Kort wasprogramma 60 graden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tamar69, 7 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tamar69

Tamar69 Actief lid

10 apr 2013
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vroeg me af of er mensen ervaring hebben met een 60 graden was op kort programma draaien. En dan bedoel ik ook gewoon echt vuile was, dus ondergoed, sokken, vaatdoeken, vuile rompers e.d. Als ik nu een 60 graden was draai dan ben ik zeker 2 uur verder voor de was klaar is.. Dus als het zou kunnen zou ik hier natuurlijk liever een kort programma van een uur voor aanzetten, maar wordt dit dan wel echt schoon? Hoe doen jullie dit?

2. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Als je dan een schep vlekkenoplosmiddel erbij doet dan wordt het wel schoon hoor.
    Hier iig wel met een kort programma en heeeeeele vieze rompers en sokken :D

3. MamaBenjamin

MamaBenjamin Niet meer actief

Alleen als het maar een paar dingen zijn.

Anders kies ik een ander programma van anderhalf uur ofzo.. Net even wat meer tijd, schep vlekkenspul erbij..

4. Elliz

Elliz Lid

6 aug 2014
    82
    0
    0
    NULL
    NULL
    Doe ik altijd! Haha

5. Tanja mv 2

Tanja mv 2 Actief lid

1 aug 2014
    309
    0
    0
    limburg
    Ik heb alleen een kort programma ,maar die duurt maar een kwartier en de andere duurt een uur of 2 uur

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vind het minder schoon worden persoonlijk.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb een speed perfect programma op 60 graden wat een uur duurt. Dan is het net zo schoon als na 2 uur. Korter zou ik niet doen. Ik heb ook een ultrakort programma van 15 minuten op 30 graden maar dan wordt het toch minder schoon

8. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik draai altijd een kort programma op 60 en ook op 40 graden. Gaat prima. Alles wordt schoon. Ik gebruik normaal wasmiddel en wasverzachter. En overigens laart ik 1 keer per 2 maanden een leeg machine op 95 graden draaien om de machine schoon te spoelen.

9. Tamar69

Tamar69 Actief lid

10 apr 2013
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ok, dus het kan opzich wel :D Welk vlekkenoplosmiddel gooien jullie erbij? Gebruik dit verder namelijk nooit, ik gebruik alleen ossengalzeep bij de kleding waar echt vieze vlekken inzitten. laat ik even intrekken en dan gooi ik het bij de andere was in de machine. Lege wasmachine elke maand even op kookwas met soda zetten doe ik idd ook, maar denk niet dat dat veel invloed heeft op schone kleding bij een kort 60 graden programma.. Ik vroeg me ook meer af of echt alle bacteriën weg zouden gaan met een programma van een uur. Krijg de kriebels bij 't idee dat dat niet het geval zou zijn namelijk :cool:

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Indirect wel. Want hoe meer kortere programma's er gebruikt worden, hoe meer rotzooi er in de machine achterblijft. Zoals wasmiddel en wasverzachter, vetluis enz. Als dit gaat zitten prutten, is je machine ook niet bepaald fris en daarmee je kleding oo den duur ook niet meer.

Hier word het met een programma van een uur net zo schoon als met die van 2 uur. Maar duur van programma heeft weinig te maken met bacterien maar met de temperatuur. En met 60 graden zijn die bacterien echt niet weg. Daarom doe ik schoonmaak doeken, washandjes en hand en theedoeken ook regelmatig op 90 graden.

11. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Ook ik draai wel eens een kort 60 grd programma
    (duurt hier ook een uur) en gebruik hierbij geen vlekkenoplosmiddel!
    Alles word prima schoon hoor!

idd de bacteriën gaan er niet dood door dus vaatdoeken dweilen en theedoeken enz gaan ook hier regelmatig op 90

12. Tamar69

Tamar69 Actief lid

10 apr 2013
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dus altijd gedacht dat bacteriën bij 60 graden al gedood werden, maar niet dus :p Zal dan idd ook regelmatig ondergoed e.d. even op 90 graden wassen. Hoevaak doen jullie dit meestal? En zou dan bijv een superkort programma van 15min voldoende zijn om de bacteriën dood te krijgen?

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Oh, onderbroeken doe ik niet op 90 graden. Daar kunnen ze hier niet zo goed tegen. En, het hoeft niet allemaal steriel te zien. Ik denk maar zo, een beetje bacterien is niet erg. Goed voor je weerstand. En, de bacterien zijn van je eigen dus zal vast allemaal we meevallen:D
    Ik zou ze alleen op 90 doen als er sprake is van ziekte, schimmelinfectie enz.

Deel Deze Pagina