Vraag aan ouders die in het ziekenhuis bevallen zijn

Discussie in 'De bevalling' gestart door Robertable, 6 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Robertable

Robertable Nieuw lid

4 jan 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben Robert, derdejaars student verpleegkunde bij Fontys in Tilburg. Voor mijn minor (zorg voor kind en jeugdige) ben ik bezig om de begeleiding van ouders bij de keuze tussen borst- en flesvoeding in het ziekenhuis in beeld te brengen en deze te verbeteren waar nodig. Om deze begeleiding in kaart te brengen, ben ik op zoek naar ouders/moeders die in het ziekenhuis bevallen zijn en die bereid zijn onderstaande vragen te beantwoorden.
    Alvast heel erg bedankt voor jullie medewerking!

Met vriendelijke groet,
    Robert

De vragen:

1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding?

2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen?

3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken?

4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen?

5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren?

6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis?

Nogmaals bedankt voor je medewerking

2. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Heb geantwoord via Privebericht.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hi Robert,

Ik denk dat je je vraag iets duidelijker moet stellen. Ik vermoed dat je antwoord wilt hebben van de dames die begeleid zijn door een gynaecoloog en dus door het ziekenhuis of die complicaties hadden bij de bevalling en daardoor niet direct naar huis konden. Heel veel vrouwen (zoals ik) bevallen in het ziekenhuis maar het ziekenhuis is dan niet meer dan een bed. Je hebt geen of nauwelijks contact met de medici daar en je bent er misschien hooguit 10 -12 uur. (in mijn geval: 6 uur)

groet,

4. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    oh, ik was om 21.56 bevallen en mocht de volgende dag om 13.00 naar huis. (mocht dit belangrijke info zijn hihi)

5. LauraFay

LauraFay Actief lid

12 mei 2006
    365
    0
    0
    zelfstandig onderneemster
    Vlakbij Emmen
    Opmerking vooraf, wij hebben een kindje gekregen met schisis. Dit wisten we van te voren.

De vragen:

1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding?
    Nauwelijks tot geen.

2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen?
    Nee

3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken?
    Heb uiteindelijk zelf duidelijke keus gemaakt.

BV

Nauwelijks begeleiding gehad,mijn kindje werd niet direct aangelegd, omdat men ervan uitging dat ik geen BV wilde geven ivm de schisis. Uiteindelijk heb ik zelf moeten aandringen.

6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? Nee, echter ben ik niet zo iemand die rustig afwacht.Dus ik pakte zelf mijn kleine bij me als ik dacht dat ze voeding moest krijgen.

[/QUOTE]

6. Robertable

Robertable Nieuw lid

4 jan 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt inderdaad gelijk. Excuses voor de onduidelijkheden. Het gaat dus inderdaad om dames die vanuit het ziekenhuis begeleid werden op het gebied van voeding, dus dat gaat waarschijnlijk al over de dames die langer dan een paar uur in het ziekenhuis hebben gelegen.

@de rest: bedankt voor jullie reacties tot zover. Daar kan ik zeker wat mee, maar meer reacties zijn altijd welkom!

7. miffy11

miffy11 Niet meer actief

moet er vooraf even bij vermelden dat ik in groot-brittanie ben bevallen van een prematuurtje. weet niet of je er wat aan hebt, maar misschien is het leuk om een andere kant te zien? (als het uberhaupt verschilt met nl)

De vragen:

bijna alleen maar bv info gekregen. 10 foldertjes bv was 1 fv. overal in het hele ziekenhuis hingen posters breast is best, tot vervelens toe.
    bijna alsof fles geen optie meer was.

nee, eigenlijk alleen maar borstvoeding informatie.

vooraf was voor mij de keuze duidelijk, ben meegegaan met breast is best

in het begin voor bv gekozen, maar doordat mijn dochters zuigreflex onder ontwikkeld was lukte het niet. heb nog 3 weken gekolfd, met veel pijn en moeite, tot ik uiteindelijk overgestapt ben op fles. accepteerde ze meteen en 2 dagen later mocht ze naar huis.

heb daarin geen begeleiding gehad (in de keuze maken). had vanaf begin aangegeven zelf bv te willen geven, maar is helaas uiteindelijk niet gelukt.kreeg nog wel het gevoel dat ik erg werd gepusht toch door te gaan, ookal ging het gewoon niet. ben hierin eigenlijk te ver gepusht, dus geen positieve ervaringen mee.

6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis?

nee, mijn dochter lag in couveuse en werd iedere 3 uur gevoed, op vaste tijden bepaald door verpleging. eerst dmv afgekolfde bv via sonde, veel geprobeerd om bv op gang te helpen, later met fles.

Nogmaals bedankt voor je medewerking

[/QUOTE]

geen probleem, hoop dat je er iets aan hebt! succes

8. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    De vragen:

1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Alleen maar info over bv, over flesvoeding is weinig fatsoenlijke info te krijgen

2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Er was voor mij maar 1 keus en dat is fv, ivm medicatie mag/kan ik geen bv geven.

3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? Zelf dus een duidelijke keus.

4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Flesvoeding

Er is bijna geen info gegeven over fv, terwijl men voor bv duizend en een folders heeft, krijg je bij de keus fv geen enkele folder of begeleiding en moet je het zlef maar uitzoeken.

6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? Nee, maar ons mannetje was ook 5 weken te vroeg en lag dus eerst in de couveuse, toen ik bij hem kwam de eerste keer had hij zijn eerste flesje al op, en waren de tijden voor de voeding al bepaald en daar hebben we ons ook netjes aan gehouden, die 2x per dag dat we zelf mochten komen voeden.

9. miffy11

miffy11 Niet meer actief

wat? is dit normaal in nederland? maar 2 x per dag je eigen kind mogen voeden? ik heb iedere voeding zelf gedaan, iedere 3 uur.
    (op de 2 x na in 3 weken dat de verpleging vond dat ik te vermoeid was en moest gaan slapen)

vind 2 x per dag echt extreem weinig, heb je hier zelf niks over te zeggen?

ik ga nu wel in nl bevallen, en verwacht weer een vroeggeboorte, vandaar mijn vraag.

10. Nadja7

Nadja7 Niet meer actief

Weinig tot geen info over beiden.
    Nee. Had wel van tevoren al de keuze gemaakt voor borstvoeding.
    Beetje info gevraagd bij verloskundige tijdens zwangerschap en wat gelezen in zwangerschapsboeken.

Flesvoeding
    Slecht

Nee, er was een strak schema.

Succes! Laat maar even weten als de antwoorden uitgebreider moeten!

11. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Achtergrond:
    Spoedsectio met verblijf van 3 dagen in het ziekenhuis, zwangerschapsbegeleiding door verloskundige.

Ik had de keuze voor borstvoeding al gemaakt, dus ik hoefde geen informatie te hebben.

Ik had de keuze voor borstvoeding al gemaakt, dus ik hoefde geen informatie te hebben.

n.v.t.

Borstvoeding

n.v.t.

Kyra bepaalde het zelf wanneer ze voeding wilde, ze begon dan namelijk te huilen (en huilde voor de rest niet). De verpleging sprong daar bijna altijd goed op in en legde haar dan bij mij in bed. Toen het aanleggen niet goed lukte mede door de slechte praktische begeleiding hebben ze voorgesteld te gaan kolven en belde ik wanneer ik de kolf wilde hebben.

Dit onderzoek focust zich voornamelijk op het maken van de keuze. Maar voor het slagen van borstvoeding is het minstens zo belangrijk dat de praktische begeleiding niet tekort schiet. De praktische begeleiding die ik heb gehad mbt de borstvoeding was erg slecht. Gelukkig had ik een goede kraamhulp die de basis heeft gelegd voor dat ik nu al bijna 16 maanden bv geef.

12. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    In het ziekenhuis heb ik helemaal geen info hierover gehad,ik had al gekozen voor flesvoeding.

Zelf dus de keuze gemaakt!

Niet van toepassing

Flesvoeding

Goed,er werd steeds gezorgd dat het flesje optijd op onze kamer was en wanneer de kleine niet goed dronk hielpen ze ons goed.

De kleine moest elke 3 uur drinken dus dat was op vaste tijden

13. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36

...De vragen:

bijna geen informatie van te voren gehad, ik wist wel dat ik borstvoeding wilde proberen

Nee, ik heb zelf infomatie opgezocht

Ik ben begonnen met borstvoeding, heb dit wel geteld 2 dagen gedaan, daarna 100% flesvoeding. zonder spijt

Toen ik geen borstvoeding meer wilde geven, stond de verloskundige achter me. Ze heeft me niet proberen om te praten, waar ik wel bang voor was.

Nee, zij vertelde wanneer ik moest voeden, zelf wist ik dat natuurlijk nog niet, als kerverse mama!

Ik ben om 16:38 uur bevallen en mocht de volgende dag om 11:00 uur weer naar huis, dus heb niet erg lang in het ziekenhuis gelegen.

14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Volgens mij is het vrij normaal dat je 2x per dag maar bij je baby kunt om te voeden als ze in de couveuse liggen, de verpleging voedde terwijl hij in de couveuse lag en als wij kwamen mocht hij er uit. Verder ging het echt op afspraak omdat er niet meer als 2 ouderparen te gelijk op de couveuseafdeling mochten zijn ivm rust van de baby's en de aandacht die de verpleging toch nodig heeft om alles in de gaten te houden. de rest van de dag kon ik via een beeldscherm mee kijken wat er gebeurde, vond het zelf ook wel best zwaar en was heel blij toen hij toch redelijk snel bij mij op de kamer mocht (zaterdags geboren en vanaf donderdagmiddag bij mij op de kamer en zaterdags mochten we naar huis, hij is geboren met 35+3).
    Heb het idee dat dit toch vrij normale regels zijn hier, weet van een aantal andere dames dat die ook 2x per dag zelf gingen voeden en die lagen toch echt in een ander ziekenhuis. (sorry je had vast liever wat anders gehoord)

15. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hoi Robert,

Hierbij mijn antwoorden. Ik heb 4 dagen in het ziekenhuis gelegen vanwege een keizersnede.

Erg scheef, er is bijna alleen maar informatie over bv.

Ik wist bij voorbaat al dat ik wilde proberen om bv te geven.

nvt

Borstvoeding dus ;)

Als (te) erg borstvoeding georienteerd.

Inspraak heb je sowieso niet echt, je kind heeft honger of niet ;)

NB. ik moet zeggen dat de vragen niet echt over de begeleiding van het geven van een bepaalde voeding zelf gaan, maar over de begeleiding van de keuze. Toen ik naar het ziekenhuis ging, was mijn keuze al gemaakt maar de begeleiding die ik daar kreeg om dus mijn keuze (bv) in de praktijk te brengen was barslecht.

16. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Hallo,

Ik heb 2,5 dag in het ziekenhuis gelegen. Dit ivm complicaties bij de nageboorte, wel een normale bevalling.

Geen informatie van te voren gehad, ik wist wel dat ik borstvoeding wilde geven. Door voorlichting in het ziekenhuis door aanraden vd verloskundige.

Ja tijdens de voorlichting. In het ziekenhuis zelf vragen ze alleen of je borstvoeding wil geven en leggen je kindje meteen aan.

NVT

Ik wilde graag borstvoeding proberen, dit is ook gelukt. Maar was wel heel nuchter, lukt het niet dan is flesvoeding ook prima!

Ik gaf borstvoeding, maar verder niet echt ondersteund gevoeld toen het moeizaam ging/ pijnlijk was. Het mag pijn doen, maar niet teveel. Tja wat is nu veel?! Daardoor kloven gekregen, omdat het dus teveel pijn deed. Ik werd ook snel alleen gelaten en ik wist dus ook niet of hij nog goed hapte.

Nee, hij werd door de kraamhulp aangelegd.

17. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik ben tijdens mijn bevalling met spoed naar het ziekenhuis gegaan, hierna hebben we 24 uur ter observatie gelegen.

De vragen:

Ik heb geen informatie gekregen, maar als ze er wel mee kwamen aandragen, maakte het me toch niet uit, want ik wilde BV geven hoe dan ook.

Nee, wel van tevoren door de verloskundige en een BV cursus.

NVT

Borstvoeding

Door het ziekenhuis? De eerste dag was echt verschrikkelijk! Ik moest mijn eigen verloskundige vragen of ze me wilde helpen met aanleggen. Sasha had (blijkt achteraf) echt verschrikkelijk zuigbehoefte, ahh leg maar aan zeiden ze. Dus ik heb een 3 kwartier ene borst, 3 kwartier andere borst, half uur de ene weer. Zo ging het maar door. Op advies van de vk. Toen hebben ze d'r uiteindelijk maar geprobeerd kv te geven. Maar dat wilde ze lekker niet. Voor de rest legden ze helemaal niet uit, hoe ik haar kon aanleggen, ik had wel een cursus gevolgd, maar dat is toch anders dan de praktijk. Hun legden haar aan bij mij, maar legden niet uit hoe.

Ik? Nee, mijn dochter wel ;)

18. Linda86

Linda86 VIP lid

De vragen:

Eigenlijk 100% borstvoeding, omdat ik vanaf het begin af aan, aan heb gegeven dat ik dat wilde geven. Ik had gewoon geen interesse in informatie over flesvoeding.

Zie bovenstaand antwoord. Wel wat folders gekregen over borstvoeding, toen wist ik zeker dat ik daar voor wilde gaan.

Nvt.

Borstvoeding dus

Goed, maar er was eigenlijk niet veel begeleiding nodig. Ik "zoek" graag zelf m'n informatie (mbv internet en boeken), dan weet ik zeker dat 't onpartijdig is ;).

Ja, ik mocht na de bevalling na 2 uurtjes alweer naar huis. Dus ik heb meteen na de geboorte gevoed en nog een keer voordat we naar huis gingen. Ik had gelezen dat je in het begin zeker om de 2 uur aan moest leggen, dus dat heb ik ook gewoon gedaan.

19. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    mijn antwoorden:

20. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Geen, ik had mijn keuze al gemaakt.
    NVT, ik had mijn keuze van te voren al aangegeven in mijn dossier.
    Die heb ik niet nodig gehad.
    Flesvoeding
    Men heeft niet geprobeerd om mij toch BV te laten proberen maar mij gerespecteerd in mijn keuze. Verder kreeg ik tijdens het voeden goede begeleiding.
    Daar heb ik niet bij stil gestaan. Alles was nieuw voor me. Wel hield ik zelf in de gaten wanneer Joey voor het laatst had gegeten. Wanneer ik vermoedde dat hij honger had belde ik de zuster.

Deel Deze Pagina