Afgelopen week heb ik een echo van mijn bovenbuik gehad ivm aanhoudende buik klachten. Nu blijkt dat ik naast een lichte leververvetting ook galstenen heb. Mijn huisarts zei dat gezien de last die ik ervan heb ( ik kan soms niet op mijn zij liggen bijv) een operatie het beste zou zijn. Zijn er dames die hier bekend mee zijn? Wat zijn jullie ervaringen? En wat hebben jullie gedaan?
Ik neem aan dat dan het voornemen is om je galblaas te verwijderen? Dit kan ik je ten zeerste aanraden. De kans dat deze klachten overgaan in koliek aanvallen is groot en dat zijn echt vreselijke pijnen. Een galblaasverwijdering is relatief kleine ingreep vond ik. Ik moest 2 nachten in het ziekenhuis blijven, heb 5 hele kleine sneetjes op mijn buik en het herstel ging vrij rap
Ik ben pas geholpen aan een gastric bypass daarbij is ook mijn gal verwijderd. Ik heb er haast geen pijn mee gehad. En het is ook goed gegaan zo'n operatie duurt helemaal niet lang je kan hem beter laten verwijderen dan dat het nog een aantal keer terug komt toch?
Ik heb een dag of 5 in bed gelegen, daarna 2 weken heel rustig aan gedaan en na een week of 4 kon ik echt alles weer
Heb ik 2 jaar geleden gehad, helaas had ik wel al kolieken... Ik ben dinsdags geopereerd en vrijdags mocht ik het ziekenhuis verlaten. Nadien nog een weekje thuis moeten blijven. Daarna kon ik weer gaan werken (bureaujob). Trouwens, de galblaas wordt niet meer verwijdert. Ze halen de stenen eruit en maken de uitgang dicht. Tenminste is het zo in Duitsland.
Ik ben aan mijn gal geopereerd vijf weken na mijn bevalling. Drie nachten in het ziekenhuis maar dat was omwille van de baby en mijn borstvoeding moest weer goed komen. Heb een weekje wat pijn gehad maar was goed te doen met paracetamol. Toch in ieder geval veel beter dan die galkolieken. Nu ben ik zwanger van nummer twee en tot mijn verbazing weer galkolieken gehad vorig weekend! Blijkbaar in mijn galwegen nu. Wist niet dat dat kon. Moet het gewoon opvolgen. Maar komt zelden voor. Ik kon ook nog alles eten na de operatie dus eigenlijk geen last meer gehad. Veel succes!
Dit. Ik heb soms nog gruis in de galwegen, dat kan verwijderd worden maar is vervelend. De pijn van dat gruis valt in het niet bij de kolieken die ivoor verwijdering had.
Bij mij is de galblaas ook verwijderd twee weken na de bevalling. Ik vond het een verademing. Nooit meer die vreselijke pijnen gehad! Ik kan ook gewoon alles nog eten, behalve veel ei, dat valt verkeerd. Ik vond de ingreep zelf erg meevallen. Twee nachtjes in het ziekenhuis en amper pijn gehad erna. Met paracetamol was het goed te doen en na een week kon ik al heel veel normale dingen weer doen. Maar bij mij hoefden ze geen moeite te doen om mijn buik op te blazen tijdens de operatie... Want daar had net een baby in gezeten haha! Tijdens de operatie blazen ze hem op met soort gas om zo de operatie goed te kunnen uitvoeren. Alsdit niet goed lukt moeten ze een veel grotere snede maken heb ik begrepen. Bij een vriendin van mij hebben ze dat moeten doen en dat was echt geen pretje.. Veel langer herstel. Maar dat komt maar weinig voor heb ik begrepen.
Hier ook geen galblaas meer! En wat een verademing is dat! Ik had elke dag onwijze pijn aanvallen, en daarnaast een alvleesklieronsteking. Ik zou je galblaas er zeker laten uithalen als de huisarts/arts dat nodig vind... Scheelt zoveel ellende die het kan geven.
Ik heb achteraf wel even schouderpijn gehad van het gas, dat was naar. En ik kan geen bananen meer verdragen. Toen ik mijn galblaas nog had veroorzaakte dit gegarandeerd een aanval en nu kan ik ze nog steeds niet verdragen
hier ook geopereerd nooit meer aanvallen! heerlijk maar met 2 kleintjes in huis best pittig vooral de eerste 2 weken en ben nog lang na de operatie erg moe geweest. hier viel de pijn op zich mee maar vooral net na de operatie deden mijn schouders veel pijn door het gas
Bij mij is januari vorig jaar mijn galblaas er uit gehaald. 3 sneetjes in mijn buik en 1 in mijn navel. 2 uur na de operatie liep ik rondjes over de afdeling omdat ik me zo verveelde. Volgende ochtend kon ik naar huis. Een week later zat ik al op een sollicitatiegesprek omdat ik geen last meer had. Beetje gevoelig, maar geen pijn. Qua eten kan ik alles eten, alleen wat vaker last van diarree.
Hier ook galblaas verwijderd 6 weken na mijn bevalling. Moest eerst wachten tot mijn borstabcessen over waren.. Ik was blij dat dat rot ding eruit ging. Middels 2 kleine sneetjes en 2 gaatjes hebben ze het ding verwijderd. Ik vond het daarna erg pijnlijk 3 dagen ziekenhuis met morfine maar achteraf bleek dat ik bloeding had die inmiddels zelf gestopt was, komt eigenlijk zelden voor. Mijn herstel daarna was ook wat langer dan gewoon. Ik kan niet alles meer eten saucijsenbroodje bijvoorbeeld gaat mos (diaree) zo ook af en toe met iets wat ik eet maar kan nooit precies zeggen wat het was. Als ik ergens heen ga dan kijk ik altijd waarde wc is zodat ik meteen kan als het moet. Maar echt dit alles liever dan galstenen dat was echt hel.
Ik heb even een vraag: Hadden jullie ook last van hele lichte tot zelfs kleurloze ontlasting toen jullie galstenen hadden?
Ja ik ook was zelfs wit. Na de operatie geen last meer gehad. Ik moest als dat gebeurde meteen naar de hap bellen en naar het ziekenhuis.
Ben ook nog steeds ontzettend blij dat het kreng (galblaas) eruit is . Na mijn eerste bevalling kolieken gekregen en damn, wat doet dat pijn! Ik heb helaas maanden moeten wachten op groen licht voor operatie (lang verhaal), en in die tijd afgezien met 3-4 aanvallen per week . Vier sneetjes, waarvan eentje wat groter (ze hadden hem groter moeten maken omdat ze anders galblaas die tjokvol stenen zat er niet uit kregen ...). Heb 2 nachten in ziekenhuis gelegen, daarna thuis herstel. Pijn (en herstel) zijn mij een beetje tegen gevallen, maar ik was lichamelijk (en geestelijk) in een slechte conditie toen ik geopereerd ben (weer dat lange verhaal ). Ik heb qua voeding (of ontlasting of wat dan ook...) helemaal geen verschil gemerkt tussen voor en na operatie... PS lichte tot ontkleurde ontlasting wijst op een verstopping van galwegen (door steen) die wat langer duurt. Reden idd om contact te zoeken met arts, want als steen echt 'vast' zit loop je risico op aardig wat ellende (zoals alvleesklierontsteking, galblaasontsteking e.d.)!
Hier ook galblaas verwijderd, wat een verademing. Een nachtje ziekenhuis en daarna nooit geen last meer. Na een week of vier kon ik alles weer!