Ingewikkelde vraag over zwangerschapstest en termijn

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by reneewittens, Mar 7, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. reneewittens

reneewittens Actief lid

Dec 9, 2006
    310
    0
    0
    Lerares Nederlands
    Veghel
    Hallo verloskundigen,

Vanmorgen heb ik mijn eerste echo gehad en daaruit bleek dat ik (ongeveer) 4 weken en 5 dagen zwanger ben. Er was dus alleen nog maar een zogenaamde 'zwangerschapsring' te zien. Dat was een beetje een teleurstelling, want ik ging er zelf vanuit dat ik langer zwanger was. Daarom zou ik graag jullie visie hierop hebben. Ik zal even bij het begin beginnen:

* Op 22 december kreeg ik een miskraam bij 7 weken en 2 dagen.
    * Op 10 januari werd ik weer voor het eerst ongesteld. Dat was dus 2,5 week na de miskraam.
    * Op 29 januari werd ik weer ongesteld. Ook toen weer heeft er dus maar 2,5 week tussen gezeten.
    * Bij een normale cyclus van 28 dagen, zou ik op maandag 26 februari ongesteld moeten worden.
    * 5 dagen voordat ik (bij een normale cyclus) ongesteld zou moeten worden, deed ik een positieve test. Dat was op 21 februari. De test was erg duidelijk. Geen vaag streepje, dus. De digitale test van Clear Blue gaf de volgende ochtend ook binnen een minuut al 'zwanger' aan. Deze testen heb ik dus gedaan 3 weken en 2 dagen na mijn laatste menstruatie.
    * Op 2 maart was er een dame van Moeders voor Moeders bij mij thuis. Zij deed een test en de teststreep van die test was nog dikker dan de controlestreep. Volgens haar wees dat op een zwangerschap van zeker 6 weken.

Wat zijn nu mijn vragen?
    1. Hoe kan ik 5 dagen voor mijn NOD al zo overduidelijk positief testen? Daarbij natuurlijk ook de vraag hoe de test van MvM zó duidelijk kon zijn, terwijl ik volgens de laatste berekeningen toen nog maar 4 weken zwanger was?
    2. Hoe groot is de kans dat er al iets mis is gegaan? Nu ben ik namelijk erg bezorgd omdat de testen zo mega-positief waren en mijn zwangerschap dus helemaal nog niet zo ver...

Ik hoop dat jullie mij een beetje gerust kunnen stellen. De echoscopiste kon mij namelijk geen antwoord geven op de eerste vraag. De tweede vraag die ik hier stel, heb ik aan haar niet durven vragen. Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes,
    Renée

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Renee,

Je hebt dus waarschijnlijk echt een kortere cyclus dan de meeste vrouwen. Vandaar dat je al 5 dagen voor een 28-daagse cyclus positief test.
    Naar mijn weten kun je aan een normale zwangerschapstest (ook die van MvM) niet zien hoever je precies zwanger bent, dus om de uitspraak van die mevrouw zou ik me echt niet druk maken.
    Dan kom ik ook direct bij je 2e vraag. Een positieve test is een positieve test en of die nu dik is of niet, je kunt er echt niet aan aflezen of het nu wel of niet goed gaat als de streep minder dik is als die van MvM. Niet alle verschillende testen laten eenzelfde streep zien namelijk!
    Je bent dus nu gewoon echt zwanger en laat je lijf zijn werk doen. Het zijn al spannende tijden genoeg zonder dat je je ongerust maakt over de dikte van de streep ;)
    Dus no worries en 'gewoon' afwachten. Zolang je geen buikkrampen hebt of bloedverlies is de kans het grootste dat alles goed gaat.

Groetjes Brigitte

3. reneewittens

reneewittens Actief lid

Dec 9, 2006
    310
    0
    0
    Lerares Nederlands
    Veghel
    Hoi Brigitte,

Dank voor je reactie. Gisteren heeft de verloskundige me doorverwezen naar het ziekenhuis om daar bij de gyn een echo te laten maken. Ze wilde me namelijk niet nog twee weken in onzekerheid laten zitten tot de volgende echo. De gyn kwam ongeveer op dezelfde termijn uit, 5 weken en 1 dag. Ze zag zelfs al een mini-mini vruchtje. Ben weer gerustgesteld nu. Het was gewoon best wel een domper en na mijn miskraam was er ook meteen weer onzekerheid of het niet al misgegaan was. Maar, uitgaande van een laatste menstruatie op 29 januari klopt de termijn die nu berekend is wel. Nu afwachten tot de volgende echo op 21 maart. Duimen draaien voor een goede onwikkeling én hartactie op dat moment. Het 'voordeel' van mijn miskraam is wel dat ik nu wel het verschil voel tussen de buikkrampen die bij de zwangerschap horen en buikkrampen die slecht nieuws brengen.

Groetjes,
    Renée

Share This Page