Hallo, Ik maak me nogal ongerust over het volgende: Mijn vriend had gisteren zelf macarons gemaakt en ik heb de beslagkom uitgelikt. Nog gevraagd of er niks in zat dat ik niet mag en toen bedacht hij zich vandaag ineens dat er toch voor de helft rauw ei inzat. En bleek ook nog eens dat 1 ei meer dan een maand over datum was! Ik ben me kapot geschrokken en maak me nu erge zorgen dat ik de listeria bacterie heb opgelopen. Ik heb alles bij elkaar hooguit 2 eetlepels beslag gehad (waarvan dus de helft rauw ei geweest zal zijn). Ik heb zelf nergens last van, ik ben 8 weken zwanger. Moet ik me ongerust maken en/of actie ondernemen? Ik hoop dat jullie me snel een antwoord kunnen geven..
Goedenavond, Ik kan me goed voorstellen dat je geschrokken bent. Toch is de kans dat je besmet bent met de listeria bacterie heel erg klein. Daarnaast heb je verder geen klachten. Helemaal uitsluiten dat je besmet bent geraakt, kan ik helaas niet. Dus als je ongerust blijft, ondanks dat de kans op besmetting zeer klein is, kan je altijd contact opnemen met de huisarts. De huisarts kan eventueel een test doen om te kijken of je de besmetting hebt opgelopen. Succes! Groetjes Monique