bioscoop boycot nieuwe disneyfilm

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door miffy11, 15 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miffy11

miffy11 Niet meer actief

De nieuwe Disneyfilm van 'Alice in Wonderland' zal niet in de Nederlandse bioscopen te zien zijn. De film van Tim Burton, met Johnny Depp en Anne Hathaway in de hoofdrollen, wordt geboycot omdat de dvd van de film te snel na de première in de winkel zal liggen. Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) bekendgemaakt. Ook internationaal wordt de film geweerd.
    De film zou op 10 maart in de bioscoop komen en al in juni komt de dvd uit. Volgens de bioscopen gaat dat in tegen de afspraak dat er minstens vier maanden tussen moet zitten. "Zo wordt het voor de mensen steeds minder noodzakelijk om naar de bioscoop te gaan", zegt Youry Bredewold van Pathé, één van de grootste bioscoopexploitanten in Nederland. "Ze kijken niet wat het voor impact heeft op de bioscoop-release."
    "Dit is al de tweede keer, want met 'Up' hebben ze het ook al gedaan. We kunnen het als industrie niet langer toestaan dat de termijn steeds korter wordt."
    Piraterij
    Volgens Bredewold brengt Disney de dvd vervroegd uit, omdat de verkoop in de zomer trager verloopt. Bovendien zou het WK in Zuid-Afrika de aandacht van de film afleiden.
    Disney spreekt dat tegen. Woordvoerder Marike Sterk betreurt de gang van zaken, maar zegt dat bioscooppiraterij het bedrijf dwingt de film snel uit te brengen. "'Alice in Wonderland' is een film waar iedereen op zit te wachten. Je ziet dat die films heel snel worden gedownload en dan koopt niemand de dvd. Er moet op een gegeven moment iets gebeuren om piraterij tegen te gaan."
    3D
    Disney stelt bovendien dat het uitbrengen van de film op dvd de kaartverkoop geen kwaad hoeft te doen. "Het is een 3D-film en die moet je echt in de bioscoop zien. De dvd en de bioscoop zitten dus niet in elkaars vaarwater."
    Bovendien, zegt Sterk, "het grootste percentage boxoffice wordt in de eerste zes tot acht weken binnengehaald. Daarna doet een film bijna niks."
    Pathé houdt de mogelijkheid open dat de film toch uitkomt als Disney inbindt. "Het is echter een wereldwijde beslissing."

voor het eerst in ruim 2 jaar dat vriend en ik dezelfde film in de bioscoop willen zien!
    wij hebben zon verschillende film-smaak dat we in 2 zalen zouden moeten zitten, als we ooit zouden gaan.. nu ons al maanden hier op aan het verheugen, flikken ze dit!:x

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik baal er ook van maar snap het wel van de bioscopen. afspraak is afspraak.
    ik wilde heel graag naar "up" en ben toen idd niet geweest, omdat ik m op de dag dat we zouden gaan hem in de winkel zag liggen.

3. Firlonnien

Firlonnien Niet meer actief

Ik snap best dat de bioscopen een punt willen maken. Maar ik baal hier ook zo van. Mijn man en ik wilde deze film ook zooograag zien! En hij zou ook in 3D uitkomen, leek me echt heel mooi. Ik hoop dat ze toch nog iets kunnen regelen met Disney!
    Ik zou het trouwens toch wel in de bios gaan zien, ook al zou de dvd snel in de winkel liggen. Op dvd kun je het tenslotte niet 3D zien! Bovendien vind ik naar de bios gaan gewoon een leuk uitje.

4. mieppie1

mieppie1 Actief lid

9 nov 2009
    159
    0
    0
    roermond
    zeer terecht dat ze de film boycotten!!
    Alleen zo kun je een statement maken

5. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Misschien wel terecht, maar ook jammer..
    Had voorstukjes gezien in de bios, ook in 3D, en dat zag er echt erg gaaf uit!

6. Dwaze vader

Dwaze vader Actief lid

7 dec 2009
    275
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je moet ergens beginnen met het onder druk zetten van de distributeur, en een boycot is het eerste. Al vraag ik me af of het voor één film wel gaat werken, want de studio zal dan minder happig zijn om daaropvolgende films zo makkelijk uit te leveren aan bioscopen. Vroeger was het vaak zo dat je pas een bepaalde blockbuster mocht programmeren als je er een paar mindere titels bijnam, die je ook echt in je porogrammering moest zetten ook als wist je dat er geen hond op af zou komen.

Een paar jaar geleden heb ik trouwens meegemaakt dat ik in de verhuur al een nieuwe film had gezien, en de avond erop kwam precies dezelfde film "al" in de Sneak Preview. Dat is zo nodig nog erger dan een kort interval tussen bioscoop-release en DVD-release.

7. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik snap het wel. het is pure broodroof natuurlijk. het gebeurd tegenwoordig heel vaak dat ze zo in de winkel liggen. even geduld dus en je kan lekker je partner op de bank kijken. 2 films die mijn dochter graag wilde zien zijn ook niet in de bios geweest bij ons. flink balen, maarja ze komen vanzelf op dvd en 1 daarvan hebben we gister besteld. tjah....

8. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Denk dat het wel een beetje bluf is van beide partijen , als ik zie wat het budget is voor de film zal hij dadelijk best in de bios draaien .. en anders een domme actie .. vind het wel jammer wou er echt graag naartoe :(

9. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.672
    1.432
    113
    Staat toevallig hier net in een folder dat hij bij ons wel in de bios draait. Maar dan wel alleen op de lady's only night en verder niet.
    Ik snap de bioscopen erg goed ze moeten toch een keer een grens trekken zij moeten de film ook duur inkopen en als er dan geen publiek komt omdat hij al zo snel op dvd te koop is, is het voor hun ook niet rendabel.

10. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Begrijpelijk van de bioscopen, MAAR denken jullie nu echt dat Disney hiervan onder de indruk zal zijn? Nee hoor. Ze pakken weer eens de gewone burger...wij zijn de enigen die er echt last van hebben...Disney lacht zich rot om de gratis publiciteit hoor...die halen het geld wel binnen met de DVD etc straks....

11. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    ik snap de bioscopen niet echt eigenlijk..
    nu verdienen ze helemaal niets aan die film..

maarre, wellicht komt hij op dvd ook in 3D, heb thuis meerdere 3D films liggen dus wie weet..

12. maranka

maranka VIP lid

27 mrt 2007
    10.842
    0
    36
    Ik vind het wel een beetje met twee maten meten. Want volgens mij komen de dvd 's van nederlandse films wel binnen 4 maanden na de eerste vertoning in de bios uit.

Of vergis ik me hierin??

13. mieppie1

mieppie1 Actief lid

9 nov 2009
    159
    0
    0
    roermond
    Je vergist je niet, het gaat er juist om dat deze film al na 2 maanden op dvd gaat uitkomen ipv de 4 maanden die normaal de grens zijn

14. fafa

fafa Niet meer actief

dat zuigt! grumblegrumblegrumble

één van de twee films (andere is "The Imaginarium of doctor Parnassus": als je van Burton houdt is die film ook een aanrader) die ik dit jaar heel graag (in de bios) wilde zien... lekker dan.

Volgens mij maakt het voor een 3D film op dit moment (zolang er nog weinig 3D-tv's zijn) weinig uit hoe snel de dvd-release na de biospremiere is; veel mensen willen dan toch de 3D-ervaring, denk ik.

15. Firlonnien

Firlonnien Niet meer actief

Dat denk ik inderdaad ook. Toch jammer hoor.

16. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

misschien liggen de kosten hoger dan de opbrengsten op deze manier. en het gaat ook om het principe denk ik.

@ts, mijn vriend en ik doen beiden weleens een concessie in de film. dus soms bezoeken we iets wat hij minder vindt, dan weer andersom. 9 van 10 keer heb je toch een leuke avond en valt de film mee, en gezellig is het toch altijd?

17. miffy11

miffy11 Niet meer actief

helaas geen optie, hij houd van oorlogfilms, waar je mij dus niet naar binnen krijgt, ik hou van chickflicks, waar hij dus voor geen goud heen gaat. zijn 2 films die we allebei goed vinden, the shawshenk redemption en green mile. t enige wat we allebei redelijk vinden zijn animatie films, maar om nou lekker romantisch op woensdag middag tussen de kinderfeestjes te zitten...
    tim burton is onze enige hoop op en bios avondje :)

wat trouwens wel raar is, tv series hebben we dezelfde smaak.. maar die komen weer niet in de bios.
    dat zou wat zijn, lost in de bios.. halfnaakte josh holloway op een heeeeel groot scherm :D

las wel gisteren ergens dat het met name om de grote bioscopen als pathe, minerva ed gaan.. dus wie weet is er nog hoop dat het filmhuis hier m wel gaat draaien..

18. fafa

fafa Niet meer actief

"chickflick" weer wat geleerd, dat is dan de uitbreiding op mn vocabulaire voor vandaag :D

19. mama van chayenna

mama van chayenna Bekend lid

25 jun 2009
    843
    24
    18
    Vrouw
    de pathe bioscopen boycoten deze film, maar als hetgoed is draait die wel bij andere bioscopen heb ik vandaag nog gelezen.

Deel Deze Pagina