Ons meisje is nu 13 weken, ontzettend lief en vrolijk.. Vanaf het begin af aan heeft ze moeite met inslapen, geeft niet moet ze nog leren maar het gaat eigenlijk alleen maar slechter. De nachten zijn op dit moment waardeloos.. Een week of 5 komt ze nu iedere nacht om de 3 uur, soms zelfs anderhalf en bijna nooit meer dan 3. Terwijl ze daarvoor 6,7,8,9 uur achter elkaar kon slapen. Ik ben op zoek naar tips/ ervaringen. Ze slaapt bij ons op de kamer in een wiegje, ze krijgt bv. Ze mag drinken en slapen wanneer ze wil. Ik hanteer geen vaste tijden. Het enige vaste wat wij bepalen is s avonds naar bedje. En gek genoeg is dat het slaapje wat het beste gaat.. Daarom denk ik soms, zou zij baat hebben bij meer vastigheid? Rond 19 gaat ze naar bed, dan wordt ze 21.30 wakker, 00.30, 02.00, 04.30, 06.00.. Jullie kunnen je voorstellen dag ik moe ben Ze gaat niet meer slapen als ik speentje geef bijvoorbeeld, wil echt drinken bij me. Dus laat haar drinken, maar als ik haar terug in bedje til daarna wordt ze gelijk weer wakker en het duurt me zo 45 min om haar weet in slaap te krijgen. Zou ik haar aan mijn borst laten liggen, slaapt ze gewoon verder.. Een mooi compliment dat ze zoveel mamaliefde nodig heeft, maar liever ietsje minder s nachts.. Iemand een tip? Ze valt trouwens met drinken s nachts bij mij binnen no time in slaap, heb niet het idee dat het echt honger is. Overdag drinkt ze ook prima. Oh ja en het is een heel flinke tante qua lengte en gewicht...
Het kunnen regeldagen zijn, daar moet je even doorheen. Gewoon aan toegeven, probeer zelf veel rust te pakken overdag en na een paar dagen of week stabiliseert dat vanzelf. Het kan ook een groeispurtje zijn, dan heeft ze ook tijdelijk meer nodig. Hoe gaat het drinken overdag? Heb je het idee dat ze 's nachts inhaalt? Misschien een idee om haar overdag veel bij je te dragen dmv draagdoek en dan hopen dat de mamahonger 's nachts minder is? Of haar met iets van jou, een knuffeldoekje dat naar je ruikt of een pyjama of iets dergelijks, te slapen leggen.
Bij ons ging de eerste 2 weken ook zo prachtig volgens het boekje. De kraamverzorgster zei:"Oh, dat is er zo-eentje die binnen 3 weken doorslaapt". "She couldn't have been more wrong. Elke fase is anders en elke keer veranderd de behoefte van je kindje. Regeldagen/mama honger/ tandjes/sprongetjes. Alles kan zomaar omslaan. Het kost wat betreft ons het minst energie om het te accepteren en te reageren op die behoeftes van je kindje. Bij ons heeft gemorrel met voeding (wij geven helaas fles) of proberen meer/minder te laten slapen over dag, bedtijd vervroegen/verlaten totaal geen effect op de nacht.Hij bepaalt het helemaal zelf. Bij ons ging vanaf het begin het avondslaapje ook het best. We konden hem de hele dag heel lastig in slaap krijgen, maar in de avond was het ineens appeltje eitje. Hoe je er mee omgaat dat moet je zelf uitvinden. Ga je het gevecht aan door schema's te volgen of buig je helemaal mee of doe je iets daar tussenin. Dat is even zoeken. Vooral omdat het ene kind het meest baat heeft bij schema's en een andere juist helemaal niet. Maar het komt goed! Ik ben erachter gekomen dat je met heel weinig slaap, steeds beter om kunt gaan. Nog een tip: ga vroeg naar bed en als je het niet trekt is er misschien iemand die 's ochtends op je dochter kan passen. Dan kun je even een paar uurtjes bijslapen. En hier ook een drager. Vooral de eerste maanden kon hij daar uuuuren in slapen (en ik maar boodschappen doen en de hond uitlaten).