met de pot mee eten

Discussie in 'Voeding' gestart door daantje811, 1 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daantje811

24 jan 2013
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,
    Mijn zoontje wordt over 2 weken 1 jaar! Maar eet tot nu toe nog niet met de pot mee hij spuugt of haalt alles uit de mond..vind hij het niet lekker of is het vreemd voor hem. Het cb adviseert om hem toch geen potje te geven als hij niet mee wilt eten dat doe ik nu wel omdat ik het belangrijk vind dat hij zijn groente binnen krijgt. Heeft er iemand tips wat ik kan doen of proberen zodat mijn zoontje toch met de pot mee eet? Of kan ik gewoon niet koken😉

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ga mee met het advies van het cb. De enige manier om van die potjes af te komen is ze gewoonweg niet meer geven. Je zult hier even doorheen moeten en accepteren dat hij nu een tijdje heel weinig of helemaal niet eet en dan doorzetten met vers eten. Gewoon wat stukken voor zn neus en laten ontdekken. Door het eten van potjes weet hij gewoon niet hoe echte groente smaakt en zal dat weer opnieuw moeten leren.

3. gusto

gusto Niet meer actief

Eens. Als hij altijd potjes heeft gehad is 'gewoon' eten vreemd voor hem. Niet zo gek dat hij het niet lust. Zou helemaal stoppen met de potjes en gewoon eten blijven aanbieden. Zal vast even duren maar als je potjes blijft geven stel je het gewone eten alleen maar uit.

4. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ook eens met bovenstaand!

5. daantje811

24 jan 2013
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke ik kan me daar ook wel in vinden hoor..maar om hem dan niks te geven vind ik lastig/zielig ook omdat hij niet 1 van de zwaarste is. Maargoed dan is het even streng zijn..en hopen dat hij snel mee eet. Maken jullie het avond eten nog fijn? En voegen jullie nog iets toe jus of appelmoes?

6. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Je zou ook het eten kunnen prakken/pureren en het dan in zo`n potje stoppen om hem voor de gek te houden ;). En inderdaad, het zal lastig zijn maar je wil toch niet dat hij straks 3 jaar is en nog steeds potjes eet? Nogmaals, makkelijk zal het niet worden maar streng/consequent zijn is wel heel belangrijk nu omdat ze steeds meer gaan begrijpen. Succes!

7. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.442
    372
    83
    in een huis
    Ik zou beginne met groente vlees en aardappels. Beetje jus en of melk om het wat smeuïger te maken. Vlees heb ik altijd apart gegeven. Succes!

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ik begrijp je wel hoor...zou dat zelf ook niet makkelijk vinden, maar zie het als een investering;) als ik eerlijk ben zou ik geen jus of appelmoes doen...dat haalt weer de pure smaak weg. Je zou wel kunnen doen dat wanneer er "goed" gegeten is je erna wat appelmoes op zn bordje doet..gewoon voor de lekker. Pureer of prak je?? Misschien zou je anders in plaats daarvan grotere stukken voor zn neus kunnen leggen. Hij kan dan proeven, voelen, ontdekken en krijgt ws veel plezier in het eten.

9. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    En wat als je het in stukken geeft en dat hij het zelf in zijn mond mag stoppen? Mijn dochter wil dan eigenlijk alles wel eten, zolang ze het zelf maar mag doen...

10. daantje811

24 jan 2013
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb beide gedaan prakken en op een lepel geven dan spuugt hij het gelijk uit en gaat de mond op slot..grote stukken voor hem neer leggen vindt hij erg interessant maar dan is het meer spelen uitsmeren en op de grond laten vallen..ik zal vanavond is proberen om het idd wat smeuïge te maken want dat zijn de potjes ook..het dan in een potje doen en geven is ook nog een optie kijken of hij er intrap..we blijven proberen

11. tuc

tuc Niet meer actief

wat hij doet met de stukken is helemaal niet erg hoor, dat doen vrijwel alle kindjes die op die manier bijvoeding krijgen. Het knoeien en ontdekken hoort bij het kennis maken met het eten. Persoonlijk vind ik dat een hele fijne ontwikkeling.
    Mijn zoontje kreeg zo vanaf 6 maanden bijvoeding in grote stukken, 2 weken lang alleen gesmeerd en gesabbeld, toen ging ervan eten.
    Maar bij de meeste kindjes duurt het wel wat langer dan 2 weken. Ik zou mij vooralsnog geen zorgen maken.

12. adi

adi Niet meer actief

Klopt, die ontdekkingsfase hoort erbij. Kinderen leren op deze manier hun voeding kennen, en ontdekken dat het meer is dan de brei wat ze dagelijks gepureerd mogen doorslikken.

Deel Deze Pagina