Lerares worden

Discussion in 'De lounge' started by littlestar, Dec 16, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. littlestar

littlestar Actief lid

Dec 6, 2007
    116
    14
    18
    Hoi Meiden, ik zit er al een tijd aan te denken dat ik heel graag lerares in het basisonderwijs wil worden. Ik ben alleen wel al bijna 33.
    Is dat te oud om aan een opleiding te beginnen? Voor dat ik daarmee klaar ben tik ik al bijna de 40 aan.
    Wat vinden jullie?

2. 123abc

123abc Actief lid

Dec 2, 2015
    455
    221
    43
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je nooit te oud bent om te leren hoor! Bedenk je wel dat het best zwaar is om nog te studeren naast werk (neem aan dat je dat wil doen?) en dat er niet super veel werk is in het basisonderwijs.. Ken een aantal mensen die pabo gedaan hebben en nu werkloos zijn..
    Maar als je het wil, zou ik er zeker voor gaan en niet tegen laten houden door leeftijd. Je bent nog jong zat;)

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Kan wel hoor. De juf van mijn oudste was in de 40 toen ze het onderwijs in ging ;)

4. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    Genoeg collega's die later deze opleiding zijn gaan doen in deeltijd. Je bent bij lange na niet de enige. Ik heb het juist andersom. Ik ben 34 en nu twee banen (2 dagen basisonderwijs, 2 dagen op de pabo) en denk erover om over een paar jaar helemaal voor het hbo te gaan.

Succes met de keuze!

5. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

Sep 13, 2013
    1,100
    197
    63
    Female
    Je bent zeker niet te laat hoor, je bent 33 nu, 37 als je klaar bent. (en misschien kun je zelfs iets versneld doen). Ik heb zelf de pabo gedaan (afgestudeerd toen ik 23 was) maar heb hier geen baan in. Ik heb toentertijd wel gesolliciteerd, maar niets gevonden. Werk nu in een totaal andere branche. Dus dit is wel weer iets om over na te denken...

6. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Te oud ben je zeker niet.
    Wel zou ik er goed over nadenken.
    De banen liggen niet voor het opruimen in het onderwijs.
    Ik ben zelf in 2010 afgestudeerd en heb nog steeds geen vaste baan.
    Gelukkig wel voor het 4e jaar op dezelfde school nu, maar steeds een jaartje of langdurige vervangingen (overspannen collega, langdurig zieke collega..).
    Heel eerlijk, als ik had geweten dat het zo moeilijk was om een contract te krijgen had ik waarschijnlijk een andere studiekeuze gemaakt.

7. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

Aug 1, 2014
    717
    0
    0
    Als daar je hart ligt moet je het gewoon doen! Je kunt de opleiding in deeltijd volgen. Zat mensen van jouw leeftijd die nog een opleiding volgen hoor :)! Succes met je keuze!

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,655
    5,697
    113
    Nee joh helemaal niet te oud. Ik werk in de zorg en had klasgenoten van 50 jaar of ouder. Dat vind ik wel gedurfd omdat de zorg zwaar is maar goed je bent nooit te oud om te leren.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Nee zeker niet te oud...

We moeten nog wel tot ons 68e werken...dus je kunt zelfs nog 28 jaar vooruit :D

Ik ga dat ook doen denk ik...alleen dan zelfs pas over een paar jaar en dan zal ik 43 zijn als ik klaar ben...

Maar dan kan ik nog 25 jaar :$:D

10. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Dit! Hoewel ik wel een vast contract heb gelukkig (vo) zie ik veel jonge collega's met korte contracten.
    De krimp voorspelt ook weinig goede jaren :(:(

11. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

Aug 27, 2014
    1,593
    541
    113
    te oud zeker niet! Kunt nog jaren mee ;) Het ligt eraan waar je woont/wil werken of je makkelijk of niet een vaste aanstelling krijgt.

Ik woon in het zuid-oosten van NL en hier worden nieuwe leerkrachten al 5 jaar niet/nauwelijks vast aangenomen, en gezien het dalende aantal geboortes zal het zo zijn dat er steeds minder leerkrachten nodig zijn. Ook hebben mannen vaker de voorkeur. Hier komt het vaak voor dat mensen 5, 6 of zelfs 7 jaar moeten vervangen voordat ze ergens een (parttime)baan kunnen krijgen.

Daarnaast heb ik begrepen (zelf geen ervaring mee) dat ze in andere delen van het land zoals bijv. de grote steden, nog stichtingen zijn die staan te springen om personeel...
    (veel scholen zijn onderdeel van een stichting)

12. littlestar

littlestar Actief lid

Dec 6, 2007
    116
    14
    18
    Bedankt meiden,hier waarschuwde mijn nicht me ook al voor. Zij is ook lerares in het BO en werkt nu na 3 jaar zoeken voor 3 dagen op een school in een andere provincie.

Nou dan heb ik optie 2: ik zou ook graag de zorg in willen. Hulpverlening in de psychiatrie of iets dergelijks,iemand hier ervaring mee?
    Ik heb weleens gekeken,er worden verschillende opleidingen aangeboden bij bijv ncoi of scheidegger etc. Het liefst zou ik deeltijd willen en ook naar school gaan. Wat is dan slim?

13. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

Oct 19, 2013
    2,646
    1,529
    113
    OV
    Mijn moeder begon op 36 en is nu al jarenlang met veel plezier aan het werk. Het kan wel!

14. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,824
    2,249
    113
    Ik denk ook niet te oud. Nisch juist beter dan heel jong voor de klas, lijkt me rete zwaar.
    Een leuk boek om te lezen is meester mark draait door. Tenmibste, ik vind t een boek wat wel een beetje realistische kijk geeft op t onderwijs. Hij is ook later oas de opleiding gaan doen

15. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,498
    4,338
    113
    Female
    Niet te oud, maar het basisonderwijs is misschien niet de beste keus. In het VO zijn we docenten nodig, zeker Engels en Wiskunde is een tekort aan. Ik heb zelf (oa) Maatschappijleer gestudeerd, makkelijke studie, er is werk in. Niet volop, maar het is er wel.
    Maar ik heb master SEN (speciaal onderwijs) dn in het voortgezet speciaal onderwijs is echt een docenten tekort!
    Hier kan je ook terecht met PABO trouwens, maar is wel wat anders dan 30 schattige kleuters :)

16. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113

Dit.. is echt een roeping. Niet zomaar even iets wat je tussendoor doet, zeg maar. Mijn man is verpleegkundige in de psychiatrie en het is echt iets wat je moet "kunnen". Ik zou het nooooooooooooit kunnen. ;)

Maar als je er echt voor wil gaan, stevig in je schoenen staat en je dit aankan is het wel echt een mooi beroep.

17. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,867
    113
    In de zorg zijn nog minder banen. Tenminste psychiatrie/GGZ of andere hulpverlening. Echt heel lastig om daar nu werk in te vinden.
    Met een NCOI of Scheidegger opleiding kom je daar zowiezo niet binnen. Dan moet je echt gedegen HBO-opleidingen hebben is mijn ervaring.

18. jippie01

jippie01 Bekend lid

Mar 25, 2011
    846
    114
    43
    Female
    Net als al een paar keer is gezegd, er is erg weinig werk te vinden in het po op dit moment, ik ken er verschillende die geen baan kunnen vinden. Dus daar zou ik goed over nadenken. Ik werk zelf in het vo en hier geldt ook net als in het po dat er de komende jaren krimp vh aantal leerlingen komt.
    De studie is natuurlijk erg leuk, maar ik zou dit denk ik alleen doen als je zeker weet dat er genoeg werk in te vinden is.

19. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Ik denk er ook al jaren over na en nu ik moeder heb mogen worden weet ik het zeker!

Op de sites van de Rijksoverheid spreekt men juist over een grote pensioengolf van de babyboomers die het onderwijs verlaten vanaf 2016 en dat men vanaf 2016 ook echt te korten aan leerkrachten BO zullen zijn.

Ik zou de opleiding deeltijd verkort kunnen doen in 2 jaar. De planning is nu om sept 16 te starten.

20. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    haha dat is grappig, ik ben leerkracht basisonderwijs en ik volg juist een opleiding om daar weg te gaan:)

Het is wel zwaar een opleiding ernaast, maar wel heel erg leuk! Als jouw hart hier ligt, zeker doen!:) Ooh en ik ben 31 trouwens.

Share This Page