Wanneer heb je veel kans op een tweeling ? Bij ons zit het zo . Mijn moeder was zwanger van een tweeling dat werd een mk ( voordat ik er was ) aan mijn oma's kant ( moeder van mijn moeder ) komen veel tweelingen voor bij haar zusters . Mijn vriend zijn moeder is van een tweeling . Dus ik denk nu als ik weer zwanger raak dat het er 2 worden . Wie heeft hier een beetje verstand van?
Eeneiige tweelingen zijn niet erfelijk. Tweeeiig kan wel erfelijk zijn, volgens mij alleen van moeders kant.
Ze denken dat je een groter kans hebt op het krijgen van een tweeling als er in de familie meer vrouwen voorkomen met een meervoudige eisprong. Ze denken dat het een genetische "afwijking" is. Maar er is hierover nog veel onduidelijkheid over. Je man (of zijn kant) heeft er niets mee te maken hij heeft geen invloed op je eisprong. Bij een eeneiige tweeling gaat er iets "mis" in de celdeling (uit mijn hoofd gaat hij dan te langzaam en kunnen daarom de cellen niet meer samen pakken) en worden het dus twee kindjes. Dit is de reden dat dit niet erfelijk kan zijn. Ik hoop dat het zo duidelijker is. XXXX
Je hebt iets meer kans op een tweeling als ze aan je moeders kant van de fam voorkwamen, maar dan wel alleen twee-eiige tweelingen. Maar deze kans is maar een klein beetje groter. Mocht je zelf je eisprong voelen, dan kun je eens opletten of je er idd soms meer dan één per maand hebt (meestal paar uur uit elkaar). Vaak voel je dit alleen als je aan beide eierstokken een eitje hebt. Echter zelfs als je twee eisprongen hebt is de kans op een eenling nog altijd veel groter. Zowel mn dochter als deze zwangerschap kwamen voort uit twee gesprongen eitjes. Overigens wordt de kans op een tweeling pas écht veel groter na je 35ste en helemaal na je 40ste (onafhankelijk van of je tweelingen in de fam hebt of niet). Door de verminderde eivoorraad gaat je FSH dan omhoog wat de kans dat er meer dan één springt flink verhoogt. Dit effect is veel groter dan het erfelijke effect en zie je bijvoorbeeld terug in dat relatief veel stellen pas bij hun laatste een tweeling krijgen, terwijl ze er nog maar ééntje bijwilden .
Ik wilde reageren maar het antwoord is al meerdere malen gegeven ^^ Een meerling krijgen lijkt mij zo bijzonder en mooi als ik dat ooit mag meemaken ben ik dolgelukkig. Maar een eenling is al zo speciaal...