Wij krijgen binnenkort een zoon. En hebben al langere tijd een naam.. nu zie ik op forum dat veel mensen die naam afkraken.. trekken jullie je daar wat van aan? De naam wordt D.amian. Maar totaal niet naar duivel vernoemd. Maar meer naar de Italiaanse naam damiano. Mijn vriend is namelijk Italiaans.. Ik wordt soms best verdrietig van de reacties op forum want dat het een duivelse naam is is gewoon echt een fabel. En Hollandse namen passen gewoon absoluut niet bij zijn achternaam. En de namen gionanny en Lorenzo vinden we gewoon echt verschrikkelijk. Iemand anders nog tips?
Damian is een leuke naam, zeker voor een half-Italiaans kindje. Maar de duivel? Ik ben totaal niet christelijk of kerkelijk, en ik dacht dat de enige 'andere' naam voor de duivel Lucifer is? Als het de naam is voor jullie, gewoon doen. Ik vind het lief klinken en het past bij een kindje met die achtergrond. Verder misschien: -Matteo -Giuseppe -Alessandro -Antonio -Amadeo -Aurelio -Cesare -Dante -Emilio -Enzo -Nero
Voor zover ik weet komt de associatie met de duivel uit de film the omen, niet zo zeer als andere naam voor de duivel. Het is niet mijn smaak, maar los daarvan vind ik de naam populair genoeg om niet als eerste associatie daar aan te denken. Ik ben niet heel erg thuis in Italiaanse namen, maar Nero vind ik echt gaaf. Matteo ook mooi. Succes met kiezen!
Ik associeer het totaal niet met de duivel, het is gewoon absoluut niet mijn smaak maar dat geeft niet.... Nero vind ik wel leuker. Mijn nicht heeft pas een zoontje gekregen en die heet Enzo. Vind ik ook héél leuk!
Hier staan nog best veel namen tussen 390 Italiaanse jongensnamen Als je bang bent voor de associatie, waarom voeg je de o dan niet toe? Verder zou ik mij zelf niet tegen laten houden door de associatie. Ik zou er wel genoeg grapjes op kunnen verzinnen (als tegen reactie op mensen die kritiek hebben erop). En aangezien de link die gelegd niet klopt is dat ook uit te leggen. Bij elke naam is er wel meer dan 1 die het 3 keer niks vind.
Ik vind hem vooral volks, naast de asociatie met de duivel. Mateo vind ik erg mooi, en passend bij een italiaanse achternaam. Enzo ook, al vind ik die naam in NL erg onpractisch.
Ik zou me er niks van aantrekken dat sommige mensen de naam met de duivel associëren alleen omdat er toevallig een film was waarin een Damien de zoon van de duivel zou zijn. Als je alle namen die aan slechteriken in films zijn gegeven zou moeten uitsluiten.. Gewoon doen als het de naam voor jullie is. De oorspronkelijke betekenis heeft niks met de duivel te maken.
Ik vind het prima kunnen hoor, niet mijn smaak maar dat is zoveel niet . Is Damiano geen optie? Zelf vind ik Renzo wel een leuke naam, Matteo ook. Nero vind ik dan weer vreselijk, dat was een Romeinse Keizer en die stond niet zo goed bekend
Kan prima, lekker laten praten hoor! Het is nou eenmaal ook een smaken kwestie, sommige vinden Willemijn mooi en andere vinden James mooi...
Naar mijn weten komt de link met de duivel van het feit dat de naam afgeleid is van het Griekse δαμάζω (damazo), "to conquer, master, overcome, tame" (dankje wikipedia). Daimoon is een Grieks woord voor een soort kleine godheden; daaruit is ons woord voor demon ontwikkeld. Ik denk dat mensen een link hebben gelegd tussen de naam Damian(os) en daimoon? In ieder geval was er ook een heilige Damian in het christendom dus daar zou ik het niet om laten Overigens is Dante ook vrij duivels: -> Dantes Inferno. Jullie zijn wel lekker op de demonische tour
Ik associeer de naam niet met de duivel, maar het is niet mijn smaak. Wat vind je van: Nino Fabio Roman Renzo Silvan Ennio Vico Vito
Fabrice Alessio Rico Rocco Raphael Clement Tiamo Luca Gino Nino Maceo Orfeo Danilo Romano Gianni Diego Raoul Armando Orlando Gabriel Ivano Natal Zeno Zane
bedankt voor alle tips. Damien valt af, dat vind ik dan weer beetje te volks zeg maar,, vooral manier hoe ze het hier uitspreken. luca hadden we idd ook op lijstje en heel hoog, tot onze vrienden een puppy kregen met de naam luca haha.. mijn vriend zegt gewoon we gaan voor onze naam, voor ons heeft het een betekenis en is zorgvuldig uitgekozen, en hij zegt ook van met alle namen zijn er mensen die hem mooi vinden en mensen die hem niet mooi vinden! heb wel leuke namen er bij zien staan voor wellicht een tweede kindje dus ga ze zeker even opslaan
Nero zou ik maar niet doen. Het is één van de wreedste keizers die de Romeinen gehad hebben, hij was een tiran
Ik heb er geen verkeerde associaties bij hoor! Dominique/Dominic misschien? Van het Italiaanse Domenico..
Damian is een mooie naam hoor! Kan prima! Ik snap op zich wel dat mensen het met de duivel associëren. Voor mij zou die gedachtegang ongeveer zo zijn: Damian - lijkt op Damon - Demon - een demoon is een gevallen engel, dus in principe ook een soort duivel. Bij de namen Damon/Demon denk ik inderdaad snel aan een duivel. Ik vind Damian er echter ver genoeg vanaf staan, de associatie met duivel maak ik niet.