Hoi meiden! Ik hoor hier niet in dit topic thuis maar wilde jullie advies vragen. Mijn beste vriendinnetje is over een paar weken uitgerekend. Haar man zal aanwezig zijn bij de bevalling maar sinds ze aan mij heeft verteld dat ze zwanger is heeft ze dat ze mij er ook graag bij wil hebben! Ik voel me super vereerd dat ze dat (nu iig nog) graag wilt! We hebben het besproken en ik heb haar ook laten weten dat als ze op het moment supreme van gedachten verandert en het toch alleen met haar man wil doen het natuurlijk ook prima is! Ik zal mij helemaal niet beledigd voelen oid, ik wil dat zij zich goed voelt (met of zonder mij erbij). Natuurlijk begin ik ook een beetje zenuwachtig te worden, zeker omdat ik geen enkele ervaring heb met een bevalling (behalve dan de verhalen van andere vriendinnen). Mocht zij mij bellen wil ik zo'n groot mogelijke steun voor haar zijn. Nu dus mijn vraag: hebben jullie tips oid hoe ik haar zou kunnen steunen? Natuurlijk kennen jullie haar niet en iedereen is verschillend maar er zullen heus dingen zijn die iedereen wel fijn zou kunnen vinden (koud washandje, wel of niet kletsen, hand vasthouden....??) Ik heb geen idee. Ik ga ervan uit dat ze het evt op dat moment wel laat weten (daar maak ik mij geen zorgen over) maar ik wilde het jullie toch vragen! Alvast bedankt!
Kijk op het moment zelf hoe ze er bij zit/ligt/staat/hangt. Ik ben zelf bij de bevalling van een hele goede vriendin geweest en heb staan puffen onder de douche bij haar. Ze raakte af en toe de draad kwijt. Je kunt er niets van zeggen want je weet niet wat ze prettig vind. Misschien wil ze wel met rust worden gelaten en mag je alleen op een stoel zitten en verder niet. Oh en tijdens het persen der been vast houden is ook altijd een grote hulp.
@kimmeding... Bedankt alvast voor je reactie. Ik weet idd dat niemand vantevoren weet wat ze fijn zal vinden (zijzelf ook nog niet natuurlijk). Maar snap nu wel dat het voor mannen soms ook lastig is om aan de zijlijn te staan, haha! Je wilt zo graag helpen maar ze zal het toch zelf moeten doen.
je weet nooit hoe ze zich voelt tijdens de bevalling maar als ze iets vraag om te doen zorg dat je het gelijk doet das wel zo prettig... en voor de rest zou ik alleen zeggen ook al reageerd ze heel heftig want dat kan probeer zelf te zorgen dat je rustig blijf en dat je haar rustig kan houden... hier vond tik het leuk als er gelachen werd tijdens de bevalling ga bijvoorbeeld leuke oude herinneringen ophalen terwijl zei weeen heeft en je zult zien als de wee weg is dat ze zich goed voelt....
@samantha, haha! Ik heb genoeg leuke verhalen om haar op te vrolijken! Ik kan zelf goed rustig blijven in stressy situaties. Dus dat is wel fijn, ik zal iig niet met haar meegaan als ze even in paniek raakt.
Ik zou vooral goed naar haar luisteren en kijken. Als dat betekend dat je stil in een hoekje/op de gang zit, dan is dat zo. Als dat betekend dat ze je hand fijn gaat knijpen, dan is dat zo Wat ook fijn dan zijn is om op de onderrug tegen. Te duwen tijdens een wee. Ze geeft het misschien wel aan. Maar wat tegendruk op de onderrug/heupen kan fijn zijn. Verder nat washandje, glaasjes limonade of zoete thee om de energie wat hoger te krijgen..