Friese achternaam

Discussie in 'Babynamen' gestart door Laloe, 17 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laloe

Laloe Lid

17 mei 2015
    32
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

We zijn op zoek naar een naam. We hebben een Friese achternaam. Beginnend met een H. Eindigt op ...ma. Dan kunnen jullie je een voorstel maken.

Nu vinden we Seth een erg mooie naam, maar past dit in combinatie met onze Friese achternaam? Of zou je er een meer Fries klinkende voornaam bij zoeken?

Ik ben benieuwd!

2. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik vind het prima kunnen! Hier allemaal bijbelse namen bij een Friese achternaam. We wonen in de Randstad en met ook nog een Friese voornaam vond ik het hier juist te Fries klinken.

3. MissBlue

MissBlue Niet meer actief

Onze achternaam begint ook met een H met -ma op het einde, ook Fries :)
    Wij zijn op zoek naar een meisjesnaam. Ik vind sommige namen eerder niet mooi passen als ik kijk naar onze omgeving en omdat we Fries spreken, dan dat de uitspraak bijv Engels is. Als je snapt wat ik bedoel :)
    We zoeken niet een typisch Friese naam, maar vinden het wel belangrijk dat het hier past.
    Dus Seth vind ik prima passen, maar wij zouden het niet kiezen omdat het niet past bij onze voornamen en omdat we ons kind Friestalig opvoeden.

4. Laloe

Laloe Lid

17 mei 2015
    32
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!
    Nafnaf, dat is ook zo. Hij moet zich overal kunnen redden met zijn naam.

MissBlue, ik begrijp wat je bedoelt. Een Engelse naam past dan niet in het 'plaatje'. Ik dacht dat Seth misschien kon, omdat het Hollandse klinkt dan bijvoorbeeld Jason. (Waar de a een andere klank krijgt dan in het Nederlands). Denken er al zo lang over na, op het laatst zie je het niet meer hè?

Een andere naam die we erg mooi vinden is S.ten. Ben benieuwd wat jullie daar van vinden?

Hoop op meer reacties :).

5. Daisykesie

Daisykesie Fanatiek lid

Ik vind Seth heel erg mooi! Ook met jullie achternaam denk ik, omdat je het gewoon 'nederlands' uit kunt spreken. Veel leuker ook dan S.ten ;)

Ik vind dat een naam best een beetje bij de achternaam mag klinken/passen, maar je moet gewoon een naam kiezen die je smaak is. Je kunt een friese achternaam hebben, maar friese namen heel erg lelijk vinden. Zou dan zonde zijn als je je verplicht voelt om een friese naam te kiezen.

6. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Als ik het goed begrijp wil je dus ook gaan voor de Nederlandse uitspraak, met een harde t op het eind? Dan vind ik het goed passen. Ik vind de Engels uitspraak met th sowieso nogal een tongbreker maar helemaal met een achternaam die begint met een H erachter. Dus dat zou mijn overweging zijn.

Bij Sten denk ik aan een stengun, zou ik niet doen. Dan eerder Stan met de NL uitspraak.

7. Fides

Fides Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.139
    22
    38
    Seth is geen Engelse naam, dus de Engelse -th- is hier sowieso niet van toepassing.

Het is een Hebreeuwse naam, waarbij de -h- niet wordt uitgesproken, net als bij Hannah, Norah, Noah, Jonah, Jeremiah, enz.

Ik vind Seth prima kunnen bij een Friese achternaam.

8. VSC

VSC Niet meer actief

Kan prima. Ik zou Seth ook als Set uitspreken en niet als Setff zoals de Engelsen

9. simba32

simba32 Bekend lid

22 apr 2012
    571
    0
    0
    NULL
    Friesland
    Vind het een prachtige naam.. wij hebben een Amerikaanse/Engelse naam voor onze zoon met een friese achternaam.. en onze tweede zoon of dochter krijgt ook weer een Amerikaanse of Engelse voornaam ..

10. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Je had toch ook de acteur Seth Gaaikema? Dat kon ook prima.
    Ik vind Seth echt een gekke naam qua klank en uitspraak, maar om de combinatie met de achternaam zou ik het echt niet laten.

Oh ik zie nu dat Sten ook een optie is, die vind ik véél leuker!! Ik stem dus absoluut op Sten :D

11. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Vind ze allebei heel leuk! Al zou ik ipv Sten eerder voor Stan kiezen, denk ik. Maar allebei echt leuk!

Deel Deze Pagina