind een plek heeft om te sporten. Ik zou me doodschamen als er dan zo'n nood is dat ze het werk verplicht moeten stellen. En dat er dan ook nog mensen over gaan klagen.
Bij ons op de tennisclub moet je ook verplicht bardienst draaien, er zijn ook een aantal klusdagen en die tellen dan ook als bardienst. Je hoeft dus niet én én te doen. Op de manege van zoontje hebben ze ook een klusjesdag. Vrijwillig maar bij de afsluiting een bbq, dan maak je het misschien wat aantrekkelijker om te komen. Als ik kan help ik altijd mee, maar ga niet hemel en aarde bewegen. Zit zelf ook in t bestuur bij een vereniging en inderdaad, het zijn heel vaak dezelfde mensen die alles doen. Maar dat heb je denk ik in elke vereniging precies zo.
Dat kan voor mensen met een laag inkomen ervoor zorgen dat ze niet meer lid kunnen blijven. Ik vind het juist wel goed dat iedereen zijn steentje bijdraagt om kinderen te laten sporten, zowel de directeur van een groot goedlopend bedrijf als iemand die net rond kan komen en blij is dat de sport van de kinderen betaald kan worden. (En die directeur staat hier gewoon vrijwillig achter de bar, koopt hij niet af, vindt hij nog leuk ook).
@Juul75 Dat is toch niet verbazingwekkend? Zoveel mensen zoveel wensen. Je kiest er voor of niet. Daarom zit er hier binnen ons gezin ook niemand op een sportclub. Daar zullen er vast meer van zijn. Niets mis mee lijkt me.
Hier is het nu ook verplicht om vrijwilligerswerk te doen. Vorig jaar was het drama, bijna niemand kwam opdraven. Dit jaar is iedereen ingedeeld op een bepaalde dag.