Hoogte baarmoeder

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Tamireya, 28 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tamireya

Tamireya Actief lid

25 mei 2012
    492
    0
    0
    Beste verloskundige,

Ik ben vandaag 25+3 weken zwanger van ons derde kindje en vraag me al een tijdje of mijn baarmoeder niet te hoog zit voor deze tijd.

4 weken geleden had mijn verloskundige gezegd dat hij 2 vingers boven mijn navel was (wat ik al best wel veel vond).
    Een week later was ik bij de gyn voor de meting van mijn baarmoedermond en heb het bij hem ook nog gevraagd, deze heeft via echo gekeken en zij dat mijn baarmoeder tot mijn navel was en dat het door een volle blaas bij de vk hoger lag.

Zelf voel ik duidelijk waar mijn baarmoeder zit en deze is vandaag 4 vingers onder mijn borstbeen (vond de uitleg van de gyn dus niet echt logisch sowieso omdat ik nooit met volle blaas uit huis ga :D)
    Het is zelfs ook duidelijk van buiten te zien dat die kleine man echt tot aan mijn ribben schopt verbeelden kan ik het me echt niet.

Nu mijn vraag dus, is dit niet al te veel (tijdens de andere zwangerschappen was de baarmoeder niet zo hoog in deze tijd)?
    Kan dit kwaad en hoe groeit de baarmoeder verder als deze niet verder naar boven kan groeien?
    Kan dit misschien op zwangerschapsdiabetes wijzen (ik ben namelijk ook 20 kilo al aangekomen) of iets anders?

Kindje was bij de 20 weken echo (20.5 weken zwanger) goed ontwikkeld, werd geschat op 375 gr en tot zover gezien kan worden gezond en lekker actief :)

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Bij een tweede (of derde) kan de baar moeder veel hoger liggen. Dit omdat je buikwand wat slapper is en je buik dus snel toegeeft aan de groei. 4 vingers onder de ribben is wel hoger dan normaal, maar je kan niet alleen op basis daarvan zeggen dat het kind te groot is. Er moet goed naar het totaal plaatje worden gekeken. De verloskundige kan meten met een centimeter hoe groot de buik is en op de hand goed inschatten of het kind zelf groot is of dat alleen de baarmoeder wat hoger staat. Een volle blaas en darmen kunnen wel invloed hebben en soms verschil maken. Zwangerschaps diabetes uit zich vooral in te veel vruchtwater. Bespreek het aankomen ook even met je verloskundige.

Groeten Evelien

Deel Deze Pagina