kortademigheid, pseudokroep?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door patries2310, 2 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. patries2310

patries2310 Actief lid

31 aug 2014
    269
    11
    18
    Hallo allemaal

Sinds gisteravond is ons kleine mannetje ineens heel kortademig van het ene op andere moment. Nog naar de huisartsenpost geweest. Die dacht aan pseudokroep. Puffer meegehad. Gebruikt en in principe zou er na 2/3 uur verbetering moeten optreden. Nou het is inmiddels 6 uur later maar nog geen verbetering. Nog keer pufspuit gedaan. Maar als het dan nog niet over is toch maar weer bellen? Hij heeft op zich best redelijk geslapen. Temperatuur verschilt ook. Begon gister om half 9 met 37.3. Half 10 38. Bij dokter 37.4. Thuis om 12 uur 37.7. Dus wisselt heel veel. Als ik het op internet lees wat pseudokroep is twijfel ik weer. Dan had het al over moeten zijn.

Pff stressvolle mama nu

2. Tante Truus

Tante Truus Actief lid

14 jul 2014
    352
    117
    43
    Vervelend dat je kleintje ziek is.
    Mij klinkt het niet als pseudokroep in de oren. Wat belangrijk is, is om naar je kindje te kijken. Er heerst momenteel vanalles, dus de stijgende temp zegt niet veel. Waar je naar moet kijken is zijn ademhaling. Is hij alleen kortademig of heeft hij ook intrekkingen? Dan trekt zijn borstkas in bij inademing, ipv dat die uitzet. Je ziet dan ook tussen de ribben deukjes ontstaan als hij inademt. Als dat het geval is, zou ik gewoon weer bellen, dan heeft hij het benauwd.
    Welke puffer heb je gekregen? Als je ventolin/salbutamol hebt en hij trekt in, kun je hem 1 puf geven en kijken hoe hij het 10 min later doet. Als hij daar goed op reageert, kun je proberen hem dat te geven, mag max elke 3 uur.
    Als hij niet intrekt, maar alleen sneller ademt, dan zou je het nog even kunnen aankijken, dan is het mogelijk dat bv zijn neus flink verstopt zit en hij daarom sneller ademt.
    En het allerbelangrijkste: luister naar je eigen instinct. Als jij het gevoel het dat het niet klopt, moet je gewoon bellen. Een moederinstinct is een niet te onderschatten kracht, erkennen ook steeds meer huisartsen.
    Succes, hopelijk knapt hij snel weer op.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Pseudokroep kwam bij ons in aanvallen inderdaad, een (korte) periode van piepen en heel benauwd. Als jullie kindje nu nog benauwd is, zou ik wel even bellen ja... Gewoon ter overleg.

4. patries2310

patries2310 Actief lid

31 aug 2014
    269
    11
    18
    Net toch weer gebeld. Drinkt zijn flessen totaal niet leeg. Lukt gewoon niet hij wil wel. Vanmorgen van de 210 40 laten staan en nu net 100 laten staan. En normaal drinkt ie ze altijd leeg. Kan niet eens huilen en hoesten echt zielig. Half 12 kunnen we terecht. Ben benieuwd

5. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Nou wij haddendit ook een tijdje terug. Huisartsen post zei pseudokroep. 2 dagen later onze eigen huisarts longontsteking.

Ik zou zeker bellen als je twijfelt, volg je gevoel.

o zie dat je dat ook al hebt gedaan!

ben benieuwd..

6. MrsBucket

MrsBucket Niet meer actief

Bij mijn zoontje zou de pseudokroep na eerste medicatie (steroïden) ook beter moeten gaan, maar 36 uur later werd hij opgenomen in het ziekenhuis ter observatie, omdat het alleen maar erger was geworden. Dus het kan wel, maar komt niet vaak voor.
    Goed dat je hebt gebeld weer :)

7. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    In mijn omgeving heerst momenteel een virusje bij baby's waarbij ze enkele dagen benauwd zijn verkouden en koorts, onze jongste heeft het voor kerst ook 3 dagen gehad, de derde dag waren de erge benauwdheid en koorts gelukkig over. We zijn ook met d'r naar de ha geweest en ventolin meegekregen (salbutamol) hielp niet echt heel goed, maar kijk vooral naar je kleintje. Pseudokroep heeft m'n oudste gehad dat was echt een soort gierende ademhaling, die leek door een rietje te ademen zo benauwd was ze ineens. (Was snachts) m'n jongste had er zelf niet zo heel veel last van gelukkig, dus kijk goed naar je kindje! Neusvleugelen en net onder het borstje intrekken zijn tekenen dat ze echt benauwd zijn.

8. patries2310

patries2310 Actief lid

31 aug 2014
    269
    11
    18
    Weer een andere dokter gehad. Deze heeft goed naar zijn ademhaling gekeken en had ook de conclusie pseudokroep maar dan hoog. Zijn longetjes waren goed. Nu een algehele ontstekingsremmer gehad die snel moest werken en eenmalig Was. Op zich gaat dit nu redelijk. Benauwdheid wordt niet erger. Maar hij drinkt nu dus echt voor zijn doen weinig. 1x 40 laten staan en 2x 100 laten staan van de 210 die die krijgt. Kijk vanavond en eventueel vanacht even aan anders bel ik gewoon weer hoor. Maandag ook weer beginnen met werken dus ff niet zo'n lekkere timing. Gelukkig lieve collega die wel wat uurtjes over kan nemen en het voor ons in de winkel een rustige tijd is.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Kan je niet wat kleinere flesjes aanbieden? Als ik verkouden ben krijg ik ook niet zoveel op en 210 is wel een flinke sloot.

10. patries2310

patries2310 Actief lid

31 aug 2014
    269
    11
    18
    Inmiddels zijn fles wel helemaal op. Heb het idee dat het inmiddels aanslaat. Lets hope.

11. patries2310

patries2310 Actief lid

31 aug 2014
    269
    11
    18
    Hij is nu alleen beetje knorrend maar verder heeft het wel goed geholpen. Begint weer de oude te worden. Net fles tot op de druppel leeggedronken.

Deel Deze Pagina