kortdurend zorgverlof geweigerd

Discussie in 'De lounge' gestart door mexicang, 24 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Een werkgever (althans de mijne) rekent in principe niet met het aantal daadwerkelijke uren dat je per week moet werken volgens je contract (bijvoorbeeld 32) maar met een percentage daarvan (dat is het aantal werkbare uren). Bijvoorbeeld 70 - 75% van 32, zeg 24 uur. Bij het vaststellen van het aantal werkbare uren wordt rekening gehouden met je vakantiedagen, een bepaald percentage ziekteverzuim, overleg dat je hebt, pauze tijd etc. Hierin wordt OOK rekening gehouden met dingen als zorgverlof etc. Als een werkgever er geen rekening mee houdt dat zijn personeelsbestand een bepaald percentage zorgverlof/calamiteitenverlof opneemt, dan vind ik dat behoorlijk... eh... dom. En uiteraard hoor je zorgverlof niet zo maar op te nemen, maar als je kind erg ziek is dan moet dat toch gewoon kunnen? Daar is het voor bedoeld!

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Alleen als ze er niet voor zorgen dat je 'minder' krijgt als in de wet staat. je kunt met een CAO niet afdwingen dat werknemers dingen niet krijgen waar ze wettelijk recht op hebben. Je kunt ze wel meer geven.

3. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dat is toch de verantwoordelijkheid van de ouders en niet de werkgever hoe vervelend het ook is. Wij hadden in NL ook geen familie of ouders dus hebben we op het moment dat ik zwanger was van de eerste naar andere oplossingen gezocht omdat wij beiden werken en ons niet zomaar om een griep kunnen afmelden. We hadden een heel netwerk op een gegeven moment van buren voor acute nood, vrienden in de buurt en verder twee vaste oppasmoeders die aan huis kwamen. Op die manier hebben we altijd kunnen voorkomen dat we verlof moesten opvragen op momenten dat het écht niet kon wat betreft werkverplichtingen. :):)

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Is waarschijnlijk niet in je opgekomen omdat je achtervang hebt, maar niet iedereen heeft die luxe he?

Zorgverlof IS een recht, toch zou ik er wel spaarzaam mee omgaan, je hebt ook verplichtingen naar je werk. Ik koop elk jaar extra vakantiedagen, die gebruik ik dan als er een kindje ziek is of mijn man werkt thuis. Het recht op zorgverlof bewaar ik dan voor als er een keer iets echt ernstigs is zoals een langere ziekteperiode, gebroken been oid. Hopelijk hoef ik het niet te gebruiken.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Heel fijn voor je uiteraard, maar niet iedereen heeft zo'n vangnet. Wij hebben, op mijn vader na, echt niemand die op kan passen, zeker niet op de onze jongste. Wij hebben het gelukkig goed kunnen regelen qua werk, maar de vanzelfsprekendheid waarmee je aangeeft dat je maar moet zorgen voor een vangnet. Was het maar zo makkelijk.

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Iedereen heeft mogelijkheid tot het opbouwen van een vangnet! Al is het dan misschien geen familie. Dit is gewoon iets dat je hoort te regelen als ouders als je wilt werken. Vind jij het eerlijk dat een werkgever er voor moet opdraaien omdat ouders dit laten liggen?

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het punt is toch niet dat het makkelijk zou zijn? Wel dat het toch echt je eigen verantwoordelijkheid is om te zorgen dat je oplossingen hebt als je kind ziek is. Als je het geluk hebt een ruimdenkende baas te hebben: des te beter. Is dat niet zo, dan moet jij toch echt oplossingen zoeken. Hetzij opvang via de mutualiteit of zo, hetzij buren, hetzij iemand die je kan contacteren, hetzij ander werk zoeken waarmee de combinatie iets makkelijker wordt.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Misschien moet je even lezen? Ik geef alleen aan dat het niet makkelijk is, maar niet dat de werkgever overal voor moet opdraaien. Ik leg net uit dat wij extra vakantiedagen kopen o.a.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Misschien ook even lezen. Ik geef alleen aan dat het niet makkelijk is, niet dat je het niet moet proberen.

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik denk dat je onderschat hoe lastig dat kan zijn. Voor kleine dingetjes is er vaak wel iemand te vinden, uurtje oppassen op een gezond kind oid maar een hele dag een ziek kind verzorgen is echt niet iets wat iedereen zo maar voor je wil (en kan) doen.
    Als er echt iets is, dan kan mijn zoon best een middagje spelen bij een vriendje oid maar ik heb hier ook niemand die mijn zieke kind een hele dag zou kunnen verzorgen. Dat is geen kleine gunst die je dan vraagt!
    Gelukkig heb ik het geluk dat ik vanuit huis nog behoorlijk wat kan doen en mijn vriend ook. Dus meestal komen we er wel uit en zoonlief is praktisch nooit ziek.

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat klopt niet, als de werkgever heeft geregeld dat je verlof voor ziek kind van je bovenwettelijke vakantiedagen gaat, OF niet doorbetaald wordt, geldt dat boven de wettelijke bepaling: Help, de kinderen van mijn medewerker zijn ziek! | Kortdurend zorgverlof en calamiteitenverlof | MKB Servicedesk

En dat bedoelen ook sommigen in dit topic (waaronder ik)
    Het is zeker je recht om verlof te mogen nemen om voor een kind te zorgen, maar het is zeker niet wettelijk afgedwongen dat je werkgever deze tijd doorbetaalt of je daarvoor extra dagen geeft.
    Als de werkgever dit anders regelt, en jij tekent voor de arbeidsvoorwaarden geldt deze regeling ipv de wet.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ja, dit bedoel ik dus ook. Zelfs voor een uurtje is het hier vaak al een probleem. Mijn jongste zoontje is ook niet een jongetje dat je zomaar bij iemand kunt brengen, dat gaat gewoon niet. Veel familie hebben we verder niet waar we terecht kunnen en hebben niet een heel uitgebreide vriendenkring, waarvan bovendien de meesten fulltime werken.

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Het punt is eigenlijk dat (in NL) de overheid hier ook een verantwoordelijkheid in heeft genomen en heeft geregeld dat hier zorgverlof voor bestaat. En dat is echt wel onderhandeld met werkgevers organisaties... Daar hoef je dus geen ruimdenkende baas voor te hebben, als je het nodig hebt dan kun je daar aanspraak op maken.

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    #134 Rosao, 25 feb 2016
    Laatst bewerkt: 25 feb 2016
    In jouw link staat niets over NIET doorbetalen alleen maar dat er andere afspraken kunnen gelden (waarschijnlijk over 100% doorbetalen ipv 70%). Ik denk niet dat je zo maar in CAO mag zetten dat het niet wordt doorbetaald. Afhalen van bovenwettelijke vakantieuren zorg er in principe niet voor dat je als werknemer in je rechten geraakt wordt.

Edit: heb even de wet erbij gepakt en je mag idd cao afspraken hebben die ten nadelen van de werknemer afwijken van de wet. Je mag daarin alleen niet de werknemer raken in zijn wettelijke vakantie-uren.

Overigens staat in de wet ook dit: Het verlof vangt niet aan of eindigt in ieder geval zodra de werkgever aan de werknemer kenbaar maakt dat hij tegen het opnemen van het verlof onderscheidenlijk de voortzetting daarvan een zodanig zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang heeft, dat het belang van de werknemer daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken.

Als je dit leest dan mag de werkgever echt niet zomaar weigeren....

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
  16. Kersenvlaai

21 apr 2014
    71
    0
    6
    Zuuucht, mijn reactie was op t feit dat iemand er van baalde geen extra vrije dag te kunnen krijgen binnen t onderwijs..... Net ff anders

17. Kersenvlaai

21 apr 2014
    71
    0
    6
    Dank je eindelijk iemand in het onderwijs die iets beter verwoord. Ik heb meerdere docenten in mijn familie. Stuk voor stuk klagen ze over verschillende dingen zoals in de avond moeten nakijken maar na les uitval waren ze wel om 13uur klaar. Tja dan heb ik nul medelijden. Of altijd vakanties in hoogseizoen moeten nemen... Tja ik weet niet eens hoe ik de vakanties moet oplossen straks. De vele ouderavond en dergelijke zijn zeker wel tijdrovend.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Mijn moeder zit in het onderwijs, nou ik wil niet ruilen. Ja, lange vakanties, maar verder altijd druk en je kunt dus nooit tussendoor eens een dagje vrij nemen. Mijn zusje is geëmigreerd afgelopen naar, mijn moeder wilde haar graag uitzwaaien, dus vrij gevraagd, eerste keer in 10 jaar, maar niet gekregen hoor.

19. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Klopt, ik heb met grote regelmaat iets waardoor ik extra naar mijn werk moet of langer moet blijven (ik werk tot 14.30) en dan regel ik altijd wat. Spelen bij een vriendinnetje, opgehaald door oma.
    Pas geleden had ik een studiedag op een niet-werkdag. Mijn dochter ging naar school, extra naar de overblijf en na school ging ze met een vriendinnetje mee naar huis.
    Maar dan hebben we het wel over een kind wat normaal mee kan functioneren in de groep en de maatschappij.
    Ik heb simpelweg maar een kleine achterwacht die écht goed voor een heel ziek kind kan zorgen en dan nog…. Want de andere kant ervan zou zijn, behoorlijk ziek kind thuis laten bij oma en ik op mijn werk er niet helemaal bij zijn met mijn hoofd en de uren aftellen.
    Mijn moeder heeft een paar jaar geleden weleens opgepast op mijn dochter, die al stevig ziek was en mijn moeder nadrukkelijk verteld te bellen zodra er ook maar iets was.
    Kom ik thuis, ligt mijn kind op de bank, armen boven haar hoofd en ik zie gewoon dat ze het hartstikke benauwd heeft. Mijn moeder had haar geen paracetamol gegeven en geen temperatuur opgenomen omdat zij het wel vond gaan. Ik heb toen de huisarts gebeld, moest meteen komen en had ze een longontsteking.
    Dus nee, als mijn kind hartstikke ziek is, en dan zie je als ouder, dan ben ik als ouder de aangewezen persoon om voor haar te zorgen.

Mijn dochter wás veel ziek, echt heel veel. Die periode hebben we twee jaar geleden overwonnen en ze is nu echt bijna nooit ziek. Dit was de eerste keer in twee jaar tijd dat ik zorgverlof vroeg.

O en trouwens…. een collega van mij was gisteren afwezig: zij had zorgverlof! En gisteren waren er 'teveel zieken'…??

20. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Shock! Dit vind ik in en in triest….

Tja, het onderwijs. Hoe heerlijk om gelijk vakantie te hebben met mijn kind. Als de vakanties al gelijk lopen, dit is dit jaar met twee vakanties niet zo.
    Hoe heerlijk om veel vrij te hebben. Absoluut. Maar ik zou zó dagen inleveren en die werken om ze dan los op te kunnen nemen.
    veelal wordt tegen mij gezegd dat ik meer vakantie per jaar heb dan dat ik werk. Hier wordt even vergeten dat naast het werk ook nog een normjaartaak wacht, waarin een heleboel uren staan die extra gemaakt moeten worden en daarnaast worden ook vaak nog extra uren gemaakt.
    En dat liegt er niet om.

Deel Deze Pagina