korte luteale fase oorzaak miskraam?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Angros, 18 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angros

Angros Lid

16 aug 2015
    96
    0
    0
    Nog een vraag van mijn kant. Doordat ik een onregelmatige cylus heb/had zat ik bij een fertiliteitsarts. Ik heb toen ook een aantal maanden getemperatuurd. Hierdoor heb ik ontdekt dat ik een vrij korte luteale fase heb van ongeveer 9 dagen. Zou dit een oorzaak kunnen zijn van een (herhaalde)miskraam? Zouden jullie adviseren hierover contact op te nemen met de fertiliteitsarts?

2. Loes221983

Loes221983 Actief lid

1 aug 2015
    213
    0
    16
    De luteale fase is de tijd tussen de eisprong en de start van de menstruatie. De menstruatie start omdat de progesteron daalt.
    Een korte luteale fase kan er voor zorgen dat het eitje geen kans krijgt om zich in te nestelen. Naar mijn idee kan het dus een oorzaak zijn van vroege miskramen.
    Een late misskraam lijkt me er niet mee te maken te hebben omdat het eitje dan reeds de kans heeft gehad om zich in te nestelen.

3. Minty

Minty Bekend lid

5 feb 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    Volgens mij heeft een korte luteale fase vooral invloed op het zwanger worden, of misschien hele vroege miskramen. Sterkte!

4. nvbr

nvbr Bekend lid

4 feb 2014
    901
    578
    93
    Hoi Angros,

Bij mij is de LF ook meestal rond de 9 dagen, soms wel korter. Volgens mijn arts zou de lengte niet tegenwerken om zwanger te worden en te blijven lijkt mij dan ook. Je progesteronwaarde moet volgens mij goed zijn, dat was bij mij met LF 8/9 prima. Maar ieder lichaam verschilt natuurlijk. Daarnaast schijnt een LF van 9dgn niet kort te zijn, maar vlgs mij zegt elke arts weer iets anders... Lekker verwarrend.
    Maar toch...ook al zegt mijn arts dit. Het lijkt mij juist logisch dat als je een bevruchting hebt, je innesteling laat zou zijn en je LF kort, je niet gauw zwanger raakt.... Mijn arts daarentegen zei hierop weer dat bij een bevruchting je lichaam al bezig is met hormonen :(.
    Denk iig wel dat je je arts alles kunt vragen, dus ook dit. Ik doe dat ook gewoon, daar zijn ze ook voor :)

5. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Net als hierboven, volgens mijn zou het kunnen dat je met een korte LF wat minder makkelijk zwanger raakt omdat een bevrucht eitje minder tijd heeft om in te nestelen. Eens het eitje ingenesteld is lijkt de duur van je LF mij niet meer van invloed op het verdere verloop van je zwangerschap.

Ik heb zelf een LF van 7 dagen en wat ik wel heb gemerkt is dat je daardoor wat sneller denkt dat je misschien wel zwanger bent. Ik heb 1 keer met temperaturen een LF van 14 dagen ertussen gehad maar werd ongesteld voordat ik ging testen, nog netjes binnen mijn acceptabele cyclusduur (varieert ook nogal). WAs dat een miskraam? Geen idee, voor mijn gevoel niet maar anderen denken daar misschien anders over. Als ik toen een positieve test had gehad zou ik het wel als een mk hebben bestempeld maar ik zal het nooit weten.

6. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Een LF korter dan 10 dagen is reden tot nader onderzoek en mogelijk voorschrijven van progesteron. Een bevrucht eitje moet namelijk voldoende tijd krijgen om in te nestelen. De innesteling is gemiddeld tussen 6-10dpo.

Een veel gebruikt middel om je LF te verlengen is utrogestan. Dit zijn progesteron bolletjes die je vaginaal inbrengt. Zeer gebruikelijk na IVF procedures, bijvoorbeeld.

Maar zoek maar eens op corpus luteum deficiëntie. Dat kan een reden zijn voor een te korte LF.

7. Angros

Angros Lid

16 aug 2015
    96
    0
    0
    Hilly 1980, bedankt voor je reactie. OP 22 september heb ik weer een afspraak bij de fertiliteitsarts (eerst lekker op vakantie) en dan zal ik dit eens aankaarten.

Deel Deze Pagina