Kort zelfstandig lage ZEZ uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door GabZ, 17 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GabZ

GabZ Nieuw lid

17 mei 2016
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben eigenlijk een beetje verdrietig...voel me in de maling genomen.
    Ik ben nu 34 weken zwanger en het einde van mijn zwangerschap is in zicht, fijn...ik werk nog steeds ondanks dat ik het vreselijk zwaar vind naast het onderhouden van het huishouden en grootbrengen van kindje nummer 1 van 17 maanden.

Waarom ben ik verdrietig? Vandaag kreeg ik mijn berekening van het UWV binnen voor mijn ZEZ uitkering, 5 euro per dag....5 euro per dag!!! Daar kan toch niemand van leven?

Wat is er nu berekend; ik sta per 11-2015 ingeschreven als zzper en mijn uitkering is dus gebaseerd op 2 maanden. In die twee maanden heb ik maar 1 opdracht gekregen.
    Vanaf januari heb ik al het werk aangenomen wat ik maar kon aannemen om zoveel mogelijk uren en verdiensten te ontvangen. Vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was ben ik naar de informatiemiddag van de KvK geweest, hier ben ik meteen om advies gaan vragen bij de UWV stand.
    Hier werd mij verteld dat ondanks dat ik kort als ZZPer werkte, ik recht had op een uitkering, er zou gekeken worden naar het aantal gewerkte uren en inkomsten vanaf het begin tot het eind van de periode waarin ik zwanger was (nogmaals; dit is mij door een medewerker van het UWV verteld).
    Ik heb daarom alle opdrachten die ik maar aan kon nemen aangepakt, ondanks dat ik het momenteel niet meer trek, in de hoop een 'normale' uitkering te kunnen genieten tijdens mijn verlof.

Ik ben er verdrietig van...

Na enige onderzoek op internet kwam ik dit tegen;
    2. Werk je pas sinds kort als zelfstandige?
    Je uitkering kan dan niet worden berekend over de gebruikelijke periode van één jaar. UWV gaat in dit geval uit van een kortere periode.
    Je uitkering wordt dan als volgt berekend: Winst : gewerkte dagen = grondslag

Is dit niet hetzelfde wat mij is verteld door de UWV medewerker in de Arena?
    Ik probeer nog een beetje hoop te houden dat niet alles voor niks is geweest en dat ik gewoon moet blijven doorwerken om mijn hoofd boven water te houden...
    Graag hoor ik iets.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste GabZ,

Ik snap heel goed dat je verdrietig bent over de hoogte van je beslissing.

Mijn advies is om te bellen met de klantenservice. Mijn collega's kunnen je laten terugbellen door de behandelaar van je ZEZ-uitkering. Leg aan hem/haar voor wat je ook aan het Webcare Team hebt voorgelegd. De behandelaar kan beslissen of de berekening nog aangepast kan worden.

Mocht het zo zijn dat je niet rond kunt komen van de ZEZ-uitkering vraag dan na bij de Sociale Dienst van je gemeente of ze je verder kunnen helpen.

Ik wens je veel succes.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

3. GabZ

GabZ Nieuw lid

17 mei 2016
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reactie en het begrip, ik ga er achterna. Op hoop van zegen. Gr Gaby

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

We duimen voor je :)

Deel Deze Pagina