Iemand ervaring met Korsakov? Kan iemand, na jaren zonder alcohol, alsnog symptomen van korsakov krijgen?
Nee, san is het proces gestopt. Dan denk ik eerder aan dementie of een andere neurologische aandoening.
Zou wel kunnen hoor. Vaak zie je het wernicke syndroom tijdens of kort na het alcohol gebruik. Korsakov is de variant op lange termijn als gevolg van langdurige vit. B12 tekort. Maar andere neurologische oorzaken dienen wel uitgesloten te worden
Ligt verder ook aan het eetpatroon wat degene nu heeft. Als er essentiële voedingsstoffen ontbreken bijv. door langdurig eenzijdig voedsel is de kans op korsakov ook aanwezig, zeker als er al schade door alcoholgebruik is ontstaan.
Voeding is altijd slecht geweest, toen en nu. Vroeger gedrag dat past bij... Beter sinds gestopt met alcohol. Nu, jaren later, weer symptomen van. Huisarts zegt dat door ouder worden, waarbij de hersenen zeg maar geen overcapaciteit meer hebben (en alles sowieso in verval raakt), dan weer/pas symptomen kunnen optreden.
Helaas zegt de patiënt (mijn vader) dat hem niets mankeert... Hij wil zich dus ook niet laten onderzoeken. Gemma, ik pb je later
Ons hebben ze uitgelegd dat bij zware drinkers (mijn moeder) wanneer de hersenencellen beginnen aftesterven, het wel geremd wordt wanneer ze stoppen met drinken maar op lange termijn alles terug komt..
Bambi, zoiets zeg onze huisarts dus ook. Alleen als je op internet leest, dan vind je daar nergens iets over. Vandaar dat ik dacht: ik vraag hier eens
Gemma, een aantal dagen geleden stuurde ik je een pb. Zie je kans kans om er nog even naar te kijken? Mocht het niet lukken, is er dan iemand anders aan wie ik mijn vragen mag stellen?
Korsakov kan alleen worden gediagnosticcerd d.m.v. neurologisch en neuropsychologisch onderzoek, in het geval van overmatig alcohol misbruik in combinatie met een slecht tot bijna niets eetpatroon is de ziekte korsakov reëel maar makkelijk te verwarren met Alzheimer (veel gelijkenis in gedrag) Weet niet hoe de situatie bij jouw vader is maar in geval van verwaarlozing/gevaar voor zichzelf en/of omgeving zou je zelfs nog voor een gedwongen opname/onderzoeken in aanmerking komen.
Dit is dus niet van toepassing hier. Mijn vader is al jaren van de drank af en functioneert verder normaal (muv dus een aantal steeds erger wordende eigenaardigheden).
Nee helaas niets ontvangen. Wil je proberen om hem vanuit je 'verzonden items' (copy/paste) nogmaals te sturen?
Merah, even een kort berichtje Ik ga je zeker antwoorden maar dat lukt nu even niet Mijn moeder is haar laatste dagen in dus daar wil ik bij blijven nu. Dus weinig tijd even. Maar ik kom erop terug