Wat kan er toch aan de hand zijn met Bas? Even een opsomming: Hij is met een snelle bevalling ter wereld gekomen heeft lag als sterrenkijker Hij wilde niet aan de borst drinken Hij spuugt erg veel sinds zijn geboorte Hij kan uit zichzelf niet poepen. (heben nu orthiflor start en daarmee gaat het wel, alleen is dat natuurlijk niet de bedoeling) (We zijn naar een osteopaat geweest en die constateerde een verschoven nekwervel en zijn sleutelbeen zat op slot) Hij huilt erg veel en ook heel zielig huilen echt alsof hij ergens pijn heeft. Soms ook echt heel erg doorhuilen totdat hij bijna geen lucht meer krijgt. Hij loopt dat helemaal rood aan. Met zijn gewicht komt hij ook maar het minimale aan. Geboren met 2565 gram en nu 4 maanden later 5580 gram. Hij is nu al 5 weken verkouden en de laatste week ook echt goed verkouden. Slijm zit erg vast en iedere 15 min moeten we zijn neus uitzuigen. Hij roggelt en piept ook erg. We zijn er al mee naar de HA geweest, maar die zegt dat het gewoon een verkoudheid is en denkt nog niet direct aan een allergie of astma (terwijl mijn man wel heel erg hooikoorts heeft en vroeg als baby tot 4 jaar astmatische bronchites heeft gehad) Bas kan zijn nekje nog steeds niet goed omhoog doen (zeg maar gerust helemaal niet). Hier heeft hij al fysio voor. Wanneer hij op zijn buik ligt en moet oefenen met zijn nekje wordt hij boos als het niet lukt. De fysio heeft ook het idee dat hij meer wil als dat hij al kan. ( dat dacht ik zelf ook al) Bas wil ook absoluut niet op zijn rug slapen. Alleen maar op zijn buik. Hij ligt dan ook best scheef met zijn lichaam zodat hij zijn hoofd wel kan draaien (meer slepend over het matras heen). Ligt hij niet goed en kan hij dus zijn hoofd niet daaien dan wordt hij boos en krijg je hem bijna niet meer stil. We lopen ook al bij de kinderarts (in eerste instantie voor het spugen) Nu moeten we steeds terugkomen omdat Bas niet genoeg aankomt. Meestal 600 gram in een maand. Mijn schoonmoeder heeft laatst een foto van Bas aan iemand laten zien en die zei vanaf de foto dat Bas niet lekker in zijn vel zit en dat er iets met hem is. Ik had dat idee natuurlijk zelf ook al maar nu al helemaal. Heeft er iemand misschien een soortgelijke ervaring of een idee wat er aan de hand kan zijn? We zijn gewoon echt wanhopig geworden
Hoi Linda, wat heeft de osteopaat er verder over gezegd? Hoeveel behandelingen heeft hij gedaan en moest/kon je nog terugkomen? Wat zegt de fysio verder? En de kinderarts? Ik heb altijd begrepen dat een babytje gemiddeld minimaal 150 gram per week aan zou moeten komen, (gemiddeld). 600 gram per maand zou dan niet zoveel mis mee zijn? Waarom is het volgens de KA wel een probleem? Zit hij erg onder de groeicurve ofzo? Zijn jullie zelf stevig, of juist dun? Want in het laatste geval is het ook weer niet zo gek als Bas er onder zit... Kan hij door alle problemen die er geweest zijn nu inmiddels gewoon erg overprikkeld zijn? Pas je rust en regelmaat toe, en zoja: Hoe? Zijn de vermoeidheidssignalen wel zichtbaar bij Bas, of eigenlijk niet? In dat laatste geval zou ik zeggen dat ie zeker overprikkeld is en dan zou ik een tijdje in een strak ritme gaan zitten met hem, met eventueel gewoon bij je slapen, zodat hij in ieder geval eerst eens bij kan komen. Zelf leren slapen komt dan daarna wel weer...?
Hoi Rozemarijke, Osteopaat laatste behandeling gehad. Hij zegt dat alles nu in orde moet zijn. We zijn nu 4 keer geweest. we konden nog wel terugkomen, maar ik heb eigenlijk niet echt heel veel vertrouwen in hem meer. Fysio vermoedt een verband tussen het spugen en zijn nekje, maar gaat nog verder. Pas 1 keer geweest. KA moeten we 7 mei pas heen. Bas zit nog onder de groeicurve (begint er wel in te komen) Wij hebben beide een normaal gewicht. Vorige keer was Bas maar 500 gram aangekomen in een maand. Daarna een keer 600 gram. Bas heeft sinds een aantal weken ook echt regelmaat. Fles drinken, even spelen en dan slapen. Hij laat het ook wel merken als hij moe is en dan gaat hij ook gewoon naar bed. Soms slaapt hij uren en soms echt maar 30 min om vervolgens huilend wakker te worden en niet meer willen slapen. hij heeft soms ook nog echt een schrikreactie (dat doet hij zijn armen in de lucht) Volgens de fysio had dit eigenlijk al wel over mogen zijn. Bas slaapt overigens nog bij ons op de kamer. We wilden hem naar zijn eigen kamer doen, maar toen werd hij verkouden (en dat is dus nu nog steeds zo)
Tja, ik ben bang dat je het nog even uit moet zingen dan. Wel apart dat die osteopaat zegt dat het uitbehandeld is, terwijl ie nog zo'n last heeft. Heeft de fysio aangegeven dat er nog werveltjes scheef staan? Of is het nu meer echt een spieren/kracht-kwestie? Als Bas niet wil slapen: wil ie dan wel bij je in een draagdoek bijvoorbeeld? Dat heb ik namelijk veel gedaan, (ik had de combicotti, maar die is eigenlijk hetzelfde als die van draagdoek.nl Die van combicotti zijn 3 losse stukken, ietsje gemakkelijker om te doen daardoor).
Het is echt een spier/kracht kwestie in zijn nekje. Soms lukt het heel even (in een zithouding) om zijn nekje rechtop te houden om vervolgens weer te gaan bungelen. Ik heb 2 draagdoeken. 1 baby bjorn en 1 mini monkey. In de laatste wil hij echt niet liggen. Zo wil hij namelijk ook niet in je armen liggen. Hij wil alleen rechtop tegen je aan (dus ook niet in de baby bjorn). Ik voel gewoon dat er iets met hem is ( moederlijke intuitie?), maar ik kan mijn vinger er niet op leggen wat. Als er nog wat was mochten we terugkomen bij osteopaat, maar ik heb aangegeven bij de laatste behandeling dat het spugen weer veel erger is geworden, maar toch was het de laatste behandeling, want 4 x was al veel zei hij. Dat kan misschien wel zijn, maar ik vind het gewoon niet normaal dat een kindje zoveel spuugt. Ik zit zelfs al te denken aan koemelkallergie. Heb dat de eerste keer bij de KA aangegeven, maar die dacht toen van niet. Soms heeft Bas een beetje uitslag in zijn nekje en in zijn gezicht (lijkt op een soort van warmtebultjes). Hij kan zelf niet poepen, spuugt veel en moet echt veel huilen (lijkt wel een huilbaby, zoveel) Hij heeft problemen met zijn luchtwegen (al 5 weken verkouden). Hij drinkt ook niet altijd zijn flesjes leeg. Van de 5 flesjes drinkt hij er meestal 2 niet leeg. Vooral de laatste fles. Soms kan hij wel 80 cc laten staan. Gisteren liet hij zelfs 130 cc staan (hij was als een blok in slaap gevallen) http://www.babyallergie.nl/koemelkallergie.htm
En als je nou eens gewoon die speciale kma-voeding gaat proberen dan? Baat het niet, schaadt het ook niet lijkt me hierop wel van toepassing namelijk. Overigens: voor de krampen heeft de osteopaat hier ook op de darmpjes behandeld... diezelfde behandeling zou ook effect moeten hebben op het poepen enzo. De minimonkey ken ik niet, maar als die net zo werkt als die van combicotti en draagdoek.nl, kan hij rechtop tegen je aan:zowel met de beentjes opgetrokken als met de beentjes hangend eruit. Erg fijne draagdoek!
Moet je die kma-voeding dan niet gaan gebruiken i.o.v. met CB/KA? Je kunt het gewoon bij de drogist kopen dat wel. Ik ben namelijk bang dat als ik het in overleg ga doen dat ze het dan afraden omdat het niet zeker is dat Bas kma heeft. Osteopaat heeft Bas ook behandelt voor zijn krampjes. Hij moest op dat moment ook meteen poepen haha. Maar daarna had het weinig effect. Het had met die behandelingen gewoon over moeten zijn of in ieder geval verminderd, maar dat is allemaal niet het geval. Vandaar dat ik dus ook denk dat er meer met Bas aan de hand is dan. Hij heeft sinds gisteren ook wel een harde buik (terwijl hij vanmorgen al 2 x gepoept heeft, laatste keer een beetje dan) Dus het is ook niet zo dat er nog ontlasting zit. Maar ja vind het ook zoiets om alweer de HA te bellen. Dan denken ze, daar heb je weer zo'n overbezorde moeder. En ik weet ook wel dat ik beter 1 x teveel kan bellen als een keer teweinig, maar toch. Ik moet zeggen dat onze HA ook niet echt geweldig met baby's is. Toen ik er de eerste keer met Bas kwam voor het spugen toen heeft ze niet eens naar Bas omgekeken. Hij lag daar maar in zijn maxicosie en is er niet uitgeweest. Ik had net zo goed alleen kunnen gaan aangezien ik al een huildrama in de wachtkamer had, omdat het spreek uur weer eens uitliep. De laatste keer dat ik er ben geweest was voor zijn schimmelinfectie bij zijn piemeltje. Ik zei dat ik er tot nu toe alleen bepanthen opgesmeerd had omdat ik niet wist of billenzalf misschien zou bijten in zijn huid. Ze wist niet eens wat bepanthen was. NAH!!! Dus ik heb niet echt een hoge pet van haar op. En tja bij de KA hebben we steeds een ander gehad. lekker handig allemaal. Al met al vind ik het ook niet normaal dat Bas zijn hoofd nu nog niet zelf kan ondersteunen. Oke hij is 4 weken te vroeg geboren, maar dan nog. Ook de fysio zei dat hij het al wel had moeten kunnen.
Hoi Linda, Wat ontzettend vervelend van je zoontje. Het lijkt er inderdaad op dat er wel iets 'mis' is met hem. Vind het wel een beetje vreemd dat de ka er verder weinig meedoet (ten minste, zo komt het over). 600 gram aankomen per maand vind ik trouwens niet echt heel weinig. Onze kleine (9 weken) is sinds de geboorte ongeveer 1 kilo aangekomen, en daar heb ik nog nooit iemand over gehoord. Sowieso ben jij degene die bepaalt welke voeding Bas krijgt. Ik heb zelf geen verstand van kma, maar als jij dat vermoeden hebt, dan zou ik speciale voeding gaan proberen. Zoals eerder gezegd; baat het niet, dan schaadt het niet.. Alleen als je geen verwijzing ofzo hebt van de ka, dan krijg je die voeding niet vergoed. Het is vrij duur, maar je kunt het gewoon op je eigen houtje gaan gebruiken hoor. Wij geven onze kleine ook Friso hypoallergeen, omdat er veel allergieen in onze familie voorkomen. Wij hebben dat ook helemaal zelf besloten hoor! Geen cb die bepaald welke voeding onze kleine krijgt (ze mogen wel advies geven natuurlijk..). Heel veel succes!
Ik heb net op de voicemail ingesproken van een cranio sacraal therapeut (soort osteopaat). Ze moet nog terugbellen. Ik wil Bas toch verder laten onderzoeken en aangezien ik vanuit het ziekenhuis niet veel medewerking verwacht moet het maar via deze weg. Ze vonden Bas echt niet genoeg aangekomen. Tja ik ben ook geen expert, maar ik vond het ook wel meevallen. http://www.cranio-sacraal.org/therapie/index.html
Hoi Linda, Jee, wat een zorgen he?! Ik moet zeggen dat je verhaal mij erg bekend voorkomt. Alex heeft ook erg veel gehuild, weinig slapen, 's nachts elk kwartier wakker van de krampjes. (met een mama die er na 3 maanden compleet doorheen zat...) Ook ik ben bij de osteopaat geweest en die heeft voornamelijk een moeilijkheid bij de toegang van de maag en darm geconstateerd. Huisarts heeft Alex nooit uit de wagen gehaald, alleen even erin gekeken met de opmerking 'wat een mooi ventje'. (ja... thanks...) Ondertussen gaf Alex veel terug. Het kwam er niet met bogen uit maar wel de hele dag door golven melk... Hij heeft daar Losec voor gekregen. Ook poepte Alex eens in de 3 dagen, maar dan wel gelijk tot aan zn oksels in de zooi... Toen waren we trouwens al begonnen met Pepti. Wij zijn ook bij de KA terecht gekomen omdat de pepti niet genoeg hielp. KA heeft een bloedtest gedaan voor allergieën maar daar is niets uitgekomen. KA heeft toen wel Neocate voorgeschreven. Hiervoor hoeft het lichaam niets te doen, dus de maag en darmen worden niet belast. Dit heeft Alex 4 weken gehad, daarna waren de klachten vrijwel over. Ik denk dat bij Alex sprake is geweest van gevoelige darmen. Hij krijgt nu Friso intensief en dat gaat goed. Poepen doet hij eens in de 4 dagen, dan is het heel donker grijs en het lijkt wel stopverf. Volgens de KA was dat compleet normaal. Ik neem de volgende keer gewoon een volle luier mee en laat het hem zien. Heb gemerkt dat ze dan ineens wel willen meedenken... haha! Misschien dat de darmen van Bas nog niet sterk genoeg zijn. Zeker omdat hij 4 weken te vroeg is geboren. Ik zou zeker verder kijken als ik jou was en ook aandringen op verder onderzoek. Ee allergietest kan geen kwaad. Hou er wel rekening mee dat deze testen op jonge leeftijd nog zeer onbetrouwbaar zijn. Het gebeurd nogal eens dat een test negatief scoort, terwijl het later positief blijkt te zijn. Die plekjes in zijn nek en gezicht lijken me smetplekjes. Deze ontstaan bij het vele spugen waardoor de huid vaak nat is. (Heeft Alex ook) Heel veel succes, is een heel verhaal geworden maar ik hoop toch dat je er wat aan hebt Ik zag op een gegeven moment ook het licht niet meer, maar nu kan ik zeggen dat het echt steeds beter gaat!!! Ik hoop dat het bij jullie ook zo is, Liefs Gees
Bas was vandaag erg huilerig en hangerig. Hij voelde ook erg warm aan. Hij had 38,2 koorts. HA gebeld en mocht gelijk komen. Ze heeft hem nagekeken (eindelijk een keer) en hij heeft een oorontsteking, vandaar dus zijn koorts. Ook heeft hij Ventolin met pomp gekregen voor zijn benauwdheid. Ik wist wel dat er iets was (vandaag in ieder geval) Hij was gewoon anders dan anders
Nou, hopelijk knapt hij daar in ieder geval goed van op... En verder: als die hypo-allergene voeding wel goed valt, zou ik die geven. Zorg dat je alle bonnetjes even bewaart, mocht een KA uiteindelijk toch stellen dat ie HA nodig heeft, dan kun je misschien met terugwerkende kracht daar geld voor terug krijgen van je verzekering.... Ik ben natuurlijk geen arts, maar met m'n gezond verstand ben ik een eind gekomen op deze aardbol, dus ik zou zeggen dat dat slecht kunnen poepen best eens gevolg kan zijn van overbelaste/geirriteerde darmpjes. Dan zou ie dus wel KMA hebben, en doordat ie dan wel koemelk binnen krijgt, (via de normale voeding), raken z'n darmpjes geirriteerd. Dat is mijn logica iig... Dan klopt het ook wel dat ie door de behandeling van de osteopaat wel ging poepen en vervolgens toch weer niet: door de voeding werden z'n darmpjes dan opnieuw overbelast. Mogelijk is het niet helemaal een allergie, maar daar tegen aan. Ben het woord even kwijt, als je ergens niet echt allergisch voor bent maar het toch niet goed kunt verdragen... Snap je wat ik bedoel? En ik zou toch even heel duidelijk met de KA overleggen over de effecten van de verschillende voedingen. En zorg even dat je met de vuist op tafel gaat, dat je 1 vaste arts krijgt, (of iig niet meer dan 2), want steeds iemand anders schiet niet echt op. Lijkt me toch niet zo moeilijk om afspraken te maken met 1 vast persoon, want ze delen toch echt van te voren hun diensten wel in? Met 1 vast persoon kan diegene ook wat handiger inschatten wat nou wel en niet klopt enzo.