Beste verloskundigen, Ik heb sinds een goede week erg veel last van rugpijn. Het is begonnen na een aantal heel erg drukke dagen op m'n werk. Op het einde van de laatste dag wist ik van ellende niet meer hoe ik moest zitten (en ik kon NIET weglopen van mijn werkplek). Gisteren was ik vrij en voelde het eindelijk wat beter. Vandaag ben ik opnieuw aan het werk gegaan en de klachten kwamen al voor de middag weer terug. Ik heb heel lage rugpijn, bovenaan mijn beide billen, die met steken naar de onderkant van mijn billen doortrekt. Aan het eind van de middag lijkt het ook naar de voorkant door te trekken, naar mijn schaambot. En tegen de vroege avond aan krijg ik echt barstende hoofdpijn. Ik heb mijn VK gebeld, kreeg de assistente aan de lijn en die gaf het advies 'rustig aan te doen', of wellicht een plasje in te leveren om te laten checken op een blaasontsteking, maar daar kan ik echt niets mee. Ik heb absoluut geen symptomen van blaasontsteking, en op mijn werk kan ik niet zomaar aangeven het 'even rustig aan te doen'. Vraag: Zou het kunnen dat mijn lichaam gewoon even moet wennen aan de zwangerschap en dat dit vanzelf overgaat? Of toch nog een keer bij de VK aankloppen, of beter bij de huisarts? Alvast bedankt! Met vriendelijke groet, mrs Hair
Hoi hair, Wat je kan doen is contact opnemen met een fysio. Hij of zij kan bekijken waar de pijn precies vandaan komt. Maar het eerste wat zal worden gezegd is rustig aan doen.... En ik denk dat het van belang ik voor jou en je kindje dat je dat ook echt doet. Kan het niet op het werk dan moet je daar stoppen. Ik denk dat zij en ook jijzelf liever nu minder werkt en daarna terug komt dan nu je zelf tot het uiterste drijven om vervolgens met blijvende schade thuis te komen zitten. Het klinkt misschien heel hard maar ik weet zeker dat je kindje het ook fijn gaat vinden als jij 'het' zelf kan optillen en mee kan spelen. Luister naar je lichaam het doet niet voor niets pijn. Imke