Onze zoon is 11 wkn oud en groeit goed. Maar hij gaat steeds korter drinken. Geef maar 1 borst per keer en eerst was het ongeveer 10-15 min, maar nu nog maar 5 min. Hij lijkt er echter wel voldoende aan te hebben en slaapt dan ook gewoon daarna, maar vind het zo kort. Ik ga er vanuit dat hij het zelf regelt en hier genoeg aan heeft. Ook laat hij regelmatig de tepel los. Volgens mij heb ik wel een sterke toeschietreflex, want als hij dan los laat spuit er vaak een straaltje uit. Hoor je dit vaker, dat kort drinken en is het erg?
Kort drinken is normaal: zo naar de 4e maand gaan kindjes effectiever drinken. Je kunt je voorstellen dat ouders die hun kindjes voeden tot de aangegeven leeftijd volgens wereld gezondheids raad van 2 jaar niet meer iedere voeding een dik half uur gaan zitten voor een voeding. Dus kindjes nemen sneller hun voeding tot zich. Dat is op zich dus een normaal verschijnsel. Je blijft even kijken naar humeur en plasluiers en als alles goed gaat is er niets aan de hand. Wanneer je kindje kort drinkt omdat het zo snel afgevuld wordt door je sterke toeschieten, kan het zijn dat het maagje wel gevuld is maar je kindje snel weer komt voor een voeding. Probeer eens een dag of 2-3 uit om je eerste toeschieten op te vangen (spuugdoek of zo), dan borst drogen en aanleggen. Je wacht af tot het punt dat de straaltjes afbuigen, danwel overgaan in druppen. Dan is de eerste kracht er af. Mogelijk drinkt je kindje dan rustiger? Geeft het geen verschil, dan heb je in ieder geval uitgesloten dat je kindje te weinig op eigen tempo kan drinken. Succes! Blijf genieten!