Hoi Heidi, De laatste week heeft onze kleine man (9 weken oud) een nieuw ritme, hij komt nu zo'n beetje elke 2 uur. Vanaf zijn geboorte had hij een redelijk vast ritme: 3.00 7.00 10.00 13.00 16.00 19.00 23.00 (voor deze voeding maakten we hem wakker) Tussen 16.00 en 19.00 clusterde hij meestal. De laatste week zijn de tijden veranderd naar: 06.30 (dus hij slaapt lekker 'door') 9.15 11.15 14.00 16.00 17.45 19.30 (Soms clusteren) 00.00 (Dit geeft mijn man met een flesje) Zoals je ziet zit er tussen de meeste voedingen nauwelijks 2 uur en ik ben 1 uur bezig met voeden en verschonen en een beetje 'spelen'. Normaal geef ik bij elke voeding de eerste borst 15 minuten, dan boertje en verschonen en dan bied ik de tweede borst aan waar hij meestal ook wel 15 aan drinkt. Bij de voeding van 6.30 uur, wil hij meestal maar 1 borst hebben en bij het aanbieden van de tweede borst hapt hij eerst heel matigjes aan en begint hij vrijwel meteen te kokhalzen. Ik heb al geprobeerd om dan de eerste borst nogmaals aan te bieden, maar hier hetzelfde verhaal. Je zou dan juist denken dat hij ontzettende honger heeft omdat hij de nacht redelijk heeft doorgehaald. (Daarbij heeft hij gisteravond laat maar 30 cc uit het flesje gedronken en vanochtend hetzelfde verhaal met het aanbieden van de tweede borst.) Zijn deze nieuwe tijden nu een nieuw ritme, of zitten we in een paar regeldagen? En kan het kloppen dat dit al een week duurt? Of is dit misschien het 8-weken sprongetje? En is dat hetzelfde of kan je dat vergelijken met regeldagen? Alvast bedankt voor je antwoord.
hoi, Sorry dat het zo laat is voor ik kan reageren Hoe is het nu bij jullie? Was het inderdaad een tijdelijk iets, toe te schrijven aan ontwikkelingssprong, of regeldagen? Zo niet: dan vraag ik me af wat je man in het flesje geeft (is dat afgekolfde melk of een andere voeding?) Wanneer je een andere voeding geeft, kan het zijn dat je kindje overdag aan het bijregelen is omdat er tussen 19:30 en 6:30 een vrij groot tijdstip zit. Voor veel moeders is nachtvoeding de voeding die het evenwicht in stand houdt. Ik hoor het wel, als je nog vragen hebt! Geniet er van
Hoi Heidi, Bedankt voor je reactie. Het is nog steeds dat hij zo vaak komt, dus ik denk geen regeldagen (eerder regelweken) of sprongetje... De voeding in de fles is meestal afgekolfde bv, heel soms kv. Ik heb afgelopen week een week lang weer live bv gegeven bij die voeding, maar helaas heeft dit geen verandering gebracht. Ik wil het flesje wel blijven behouden, omdat we merkten dat hij na een week niet de fles te hebben gegeven, de fles moeilijker accepteert (en dit kunnen we niet hebben, aangezien ik over 1,5 week weer moet gaan werken). Hopelijk heb je meer tips om iets meer tijd tussen de voedingen te krijgen?
Dan kom je al gauw in het eerste toeschieten weg laten lopen bij krachtige melkstroom om je kindje rustig zijn voeding tot zich te laten nemen. Of in oplossingen rondom rust en slaapgedrag. Soms willen kindjes overdag veel drinken omdat dat hen tot rust brengt, maar vallen daarna niet in slaap. Je kunt dan daar verder naar kijken: waar komt het vandaan: is het ongemak (dan eens overleggen met kinderfysio bijvoorbeeld) is het onrust van snel wakker worden, dan kijken hoe je je kindje kan helpen in diepere slaap te komen. (bakeren, wandelen- buitenlucht- buiten slapen) Sommige kindjes geven ook snel voeding terug. Omdat dit vervelend kan voelen (reflux gerelateerde klachten) kiezen kindjes nog wel eens voor de strategie van dan maar minder tegelijk maar vaker drinken. Omdat dit beter valt om zo maar te zeggen. Tja, en dan heb ik daar niet zo veel meer aan toe te voegen...snap je?