Masthopatie & zwanger

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Lieke23, Jan 22, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    1,938
    1
    36
    Hallo verloskundigen,

Ik heb een vraag.
    Voor deze zwangerschap heb ik erg last gehad van masthopatie.
    Ook zijn mijn borsten voordat ik zwanger werd in 3 maanden tijd wel 2 cupmaten gegroeid. van 70 D naar 70 F. niet fijn! Heb in die tijd een aantal keer een test gedaan, omdat het leek dat ik zwanger was. De huisarts vond dat het leek alsof ik borstvoeding gaf! Er kwam alleen geen druppel uit.
    Mijn borsten voelden na de eisprong heel stijf aan en er zaten altijd grote knobbels in. Gelukkig ging dit weg zodra ik ongesteld werd.
    Nu ik zwanger ben is het dus niet weggegaan, maar helaas erger geworden. Voel heel veel steken in die knobbels en wordt er snachts vaak wakker van omdat het zo'n pijn doet.

Hebben jullie misschien een idee wat ik hieraan kan doen? Zal het echt tot aan het eind zo blijven? En zouden ze nog groter kunnen worden? ( daar ben ik echt enorm bang voor, want ik voel me nu al zo ongemakkelijk, aangezien het zo uit verhouding is.)

Groetjes Norah

2. Ineke

Ineke Verloskundige

Dec 15, 2010
    2,663
    0
    0
    Hallo Norah.

Wat vervelend dat je borsten zo enorm gegroeid zijn.

Tijdens de menstruatie kan onder invloed van hormonen knobbels ontstaan, vaak verdwijnen deze tijdens je menstruatie.

In de zwangerschap worden de borsten klaar gemaakt om BV te gaan geven waardoor de klieren zich verder ontwikkelen, ten gevolge hiervan kan het zijn dat je borsten groter worden.

Vertrouw je het niet ga naar de huisarts, je moet altijd voorzichtig zijn met knobbels in je borsten!

Groetjes Ineke.

3. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    1,938
    1
    36
    Helaas was het enige advies wat mijn huisarts me gaf om een borstverkleining te laten doen. Verder vond hij het erg vreemd, maar niet iets wat zorgwekkend is.
    Een borstverkleining vind ik zelf geen optie, omdat de knobbels overal in mijn borst zitten.
    Helaas heb ik hier dus ook geregeld borstontsteking door..

Zou het kunnen dat ik al borstvoeding aan het ontwikkelen ben? En evt al voor de tijd dat ik zwanger was? Aangezien het toen al begon te groeien en de knobbels kwamen...?

4. Ineke

Ineke Verloskundige

Dec 15, 2010
    2,663
    0
    0
    Hallo Norah12.

Voor een zwangerschap kun je nog geen borstvoeding ontwikkelen.

Groetjes Ineke.

Share This Page