Korstje brood...wanneer en waarom?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Roosenzo, 30 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.722
    1
    0
    Op het cb is mij vandaag verteld dat ik een korstje brood aan Boaz moest geven. Nu wil ik dat best proberen maar het lijkt me een beetje eng. Stikken ze er niet in? Kan me voorstellen dat er ineens best een groot stuk los kan komen en als dat dan vast blijft zitten in zn keeltje...moet er niet aan denken. Maar schijnbaar doet iedereen het. Zou graag willen weten wanneer jullie een korstje brood gingen geven en of dat goed ging.

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    met 6 maanden zijn we gestart met korstjes en met 6,5 maand zijn we eigenlijk al stukjes brood gaan geven.

Je geeft het volgens mij omdat ze moeten leren wennen aan andere structuren. Verder is het ook een soort van goede oefening voor de fijnere motoriek.

Je geeft juist een korstje omdat dat wat taaier is. Als je eenmaal met gewoon brood begint, kun je ook beter niet kiezen voor heel vers, omdat dat té zacht is. Dan gaat het plakken aan het gehemelte in plaats van dat ze het doorslikken.

Verder sabbelen ze eigenlijk vooral op het broodkorstje. En als er dan stukjes loskomen, slikken ze die meestal vrij gemakkelijk in.

Verder over stikken: Je hebt zelf dat als er iets achterin je keel zit, dat je gaat kokhalzen om het eruit te krijgen. Dat is bij kinderen ook zo, maar daar zit dat kokhalsreflex, nog wat verder voor in de mond. Dat is een goed reflex omdat dat voorkomt dat je stikt. Het werkt het eten weer omhoog. Bij kinderen werkt dat reflex vaak heel sterk. Dus het kan best zijn dat je kindje eens een keer zit te kokken, maar dan komt het stukje eten gewoon terug. Beiden kinderen hier aten het dan gewoon alsnog op :p . Kokken, aaaah uit de keel en verder eten.
    Een enkele keer als het stuk te groot was, wat afgebroken was ofzo, viste ik het er wel uit.

Maar oke: Het begin is even eng. Probeer echter rustig te zijn en het anders voor het eerst te doen als er iemand bij is die het minder eng vind. Maar meestal gaat het toch wel vanzelf goed.

3. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    Ik was er ook panisch voor maar het wordt zo zacht gesopt dat ze hett dan pas in hun mond krijgen en dat is zo klein dat ze er gewoonweg niet in kunnen stikken. Maar moet ook eerlijk zeggen ben ook met 6 maanden begonnen maar heb ik 4 dagen gedan en toen boterham gegeven want dat maakte ik dan heel klein en dat leek mij zachter en sindsdien eet ze een boterham en dat vind ik minder eng.

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben met zeven maanden meteen een boterham gaan geven (zonder beleg)..

Ik vond het zo achterlijk om eerst een broodkorstje te geven en een maand later te beginnen met brood zonder korst?! Inderdaad liever wat ouder brood dan kakelvers, dat valt wat meer uit elkaar.

5. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    Ja mee eens, daarom begonnen ook wij vrijwel direct aan boterham met beleg

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Soppen? Hier nooit gesopt... Onze dochter heeft sowieso vast voedsel geintroduceert gekregen volgens de Rapley-methode. Dus alles in stukken, niets gepureerd. Brood was dus ook vanzelf sprekend gewoon zoals het is.
    Ze stikken écht niet zomaar hoor. Zorg dat je kindje rechtop zit (dus niet in een wipstoel) en geef hem/haar een stukje brood. Kokhalzen is hierbij overigens normaal, dat is een reflex dat steeds verder naar achter op de tong verplaatst.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier niet..

Ik ben met 6,5 maand begonnen met gewone stukjes brood (dag oud/diepvries ontdooit, met dun laagje boter, blokjes van 1x1cm). Dat ging er prima in. Hij at de 2e dag een hele boterham, en pakte al snel zelf de stukjes.

Later weleens een kapje (uiteinde) van het brood gegeven als dat zo uitkwam. Maar nooit zo een stukje korst. Dat hoort toch gewoon vast aan de boterham ;)

Stikken valt wel mee. Ze kokhalzen wel sneller, maar dat komt niet omdat ze hun voedsel te ver in hun mond hebben, maar omdat hun kokhalsreflex nog voorop de tong ligt. Naarmate ze meer oefenen gaat die reflex naar achteren. Maar dat is wel een stukje oefening ;)

8. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    wij geven ook af een toe een broodkorst of al een klein stukje brood, ben niet zo bang dat hij zal stikken, manlief wel ;) dus die geeft het ook niet eigenlijk

9. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.722
    1
    0
    Bedankt voor alle reacties. Maakt me wat minder stresserig. Die rapley methode vind ik ook altijd zo logisch klinken, maar dat durf ik dus niet zo goed.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Rapley ben ik gaan doen, toen mijn jochie duidelijk probeerde het eten van mijn bord te pakken. Dus bij het avondeten gewoon eens een stronkje broccoli gegeven, of overdag een hapje van mijn banaan of brood (zonder beleg). Voor de rest wel prutjes ;)
    Dus je moet niet perse alles in stukjes doen. Kijk ook waar je kind zin in heeft..

11. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Hier ook begonnen met blokjes brood belegd met een beetje boter. Korsten kreeg ze later wel op het kdv terwijl ze thuis al veel sneller boterhammetjes at!

12. Marise

Marise Fanatiek lid

10 apr 2009
    1.588
    1
    0
    Hier vanaf 6 maanden pap in de fles of uit een bordje en rond 7 maanden een broodje. De eerste keren zonder korst, maar na een week met korst en dat gaat prima.

13. Jalou

Jalou Bekend lid

5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Ik ben ook met 6 maanden begonnen en toen eigenlijk gelijk met een halve boterham met margarine en stukjes korst. Ik had verwacht dat er meer op de grond zou komen dan in zjin mond, maar binnen 10 minuten was de boterham weg!!

Hij heeft zich nooit verslikt. Af en toe maakte hij wat kokhals geluiden, maar verder gaat het goed. Nu eet hij tussen de middag 1 boterham met af en toe wat beleg en dat gaat super goed. Hij vindt het heerlijk en ook leuk om het zlef te pakken. Ik leg dan steeds een stukje voor hem neer, want als hij eht zelf voor het zeggen zou hebben dan zou hij wel 5 stukjes in eens in zijn mond stoppen haha.

succes ermee!

Deel Deze Pagina