Ik krijg voorlopig nog geen geld, omdat het UWV niets van mijn ziekmelding wist, ergens is het fout gegaan. Waarschijnlijk bij het uitzendbureau, maar goed dat ontkennen ze. Ik ben nu al bijna 3 weken 'ziek' en ik had verwacht eind van de maand toch wel geld te krijgen, maar dat zit er nog niet in.. Nu dus nog zo'n 4 weken wachten... Mijn vriend heeft vandaag te horen gekregen dat hij niet meer nodig is als invaller ivm bezuinigingen. Hij werkte via het uitzendbureau en kreeg zijn geld per week. Nu zijn we dus bijna blut, omdat we dit niet aan zagen komen. Natuurlijk is het uitzendwerk, maar ja ze kwamen met zoveel mooie beloftes en het ging hartstikke goed. Komende week krijgt hij zijn laatste loon en ik krijg nog wat vakantiegeld uitbetaald.. en dan...? Het zou nu juist beter moeten gaan! Verdorie iedere keer financieel die tegenslagen. Het leuke is ook nog dat er ook bij de gemeente iets mis is gegaan met de verhuizing en we nu al bijna 3 maanden geen huurtoeslag krijgen, 480 euro per maand of 250 euro per maand aan huur scheelt nogal! Maar goed, dat is nu rechtgezet en de huurtoeslag zal met terugwerkende kracht aan de verhuurder worden gestort. Dan zitten we met huur weer helemaal goed. Wat raden jullie aan? Een uitkering aanvragen? Hoe lang gaat dit wel niet duren? We moeten de vaste lasten nog betalen deze maand. Oh ja, op zn werk hebben ze wel aangeboden dat ie als vrijwilliger mag blijven.. heel leuk en aardig, maar wat is dat voor een raar voorstel? :S Hij gaat uiteraard maandag meteen weer op zoek naar werk, maar het is gewoon lastig, hij wordt niet zo snel aangenomen en het zijn steeds tijdelijke banen die hij krijgt. We hebben nog nooit een uitkering ofzo gehad en ik 'schaam' me er eigenlijk best een beetje voor, maar ik zie nu geen andere uitweg meer!
Pff dat is echt een vervelende situatie! Misschien een brutale vraag maar heeft je man/vriend geen opleiding omdat hij via een uitzendbureau werkt? Of is er in zijn beroep weinig werk te vinden? Heel veel sterkte
Hoe lang heeft je vriend gewerkt? Gewoon een ww-uitkering aanvragen. Is misschien even vervelend, maar zonder geld zitten is ook behoorlijk vervelend. Als hij er recht op heeft kan het heel snel gaan hoor. Moet hij zich wel eerst bij het cwi inschrijven en zijn regelen dan de rest. Via uwv.nl kun je kijken of hij aan de eisen voor een ww-uitkering voldoet. En wat heb je nu aan vrijwilligerswerk dan? Lekker..
Uuh? Ik begrijp deze vraag niet. Denk jij dat alleen niet opgeleide mensen via uitzendbureaus werken? Vooroordeel?
Ik wil net zeggen, hij heeft MBO en ik heb HBO en we hebben beide afgelopen jaren eigenlijk alleen maar via uitzendbureaus gewerkt. Simpelweg omdat steeds meer werkgevers een uitzendbureau er 'tussen' zetten. Dus daar heeft het niet mee te maken, hij heeft een sportopleiding gedaan en Havo, maar ja daar kan hij inderdaad wel weinig werk in vinden. Hij heeft afgelopen jaar echt van alles gedaan.. schoonmaakwerk, schilderwerk.. en dit was als begeleider in daklozenopvang. Dat is ook wat hij uiteindelijk wil, dus we waren zó ontzettend blij met deze laatste baan, hij zou zn SPW/SPH kunnen gaan halen en bladiebla.. allemaal praatjes dus Hij heeft hier dus niet lang gewerkt, 2 maanden ofzo. Daarvoor autowasstraat 2 maanden, daarvoor 3 maanden als schilder en 3 maanden als schoonmaker. Ook nog 2 maanden als barmedewerker... We gaan maandag naar het UWV, informatie inwinnen en hij gaat meteen kijken voor nieuwe banen... Pfff ik baal echt ontzettend.. Ik ga even bij UWV.nl kijken, want hij is natuurlijk officieel niet echt 'ontslagen' aangezien het uitzendwerk was. Zou dat uitmaken?
Jeetje wat een rot situatie! Kan je niet zorgen dat het uitzendbureau jou uitkeert en zij jou uitkeren iovm fout? En hij is waarschijnlijk ontslagen door de problemen en dat ze geen geld hebben daarom aanbod vrijwilliger. Mij is altijd gezegd als je werkloos bent of weet dat je dat wordt inschrijven bij het cwi! Misschien hier nog wat info http://www.ontslag-krijgen.nl/voorwaard ... ering.html Hebben jullie wel al spulletjes voor de kleine?
Dat hij niet ontslagen is maar dat het via het uitzendbureau ging is geen enkel probleem. Het heeft alleen geen zin om naar het uwv te gaan, je moet je melden bij het cwi en die regelen dan alles verder met het uwv. Het uwv kan je ook niet helpen met een baan oid, die zijn er alleen voor de uitbetaling. Zodra je werkloos raakt moet je je eigenlijk direct melden bij het cwi. Daar wordt je ingeschreven en zij regelen dan de aanvraag voor je uitkering bij het uwv. Ik heb op de ww-afdeling van het uwv gewerkt, dus weet er wel iets vanaf. Mijn advies is zo snel mogelijk melden bij het cwi bij jullie in de buurt.
Ja voor de kleine is alles er, al wel low-budget, veeel gekregen, maar gelukkig hebben we alles compleet. En inderdaad, we gaan dat maandag doen. Suus1983: ja CWI bedoelde ik eigenlijk gewoon, dat is hier 1 kantoor met UWV samen... Pff tsja al die instanties Ben er 1 keer eerder geweest met mn vriend toen hij tussen 2 banen in zat, hij heeft op 3-4 banen gereageerd toen, maar die vacatures waren achteraf al hartstikke verouderd! Dus heb weinig hoop op een baan daar, maar we gaan het proberen.
WW-aanvragen. Is niet veel maar alle beetjes helpen. Hier zit mijn man sinds half december zonder werk. 't Is heel lastig op 't moment om werk te krijgen. Wij moeten nu ook heel zuinig aan doen en redden 't dan precies. Succes en sterkte!
@janneke: klopt wel hoor, toen ik een tijdje bij het cwi zat toen ik klaar was met school waren er ook een boel verouderde vacatures. Beetje jammer.
nee hoor ik ben niet van de vooroordelen daarom vraag ik er ook bij van is er weinig werk in zijn opleidingsgebied
Zustertje, ik kreeg ook al het gevoel van vooroordeel. En dat je erbij vroeg "of is er weinig werk in zijn vakgebied" dat doet niet eens terzake. Want ook functies waarvan er wel genoeg vacatures zijn gaan via uitzendbureaus. Echt wat je niveau ook is, dat heeft voor werken voor uitzendbureaus geen invloed. Je kan je online al inschrijven bij het CWI via werk.nl en dan moet je morgen bellen naar het CWI om je inschrijving te melden, en dan wordt je opgeroepen om daar te praten. Je kan na het bellen als het goed is ook de ww uitkering aanvragen. En ik denk dat het van die werkgever van je vriend de financiele ellende is waardoor je vriend niet "betaald" kan blijven. Zij zijn denk ik ook wel afhankelijk van wat de overheid geeft en wat mensen schenken. En dat zal op dit moment niet zo heel erg veel meer zijn. Helaas is vrijwilligers werk wel heel positief op je CV, maar als je werkeloos bent moet je "per direct" weer aan het werk kunnen en een vrijwilligers baan is niet zonder verplichtingen (ze rekenen toch op iemand). En ik ken het probleem van de financien. Weten dat het wel goedkomt.. maar wanneer? Hoop maar dat je ziektewetuitkering snel komt (en hier ook de ervaring dat het uitzendbureau gewoon niet wist wat ze met een zieke wegens zwangerschap moesten doen)
Er staat wel iets op de site van UWV dat als je vrijwilligerswerk doet dat je sollicitatie plicht dan tijdelijk stopt en je dan niet hoeft te solliciteren, maar wel WW ontvangen. http://www.uwv.nl/particulieren/werkloo ... index.aspx Heb verder geen idee wat het verder inhoud maar ik kwam het tegen, zit nl vanaf volgende week zelf tijdelijk in de WW.
@loesjuh: ja, maar ondertussen solliciteer je dan niet naar nieuw werk en als je ww-uitkering dan stopt heb je dus alleen nog maar vrijwilligerswerk. Daar heb je dus eigenlijk jezelf een beetje mee.
Hoe is het afgelopen met het werk van je vriend en de uitkering? Het is echt heel vervelend om werkloos te zijn. Maar al te veel mensen denken dat je "lekker" een uitkering aan het trekken bent en vast en zeker niet voldoende moeite doet om aan passend werk te komen... Wij hebben zelf ook een aantal maanden hierdoor heel krap gezeten en merkten echt dat bijna niemand door heeft dat 70% teruggang in inkomen ervoor zorgt dat je na een paar maanden echt geen reserves meer hebt en iedere euro om moet draaien. We kregen dan als tip "ga eens even lekker met zijn 2-en uiteten" of "nu heb je lekker de tijd om te klussen aan het huis" maar dan snapten ze gewoon niet dat we daar het geld niet voor hadden... Als de zorg iets voor je vriend is, dan kan hij misschien ergens een werken& leren traject ingaan?
Mijn vriend heeft nog steeds geen werk. Mijn geld is vandaag EINDELIJK gekomen! Gelukkig genoeg om weer even vooruit mee te kunnen en we krijgen nu elke week mijn ziektewetgeld. WW-uitkering is echt een heel gedoe en eerst zeiden ze dat het niet kon, nu misschien weer wel.. maar we hebben gister weer papieren teruggekregen moeten opnieuw van alles opsturen en dan gaat het nog minimaal 4 weken duren. Ik denk toch wel wat mn vriend eerder werk heeft dan dat.. Dus ik weet niet of het nog zin heeft voor ons om dat te doen. Het lijkt wel constant alsof ze ons in de bijstand willen krijgen! Steeds is het advies om dat aan te gaan vragen, maar mijn ziektewetgeld is gelukkig het minimum al, dus we krijgen dan toch geen aanvulling. Pff het is voor hem gewoon echt het vervelendst nu, het lijkt echt niet alsof er werk aan zit te komen
Natuurlijk heeft het zin, het is ook voor de afgelopen periode, dus met terugwerkende kracht. En alle extra'tjes zijn welkom lijkt me..
Hier een soortgelijke situatie, helaas... Ik woon nu in Spijkenisse, maar word hier steeds meer en meer depressief.... Daarom de verhuizing. Wegens onze verhuizing van Spijkenisse Z-H naar Sint Pancras N-H heb ik mijn baan opgezegd. Mijn contract loopt af op 2 maart a.s. Dus krijg alleen deze maand nog mijn salaris + vakantiegeld, etc. Heb nog geen andere baan kunnen vinden. Heb me ingeschreven bij uitzendbureaus, maar dat is allemaal op oproepbasis, lijkt wel. Maargoed, heb me wel beschikbaar gesteld vanaf 2 maart. Alle beetjes helpen! Ben nu wel flink aan het solliciteren op vacatures die precies aansluiten op mijn HBO diploma en werkervaring. Mijn vriend is al sinds januari werkloos. Hij heeft ook ZELF ontslag genomen. Ruzie op het werk en de geplande verhuizing waren aanleiding voor zijn ontslag. Dus met andere woorden: Volgende week verhuizen we al (we trekken in bij mijn broer). En we zitten beiden zonder nieuw werk! Stress, stress en stress dus... Stel we vinden niks..... WAT DAN!?! Een baby op komst, beiden werkloos...en vaste lasten die betaald moeten worden! Een kennis begon zelfs al over het aanvragen van sociale bijstand bij de gemeente
Oei ja dat is helemaal vervelend, want volgens mij krijgen jullie dus ook geen WW... tenminste... als je vriend met ruzie weggegaan is enzo.. misschien kan het dan toch? Ik zou wel een navragen voor WW-uitkering, want dat is dan ook in ieder geval iets. En dan heeft hij nog even de tijd om wat te vinden... Jullie wonen dan zo'n beetje in dezelfde regio als wij, en jullie zitten nog iets gunstiger richting a'dam.. Ik hoop voor je dat jullie snel een baan vinden! Er is in Alkmaar enzo in ieder geval veel klantenservice-werk te vinden. Wel onder je niveau waarschijnlijk, maar ja goed, dat heb ik ook heel lang moeten doen en dan maar vanuit daar weer verder kijken? Ik zou daar zeker eens naar informeren als je voorlopig wat werk zoekt. Vooral met HBO kun je misschien meteen als teamleider/leidinggevende beginnen en dan valt het loon ook nog wel mee.. Het wordt steeds lastiger heb ik het idee, dus ik zou er snel achteraan gaan allemaal! Overal is minder werk. Mijn vriend had al bijna een baan, maar opeens werd het toch weer 'intern opgelost', dus hij hoefde niet eens meer te beginnen...
Tja hij is ondertussen gebeld dat hij officieel niet 26 weken van de 36 werk heeft gehad.. Ik heb het nageteld en ik kom op 28 weken uit... MAAR dat is zonder de laatste 4/5 weken en dan komt hij dus waarschijnlijk net op 25 weken ofzo uit PFFFF.... Dus geen WW voor ons...