Tijs ruim 3,5 niet zindelijk, help!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamma van stef, 5 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamma van stef

mamma van stef Bekend lid

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Hallo

Mijn zoontje Tijs van ruim 3,5 jaar is dus niet zindelijk!
    Heb een beloningskaart geprobeerd met stickers en een kadootje.
    In het begin vond hij het interessant en was ook droog zowel smachts als overdag.
    Poepen is altijd lastig geweest.
    Na een paar weken plaste hij weer in zijn broek, en toen gingen we net op vakantie.mde eerste week heeft hij over dag zeker 8 keer een vieze broek gehad.
    Op een gegeven moment werd ik er zo sjagrijnig van en ik wilde niet dat dit heel onze vakantie verpeste en heb ik hem weer een luier aan gedaan.
    Nu na de vakantie wil meneer dus steeds een luier aan, weer extra met de stickerkaart geprobeerd maar hij wil er niks van weten.
    Hij zal toch zindelijk moeten zijn als hij naar school gaat begin februari.

Nu waren zijn luiers bijna op er waren er vanmorgen nog 2 gezegd dat ik geen nieuwe luiers meer ga kopen , dus als ze op zijn dat hij dus op de wc moet gaan plassen en poepen. Meneer was het er mee eens!
    Dit doe ik mede omdat hij dan niet terug kan vallen op een luier en wij ook niet. Misschien geeft dit hem duidelijkheid?

Ik vind het erg lastig, hebben jullie nog tips voor mij?
    Zijn er meer kindjes die er op deze leeftijd nog zo veel moeite mee hadden?
    Hoe zijn ze uiteindelijk toch zindelijk geworden?

2. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zOon was ook laat zindelijk, wilde er ook niets van weten, terwijl mijn oudste dochter met 2,5 zindelijk was, tegen de tijd dat ik me echt zorgen ging maken omdat hij bijna naar de basisschool moest, wilde hij van de een op andere dag geen luier meer om en nooit geen ongelukjes meer gehad..mijn jongste dochter was nu ook voor haar 3e zindelijk, ze moeten er zelf wel echt aan toe zijn en bij de een is dat wat later dan bij de ander..succes!

3. Onje

Onje Niet meer actief

Stiefzoon is ook ff droog geweest en toen begon het weer!

Nu is hij net 4 en wil van de een op de andere dag geen luier meer aan! Hopen dat dit zo door gaat.

4. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik denk dat je er goed aan doet om voor overdag geen luiers meer te kopen . Neem aan s nachts nog wel luier? Duidelijk zijn en niet de ene keer wel een luier en andere keer niet, dan weet hij misschien ook niet waar hij aan toe is. Hij vindt het misschien wel lekker makkelijk een luier?! Dan hoeft hij niet steeds naar de wc. Vertel hem ook dat grote kindjes geen luier dragen alleen kleintjes hier hielp dat enorm. Hij zegt nog mam ik ben grote jongen want ik plas/poep op de wc. succes komt echt vanzelf goed. Sommige zijn nou eenmaal wat later

5. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Bij mijn zoontje was het ook een drama, hij wist het echt goed maar bleef er mee uitproberen heel erg. Zoals: Mama, ik poep lekker in de luier! (en vervolgens stond ie naast me zijn behoefte te doen:x) Beloningssysteem werkte niet, hij ging alleen nog naar de wc om iets te krijgen uiteindelijk. Uiteindelijk hebben mijn man en ik gezegd: Of je gaat nu voortaan naar de wc, of we ruimen je lievelingsspeelgoed op! En ook aangewezen wat. En we hebben hem gevraagd wat hij nu echt graag wilde hebben, een speelgoed magnetron dus. Nou, op de kalender elke dag afgeteld tot hij 2 weken zindelijk was en dan zou hij het krijgen. En wat denk je?? Op 1 ongelukje na gewoon zindelijk! (overdag dan). Was natuurlijk wel een risico, maar we wisten gewoon dat hij het kon en gewoon flink zijn grenzen aan het verleggen was met zindelijk worden tterwijl we niet dwingen, en er zelfs niet over praten, hij kwam er steeds zelf mee: lekker plassen en poepen in de luier en erbij lachen!

6. mamma van stef

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Tijs zegt als ik zeg dat hij een grote jongen is : nee hoor Tijs baby...
    Ik denk dat ik probeer smachts ook geen luier aan te doen.
    Omdat in de paar weken dat hij wel zindelijk was, zowel overdag als snachts droog was.

Tijs is wel een kind wat het allemaal makkelijk vindt inderdaad.
    Zo is hij met alles een beetje

7. chocolaatje

Ohh dat herken ik ook. Mijn zoontje zei ook ik ben een baby! En uiteindelijk hielp hier niets. Dwingen en erover praten deden we niet, na enkele weken probeerden we het weer, en meneertje wilde weer niet. Dus vandaar dat we uiteindelijk het op de manier gedaan hebben zoals ik je eerder verteld hebt. Maar we wisten gewoon dat mijn zoontje het kon en gewoon de draak met alles aan het steken was. Misschien werkt die aanpak bij jou zoontje juist niet. Mijn zoontje is overigens snachts nog niet zindelijk, regelmatig een droge luier maar nog niet genoeg. Ik wacht tot de volgende kerstvakantie of eerder en dan ga ik hem een onderbroek aandoen snachts. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat hij voordat hij uit bed komt zijn volledige luier vol plast, aangezien hij daarna uren niet naar de wc hoeft;)

8. mamma van stef

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Dan is Tijs inderdaad net zo,n kind als jouw zoontje chocolaatje.
    Tijs deed wat je beschrijft ook, gewoon plassen in zijn broek en er niets om geven.
    Ik krijg het gevoel dat hij het gewoon expres doet, omdat hij het ook niet erg vind of zo.

Tijs is sowieso een kind wat steeds bezig is met machtspelletjes, hij wil alles naar zijn hand zetten.
    Als ik hem zin gang laat gaan probeert hij te bepalen wat stef doet, wanneer hij wil dat wij stil zijn etc...

Ik probeer extra duidelijk te zijn en hem te negeren als hij gedrag vertoont als niet willen helpen met aankleden etc.
    Ik loop dan gewoon weg, voorheen ging ik de strijd aan.
    Ik merk dat Tijs die reactie niet leuk vindt en dan toch doet wat ik vraag.

Ik probeer met zindelijkheid nu ook als hij in zijn broek doet, het te negeren . Negatieve aandacht is natuurlijk ook aandacht...
    Ben echt benieuwd...

9. chocolaatje

Heel herkenbaar, een tip: Probeer zoveel mogelijk het negative te vermijden en geef zoveel mogelijk positieve aandacht. B.v: Wat heb je goed je bordje leeg gegeten of: wat ben je lief aan het spelen. Is heel moeilijk, maar het helpt echt! Want ook mijn zoontje is er zo een die overal mee wil 'winnen' en de strijd aan gaat. Succes! Volg je moedergevoel, komt vast echt goed.;)

10. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Hier ook zo'n drama. Mijn zoon is van 22-06-2009. Ik ben nu toevallig heel druk met hem bezig om hem zindelijk te krijgen omdat ik die luiers gewoon (stront)zat ben. Hij poept ook nog eens een keer of 4 per dag dus het loopt best wel op kwa verbruik. Over 2 maanden is er hier weer een baby en dan hoop ik hem zindelijk te hebben, wil geen 2 kids in de luiers als het niet nodig is. Er staat nu boven op zijn kamer een potje en eentje in het midden van de huiskamer, ik zet hem er constant op. Hij mag een sticker uitzoeken en zelf opplakken op een blaadje en dat vind hij wel mooi. Na 10 stickers heb ik hem een kadootje beloofd. Ik ga het nu consequent volhouden en verwacht dat mijn man dit ook doet als ik er even niet ben. Hij loopt nu ook de hele dag in zijn onderbroek (met bovenkleding) in de huiskamer. Weet anders ook niet hoe dit voor elkaar te krijgen. Hij vraagt trouwens wel steeds om een luier maar dan zet ik hem dus op zijn potje.

11. mamma van stef

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Tijs vanaf vanmiddag dus geen luier meer aan, resultaat vanavond in zin broek geplast en gepoept.
    Hier geen reactie op gegeven.

12. Willeke1987

29 jan 2009
    87
    0
    6
    Vrouw
    die van mij word deze maand 3 en weet ook precies wanneer ze moet plassen. wil nooit een schone luier maar wil ook niet op de wc/pot ze vind t allemaal wel best zo.
    het meest frustrerende is om dan te lezen op facebook dat kinderen die veel jonger zijn het wel kunnen.

hiep hoera dinges heeft op de pot geplast! en dan alle felicitaties eronder. bah! ik weet ook niet echt een oplossing. datgene wat hier als oplossing word gezegd werkt hier ook niet.
    ze heeft een tijdje zonder luier gelopen en iedere keer als ze ergens stiekem alleen was lag er vervolgens een plas op de vloer en kwam ze weidbeens weer de kamer inlopen. ze weet wel wanneer ze moet maar wil gewoon lekker plagen.
    als we zeggen dat grote kinderen het wel kunnen zegt ze jaaa maar ik ben klein he mama;)

heb geen oplossing voor je helaas. wel een vergelijkbaar verhaal mischien. hoop dat er nog iemand met de gouden tiip reageert :)

13. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Ik denk dat het niet helpt om een kindje te pushen.
    Een kind moet er wel aan toe zijn om zindelijk te worden.
    Op een gegeven moment gaf hij het zelf aan.
    Onze dochter was met 2.5 jaar zindelijk, maar had toen moeite met poepen.
    Ze was gewoon bang om op de wc te poepen en vroeg de hele tijd om een luier.
    Dat heb ik toen ook gedaan anders was ik bang dat ze haar poep op ging houden.

Een broer van mij hebben ook een dochter die heeft dezelfde leeftijd slonzen dochter.
    Maar die hebben ze zo gepusht, ze wilde ook dat ze uit de luiers was voordat de 2e geboren was.
    Maar nu heb je wel dat ze na bijna een jaar no steeds ongelukjes heeft, best veel.
    Ze plast ook gewoon expres op de grond.

Wij hebben gewacht en op een gegeven moment gaf ze het zelf aan, en dat poepen in de luier was ze op een gegeven moment ook beu en ging vanzelf op de wc poepen.
    Kinderen geven het wel aan als ze er aan toe zijn.
    Zoiets moet je niet forceren

14. mamma van stef

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Chantal, ik del die mening , en zo werkte het bij stef ook.
    Echter Tijs is echt aan het uitproberen, dat doet hij in alles.
    En hij kan het wel. Ik heb geprobeerd af te wachten maar hij kiest de voor hem makkelijkste manier...

Wie weet helpt dit helemaal niets... Tja ik moet iets proberen.

15. chocolaatje

Zou het helpen als je het net zoals ik zou doen? Ik bedoel heeft ie iets van een lievvelings speelgoedje? Je weet wel wat ik je verteld hebt in een vorige reactie. En misschien vervolgens een mooi kadootje geven als hij 2 weken zindelijk is, iets wat ie graag wil. Om het duidelijk te maken heb ik het volgende gedaan: Het speelgoedje (speelmagnetron hier) op de kalender 2 weken later getekend. Vervolgens mocht hij iedere dag een stickertje plakken op de kalender tot we bij de magnetron waren en toen kreeg hij die. Natuurlijk wel als ie zindelijk zou blijven zonder ongelukjes. (ik heb er een door de vingers gezien). Bij meerdere ongelukjes vertelde ik hem dat de magnetron dan steeds een dag later zou komen. Hier heeft het geholpen, maar misschien bij jou niet. Maar als je zeker weet dat hij echt alleen uitprobeerd is het misschien wel de moeite waard.

16. mamma van stef

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Tijs heel de ochtend droog en net gaf hij uit zichzelf aan, ik moet plassen en een kwartier erna ik moet poepen.
    Dat is de eerste keer dat hij uit zichzelf zegt dat hij moet poepen...
    Yeah!
    Hij was zelf helemaal enthousiast ook, eindelijk!
    En ik natuurlijk ook!

Hopelijk een begin

17. chocolaatje

Nou, geweldig!!

18. mamma van stef

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Juich nog niet te vroeg hoor...
    Hij doet nu een klein dutje, heeft geen luier aan, omdat hij anders wee dat we wel luiers in huis hebben...
    Heb een potje op zijn kamer gezet en gezegd dat hij als hij moet , daarop kan plassen en poepen en mij moet roepen als hij klaar is...

Niet dat hij anders de hele tijd gaat roepen dat hij moet plassen en vervolgens niets doet

19. mamma van stef

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Tijs was tijdens zijn dutje ook droog en erna netjes op het potje geplast

20. mamma van stef

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Gisteren ging get goed, tot ik met mij oudste zoon naar de judo ging, mijn man was alleen met hem en meteen plaste hij op de bank en na alles schoongemaakt te hebben een kwartier later weer...
    En hij zei heel bllij : Tijs op de bank geplast...
    Mijn idee echt mijn man uitdagen!

Vannacht bed nat, maar vind ik niet raar of erg..l
    Vanaf vanmorgen ( met mij alleen) gewoon droog en tot nu toe alles op het potje...

Mijn man vindt het een hoop gedoe en zei al voor we begonnen , dadelijk plast hij op de bank...
    Volgens mij voelt Tijs het haarfijn aan dat pappa er nog niet zo zeker over is...
    En daa speelt hij op in!

Ik vind het anders wel hee toevallig, bij mij helemaal droog, zelfs met winkelen, bij de logopedie etc en 5 minuten bij mijn man en meteen raak!

Deel Deze Pagina