Vandaag ontdekte ik dat mijn zoon toch wel een erg kort tongriempje heeft. Ik heb gelezen dat dit bijna altijd leidt tot problemen met het geven van borstvoeding. Nu is dit bij ons (naar mijn weten) absoluut niet het geval. Hij drinkt goed, vaak en komt super goed aan in gewicht. Ook heb ik zelf geen pijn bij het voeden en geniet ik echt van het geven van bv. Wel vind ik dat hij soms wat kort drinkt (soms echt maar 5 of 10 minuten) maar hij krijgt dan wel ontzettend veel binnen en is daarna echt tevreden. Moet ik toch even contact opnemen met de huisarts of maakt het verder niet uit dat zijn tongriempje wat kort is?
Ha Kleinwonder, nog gefeliciteerd met je zoontje! Mijn zoontje had ook een te kort tongriempje maar dat gaf enorme problemen bij de bv. Adviezen waren zeer divers, maar vrijwel allemaal zeiden ze dat het wel beter zou gaan met de bv en dat we niets aan het tongriempje hoefden te doen. Totdat ik eindelijk bij een lactatiekundige kwam na bijna 5 weken tobben. Zij zei direct dat we het moesten laten knippen en volgende dag zaten we in het ziekenhuis. Riempje geknipt en voor het eerst gewoon kunnen aanleggen en geen pijn meer bij het voeden! Kortom, onze ervaring is dat er eigenlijk altijd terughoudend wordt gedaan met knippen, vaak (zeker als het niet veel te kort is) zeggen ze dat het "weggroeit" of dat het vanzelf losschiet. (bv bij een val ofzo) Verder kan het slikklachten geven en op latere leeftijd spraakproblemen... en niet te vergeten niet lekker kunnen zoenen . Ik zou gewoon je huisarts laten kijken of het echt veel te kort is.... op zich als je het pas vandaag ontdekt hebt en de wijkverpleegkundige er ook niets van gezegd heeft, dan kan het misschien wel meevallen. Ik zag vanaf dag 1 dat er iets "raars" was met zijn tongetje, maar had nog nooit van een te kort tongriempje gehoord, dus wist niet dat dta het was, totdat de wkvpl het noemde... Gewoon met je vraag naar de huisarts gaan en laat je even weten hoe het geweest was? SUcces
ik zou het ook even laten zien aan de ha, maar ik denk ook dat je wel problemen met bv zou hebben, mocht het echt erg kort zijn. Maar ik zou het voor alle zekerheid en je eigen geruststelling gewoon navragen.
Bij ons is een te korte tongriem al in de kraamweek ondekt. helaas durfde de vk niet te klieven, doordat deze zeer vlezig is. en daar ik geen problemen HAD kon t geen kwaad. Helaas zal hij er nu wel aangeholpen moeten worden, want hij kan gewoon niet goed drinken en groeit niet goed. Hij is nu 3 maanden en weegt nog maar 4890 gram. Bij de geboorte 2820 gram overigens. Maar hij drinkt alleen vd toeschietreflex. heb gelukkig geen klooven wel af en toe pijn, maar dan haal ik m los en leg ik op nieuw aan. Hier gaat t redelijk door steeds maar om en om te voeden. dus ipv 2 borsten 4 of 6 borsten.
Mijn zoontje heeft ook een heel kort tongriempje, maar bij de bv is het geen enkel probleem gebleken! Hij drinkt vanaf het begin zonder problemen, dus ik maak me geen zorgen. Bij het cb begonnen ze direct over het inknippen van het tongriempje, maar ik zie dat vooralsnog niet zitten. Zolang er nog geen problemen zijn dan laat ik liever niets doen. Hij is een gezonde, vrolijke knul en dat lijkt me momenteel belangrijker dan te 'snijden in een gezond lijf'. Mocht er in de toekomst blijken dat er wel vervelende problemen zijn, dan is het nog vroeg genoeg. Succes en geniet van het moederschap!
Dus het lijkt mij dat wanneer je kindje goed drinkt en er nog geen problemen zijn, je lekker kunt blijven genieten en het tongriem-verhaal even vergeet. Maar ja, zo denk ík erover. (oh ja en dat hij soms kort drinkt lijkt mij niet veel te maken hoeven hebben met het tongriempje, hoor)
bij mij dus ook waardoor er bijna geen tijd meer over was om lekkr te kunnen spelen! en ze was erg snel moe na de voeding, maar dat is natuurlijk niet heel raar als ze een uur drinkt. NU is het ingeknipt en drinkt ze veel krachtiger !
Mijn zoontje had ook een kort tongriemetje. Ik had vanaf het eerste moment moeite met hem aanleggen. Dit werd in het ziekenhuis na de bevalling en door de kraamverzorgster geweten aan mijn enigszins ingetrokken tepels. De eerste dagen viel hij flink terug in gewicht en was ik voornamelijk bezig met voeden, grote frustratie bij mijn kleine man omdat het drinken niet goed lukte. Gelukkig kreeg ik de tip om tepelhoedjes te gaan gebruiken, en vanaf toen ging het drinken een stuk beter. Toen hij 2 weken oud was ontdekte een verloskundige die bij controle toevallig ook bij een voeding aanwezig was dat zijn tongriem kort was. Zij durfde dit zelf niet te knippen/klieven, dus heb ik het in het ziekenhuis laten doen. Ik ben blij dat ik het heb laten doen, sindsdien drinkt hij krachtiger. Ik gebruik wel nog steeds een tepelhoedje, want ondanks dat het aanleggen en drinken zonder een stuk beter gaat, raakt hij erg snel gefrustreerd en in paniek als het even niet lukt. Omdat het met tepelhoedje perfect gaat, vind ik het wel prima zo. Hij is inmiddels 5 weken oud, en ik hoop nog maanden borstvoeding te geven. Ik vind het wel jammer dat het in het AMC niet direct bij z'n geboorte is opgemerkt, en thuis ook niet door de kraamverzorgster, en de dame van het CB hier had er zelfs nog nooit van gehoord!