We hebben voor onze jongste via de huisarts een verwijzing naar de KNO gekregen. De kleine was toen ook ca 2 maand. Hij kreeg flesvoeding, maar dronk wel onrustig. Hier de afweging gemaakt het wel te laten knippen. Naast dat het drinken dan misschien beter zou gaan, kan een tongriempje ook tegenwerken bij de spraakontwikkeling. Met de oudste zijn logopedie geschiedenis, was dat een bijkomstige reden om het als mini te laten doen, ipv op 3 jarige leeftijd.. Nu gingen we bij de KNO naar binnen, hij keek even snel en vroeg of we er nu iets aan wilden doen. Ja dus.. Mijn man had de kleine op schoot, ik hield zijn hoofdje vast. De arts pakte de tond snel met een tang en knipte het riempje zo in. Direct daarna fles gegeven die klaar stond. Die ging er prima in. Hij heeft langer gehuild voor het knippen vanwege het vasthouden, dan na het knippen vanwege de pijn.. Liever zo, dan evt later onder narcose en dat circus.. Nu weet ik natuurlijk niet of hij later last had gehad, maar liever deze kleine ingreep, dan een risico op een grote. En het drinken ging ook rustiger daarna.
Siem heeft het ook, vanaf dag 2 geconstateerd Niks aangedaan, ja morste veel maar een brede fles van difrax was de oplossing.
Hier is hij met 3 dagen al gekliefd Hoefde niet te huilen en de borstvoeding ging meteen beter Op latere leeftijd Zouden ze onder narcose moeten om dat te doen Ook kunnen ze last krijgen van hun spraak later
Hier zagen we op dag 6 na de geboorte, dat dochterlief een tekort tongriempje had, en het riempje aan de onderkant was ook tekort. Dus beide riempjes zijn gekliefd. Even 2 seconden gehuild, en thats it. Kindjes merken er weinig van, en het is een kwestie van 1 seconde gebeurd. Op latere leeftijd kunnen ze met een verkort riempje moeite hebben met hun spraak etc etc. Onze dochter morste ook veel tijdens het drinken van de fles, en na het klieven was het 1000 procent verbeterd. Ze morste niet meer, en dronk haar flessen binnen 15 aan 20 minuten leeg, terwijl dit voorheen ruim 30 aan 45 minuten was. Ik zou het laten klieven, omdat het voor nu al direct een wereld van verschil maakt, en straks op latere leeftijd helemaal.
Vanmorgen bij de HA geweest en tongriempje is zeker te kort dus moet geklieft worden. Wat betreft het lipbandje was een twijfelgeval dus dat moet de KNO arts even beoordelen. Ik kon eigenlijk morgen al bij de KNO arts terecht maar ik heb vandaag mijn oudste dochter thuis en die wil ik niet mee hebben. Dus morgen gaat het gebeuren....
Mijn dochter was 5 dagen toen haar tongriempje gekliefd werd. Erg naar om te zien vonden wij, maar we zijn blij dat we het hebben laten doen. Ik geef borstvoeding en mijn dochter wilde erg vaak aan de borst omdat ze elke keer maar weinig binnenkreeg doordat ze geen goede zuigbeweging kon maken. En door de vele moeite werd ze moe en viel dan niet verzadigd in slaap. Nadat haar tongriempje gekliefd is dronk ze veel beter, en daarnaast vond ik het belangrijk om het op jonge leeftijd te doen omdat ze vanaf 3 maanden onder narcose zouden moeten volgens mijn vk, Een kort tongriempje zou later evt ook problemen kunnen geven met de spraak en bijv simpele dingen als tongzoenen. En wat ik al eerder zei, wij vonden het erg naar om te zien maar toen het gebeurd was was ze het zo weer vergeten.
Hier op de dag na de geboorte laten knippen in het ziekenhuis. Lactatiekundige kwam langs in het ziekenhuis omdat aanleggen niet goed lukte en zoontje zo hard zoog dat ik na 12 uur al onder de tepel wondjes/bloed uitstortingen zat... Zij zag gelijk dat zijn tongriempje veel te kort was. Even later gelijk geknipt. Hij gaf 1 klein huiltje, knipje was zo gebeurd!
Bij onze zoon is hij afgelopen vrijdag geknipt. Zoon had veel last van krampjes door luchthappen bij het drinken uit de fles.We waren al bij de huisarts geweest en die wilde een jaar wachten (toen vielen de klachten ook nog mee) Maar toen we bij het cb (wij kwamen ook met 8 weken vanwege prikken) aangaven dat zoon s avonds veel huilt vanwege krampjes, zei de arts "dan ga ik jullie huisarts even passeren en je doorverwijzen naar de KNO arts". De ingreep was heel snel, 20 sec. huilen en zoon kreeg daarna direct een flesje, en daarna was het oke, geen druppeltje bloed ook. Op de terugweg stak hij zijn tong een aantal keer uit en keek daar een beetje vreemd bij, maar het lijkt nu beter te gaan!
Vanmorgen bij de KNO arts geweest en het is me ontzettend meegevallen. Zoonlief heeft geen kik gegeven. Tongriempje was zeker te kort. Lipbandje is iets te kort maar was niet direct nodig om te knippen. Eerst maar eens een maandje aankijken na het klieven van het tongriempje. Dat een tekort lipbandje problemen gaat geven aan de voortanden e.d. schijnt achterhaald te zijn. Eenmaal thuis een fles gegeven en wat een wereld van verschil. Normaal duurde een fles geven ongeveer 45 minuten en nu zo'n 20 minuten. Hij drinkt zoveel krachtiger dat hij zich bijna verslikte. En niet geheel onbelangrijk, zijn bovenlip krulde om de flessenspeen heen. Waarschijnlijk heeft hij al die tijd zo gespannen gedronken waardoor hij zijn bovenlip niet heeft kunnen ontspannen.