Hallo Karin Ik ben sinds een week mama van een prachtige dochter en heb een vraagje over de voeding. Ik geef haar BV en heb begrepen dat bij 'voeden op verzoek' ik gewoon haar ritme moet aanhouden en afwachten tot zij komt voor een voeding. In principe gaat dat ook prima, maar ik vraag me af of er ook een minimum/maximum tijd is die tussen 2 voedingen moet zitten. En hoevaak ik haar op een dag zou moeten voeden. En hoe weet ik of ze genoeg drinkt? Gisteren bijvoorbeeld zat er uiteindelijk zo'n 6 uur tussen 2 voedingen, om 17:15 en om 23:30. Ik had haar om 21:00 ook al wel aangelegd, maar toen wilde ze niet, dus had blijkbaar geen honger. Vannacht kwam ze om 3:30, en om 5u begon ze weer te huilen, maar toen ik haar aanlegde dronk ze 2 minuten en wilde toen niet meer 'happen'. Ze bleef wel huilen, dus ik ben maar met haar naar beneden gegaan en heb wat zitten knuffelen enzo. Om 6:15 begon ze weer te 'zoeken' en toen ik haar aanlegde wilde ze wel en heeft zo'n 10 minuten gedronken. Toen viel ze eindelijk in slaap. En om 8:15 kwam ze weer. Klopt dat allemaal wel? Dat er de ene keer ruim 6 uur tussen zit, dan 4 uur, dan 1 uur, dan weer 2 uur? Ik vind t erg verwarrend allemaal. Ik lees ook overal dat een voeding zo'n 15 tot 30 minuten zou moeten duren, maar zij drinkt meestal tussen de 10 en 15 minuten en valt dan als een blok in slaap. Ik bied de andere borst dan wel aan, maar ze doet dan dr mondje niet eens meer open, ze slaapt gewoon lekker verder. Volgens de kraamhulp heb ik erg veel melk en drinkt ze heel gulzig, waardoor ze gewoon veel tegelijk binnen krijgt, maar ik word toch wel wat onzeker. Ik hoop dat jij me wat duidelijkheid kunt geven, tis allemaal nog zo nieuw en verwarrend. Groeten en bedankt voor je tijd/moeite! Joldeg
Ik snap het allemaal, nou je doet het eigenlijk heel erg goed. het is zo dat een kind de eerste weken echt heel onregel matig kan drinken. vaak zie je dat een kind na een paar weken wel meer regelmaat krijgt in het drinken en dat je eigenlijk toch een beetje een schema krijgt. het belangrijkste waar je op moet letten is of het kind voldoende plast. wanneer ze 5 a 6 natte luiers per dag heeft is dit een teken dat ze voldoende melk binnen krijgt. het kan zijn dat een kind aan 1 borst voldoende heeft. en ook dat ze binnen een kwartier klaar is. vaak drinkt een kind binnen 10 minuten hun buikje vol en de overige tijd besteden ze om de zuigbehoefte te bevredigen. niet ieder kind heeft evenveel zuigbehoefte. wanneer je toch graag de tweede borst aan wilt bieden kun je ervoor kiezen om het kind niet voor de voeding te verschonen maar na dat ze aan 1 borst heeft gedronken. hierdoor wordt ze weer wakker en wil ze misschien de tweede borst nog wel. wanneer je ervoor kiest om per voeding 1 borst te geven kan dat ook gewoon hoor. probeer er wel op te letten dat je ongeveer op de 6 a 7 voedingen per 24 uur uit komt.