Korte baarmoederhals: Pessarium of Utrogestan?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kangerootje, 11 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Hallo meiden....

    Vandaag geweest voor meting en controles... Bm hals lengte 25 cm..... Nu hebben ze mij gevraagd mee te doen aan een wetenschappelijke studie waarbij ze je ofwel een pessarium geven, of utrogestan tabletten... morgenochtend belt de gyn...

    Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan: pessarium of progesteron???

    Ik heb op dit moment nog vrij weinig harde buiken.. graag jullie ervaring!!
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou voor het pessarium kiezen omdat dat bewezen effectief is.
     
  3. SD90

    SD90 Fanatiek lid

    3 nov 2017
    2.290
    2.488
    113
    Vrouw
    Geen idee of je wat bent met mijn antwoord, maar ik heb het beiden tegelijkertijd gehad en het heeft bij mij niet mogen baten. Het ging wel om een tweelingzwangerschap.

    Hetgeen mijn gynaecoloog zei is dat bij eenlingzwangerschappen utrogestan wel kan helpen, maar dat het van een pessarium niet bewezen is dat het een verschil maakt (integendeel zelfs, de meeste bestaande onderzoeken geven aan dat het weinig verschil maakt. Maar het kan geen kwaad natuurlijk).
    Bij eenlingzwangerschappen gaat zijn voorkeur uit naar een cerclage - is dat geen optie voor jou?
     
  4. SD90

    SD90 Fanatiek lid

    3 nov 2017
    2.290
    2.488
    113
    Vrouw
    Wat vreemd, mijn arts gaf me dus net de tegenovergestelde info...
     
  5. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Oh zie dat ik pessarium en cerclage door elkaar heb gehaald.... :oops:


    Ts, ik zou een cerclage willen. Van die andere opties zou ik niet kunnen kiezen.
     
  6. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie antwoord. Een cerclage krijg ik niet... Het is echt het pessarium of progesteron.
     
  7. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Wat erg voor je dat het toch mis is gegaan... :(
     
  8. Brunette

    Brunette Bekend lid

    22 aug 2008
    666
    256
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Bij 25 cm zou ik me nergens zorgen over maken hoor! ;)

    Mijn eerste zwangerschap duurde maar 27 weken, tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik utrogestan gebruikt en ben ik bij 39.4 weken bevallen. Hier positieve ervaring met utrogestan dus. Met een pessarium heb ik geen ervaring. Succes met kiezen!
     
  9. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Hahaha ik zie nu mn fout; bedoel milimeters natuurlijk;)
    Bedankt voor t delen van je ervaring. Ik neig ook naar utrogestan.
    Morgen aangeven dit te willen en dan zien of ik het krijg....

    Hoe gaat het nu met je kindje dat op 27 weken geboren is?
     
  10. Brunette

    Brunette Bekend lid

    22 aug 2008
    666
    256
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Dat zijn nu twee blije, gezonde kinderen van 10. Hun start was ontzettend heftig en het is lang zorgelijk geweest, maar het speelt nu geen rol meer, ze lijken er helemaal niks aan over gehouden te hebben. Ik ben heel dankbaar dat het zo goed heeft uitgepakt. Lief dat je het vraagt.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  11. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Wat ontzettend fijn!! Heerlijk dat t zo goed gaat.. moet een heel zware tijd zijn geweest.
     
  12. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Ik krijg vanaf 16 weken utrogestan voor een vroeg geboorte te voorkomen.

    Je hoort er wisselende verhalen over of het wel of niet helpt. Ik vind het eigenlijk hartstikke eng weer zwanger te zijn. De angst op weer een prematuur speelt op.
     
  13. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Vreselijk spannend voor je... :(
    Zó jammer dat je niet gewoon onbezorgd zwanger kunt zijn. Ik hoop dat de weken omvliegen bij je. Utrogestan heb ik veel over gelezen zowel ervaringen als wetenschappelijk onderzoek, dat t zeer effectief is in t voorkomen van vroeggeboorte.

    Hier is uiteindelijk gisteren een pessarium geplaatst... Ik had aangegeven progesteron te willen maar moest perse meedoen aan de loting anders kreeg ik niks....
    Het is goed gegaan en ik voel m niet zitten. Morgen nog een controle bij een andere gyn of ie echt goed zit.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  14. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Ik duim voor je dat het goed zit en je bmh lengte mooi blijft.

    Is je dochter wel a term geboren?
     
  15. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Bedankt ik hoop het ook!

    Mijn dochter is wel voldragen geboren... de bm hals is toen gemeten met 16 en 20 weken en was toen goed. Vervolgens was ie met 28 weken helemaal verkort naar 7mm en funneling... ben toen volledig gaan rusten tot 36w en zelfs daarna bleef ze gelukkig zitten!!!
     
  16. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Wat fijn!

    Ik had vanaf 10 weken flinke harde buiken en eigenlijk is dat alleen maar erger geworden een heel onrustige baarmoeder. Uit eindelijke namen ze me niet heel seirues en had ik de week voor zijn geboorte nog een afspraak bij de gyn wie zij dat het indalings weeën waren. Uit eindelijk bleken het echte weeën.


    Nu hebben ze aan gegeven progesteron te gaan geven mocht het weer zo onrustig zijn.
     
  17. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Echt zo slecht. Maar zeer herkenbaar. Ik zou echt opperen of je progesteron mag inderdaad. Houdt de boel toch rustiger.

    Ik had ook zeer veel harde buiken en vanaf 28 weken pijnlijke voorweeen maar ze bleef toch zitten..... Hopelijk blijft dit kindje lekker tot de 37 weken zitten!!!
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  18. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Even een update voor als mensen dit later teruglezen voor ervaringen... :)

    Het pessarium is geplaatst met 21+6 weken, maar ik kreeg er buik- en rugpijn van en hij bleek verkeerd te zitten...
    Opnieuw plaatsen lukte niet meer omdat de baarmoederhals te hoog lag en de gyn er niet bij kon..

    Toen gevraagd of ik utrogestan kon krijgen op eigen verzoek, en dat mocht!! Daar met 22+2 mee gestart, 200 mg....
    Vorige week met 25+1 controle en baarmoederhals lengtemeting gehad, die was stabiel en zelfs iets langer gemeten dit keer op 27mm!!!! :) so far so good dus...
    Ik neem geen bedrust maar ga wel smiddags even liggen en doe heel rustig aan...
     
    Lisa890 vindt dit leuk.
  19. Eveliennn89

    Eveliennn89 Bekend lid

    4 okt 2016
    511
    584
    93
    NULL
    NULL
    Super! Het maakt niet veel meer uit maar hier ook een positieve ervaring met utrogestan. Twee heel onrustige zwangerschappen gehad met veel pijnlijke harde buiken. Eerste zoontje geboren met 33.4 weken maar 2de toch blijven zitten tot 38.2, dit had niemand verwacht (maar ik denk dat utrogestan echt wel een positieve invloed gehad heeft) :)
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  20. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Fijn je positieve ervaring te lezen. Deed utrogestan bij jou verder niets tegen de harde buiken? Ik merk de laatste maand dat ze hier ook weer toenemen hoor...
    Zo balen... vooral zo'n heel gespannen gevoel in mn buik. Niet duidelijk wat t is maar het begint in de namiddag en is savonds aanwezig. Ik wil dan alleen maar liggen...

    Met 27+5 weer controle, de maandag vóór kerst. Hopelijk alles nog stabiel...
     

Deel Deze Pagina