Ik heb hier wel vaker een topic over geplaatst, maar nu weet ik het even echt niet meer... Mijn zoontje slaapt altijd al weinig. Hij lijkt ook niet zoveel slaap nodig te hebben. Maar de afgelopen maand ongeveer is het wel heel erg bont. Hij slaapt overdag bijna niet. Het is vaak krijsen als je hem erin legt, zelfs als hij moe is. Soms valt het mee en valt hij wel snel in slaap. Maar dan komt het: na een half uur is hij klaarwakker. Met als gevolg dat hij wel weer drie slaapjes doet, want ook al heeft hij weinig slaap nodig, twee keer een half uur is ook voor hem tekort. Daardoor hebben we totaal geen ritme, want ik volg hem. Als hij moe is gaat hij naar bed en niet als het 'tijd' is. Dat komt natuurlijk ook doordat ik echt geen zin heb in krijspartijen van een uur. We zijn woensdag naar de osteopaat geweest en die dag heeft hij heerlijk geslapen. (Een keer anderhalf uur en drie keer een half uur.) Maar gister was het weer pet. Drie keer een half uur op het kdv. Ik was dus ook een beetje teleurgesteld want ik dacht dat het nu wel iets beter zou gaan. Ik heb ook gedacht dat het de aanloop naar de 8/9-maandensprong zou kunnen zijn, maar dat is het niet. Bij hem merk je die sprongen heel erg namelijk en ik zie aan zijn gedrag dat hij de sprong al genomen heeft. Heeft iemand een idee?
Ja moeilijk is dat he.. Ik ondervindt het ook bij onze kleine meid, vaak heeft ze na een half uur, drie kwartier haar slaap uit. Waar ze natuurlijk nooit genoeg aan heeft. Ik laat haar dan wel liggen, even huilen en als dat niet helpt geef ik t speentje. Soms helpt helemaal niets, ik haal haar er dan toch maar niet uit.. Maar een half uur is inderdaad veel tekort. Lastig dit soort problemen..
Ja, het probleem is dat ik hem niet kan laten liggen. Als hij wakker is, staat hij namelijk recht overeind... Heel soms kan ik hem dan terugleggen en heel soms valt hij na een beetje kalmeren dan weer in slaap. Maar meestal is hij klaarwakker. Ik kan hem natuurlijk ook een half uur laten huilen (en steeds even naar hem toe), maar vaak slaapt hij daarna niet meer of extreem kort (10 minuten). En voor mijn eigen gemoed is dat huilen ook niet goed. Ik vind het verschrikkelijk om hem zo te laten krijsen, dus dan ben ik helemaal opgefokt en uiteindelijk heb ik dan ook geen tijd om tot rust te komen omdat hij dus heel snel weer wakker is... Met als gevolg dat ik afgepeigerd ben aan het eind van de dag. Ik blijf maar hopen dat het van de ene op de andere dag ineens over is. Maar anders weet ik het echt niet. @Pioen: misschien dat inbakeren bij jou kan helpen? Dat werkte bij mijn zoontje wel goed toen hij zo oud was.
Kan hij last hebben van een allergie? Ik roep maar wat... we hebben er zelf net mee te maken en ik heb meerdere keren gedacht: Zou het.... ach nee, vast niet. Ja, dus toch wel Misschien handig om dat eens te checken?
Mmm... Dat zou theoretisch best kunnen eigenlijk. Hij heeft namelijk al twee keer oorontsteking gehad en hij heeft ook ijzertekort. Laatst vond onze huisarts dat dus ook nogal verdacht en heeft hij zijn bloed laten testen, maar daar kwam niets uit qua allergie. Dus ja, dan zou het dus niet zo moeten zijn. Maar ikzelf vind het ook vreemd hoor, ook dat ijzertekort.
Nou hier hebben we er ook last van sinds een aantal dagen. Opeens. Is er misschien een verandering in ritme rond deze leeftijd? Mijn zoontje heeft bijvoorbeeld vroeg op de ochtend al een slaapje normaal gesproken, misschien moet ik hem langer wakker "houden"? Of misschien komt het door verlatingsangst? Mijn zoontje is wel heel actief de laatste tijd. Hij is dus ook gewoon echt niet moe. Lastig, ik zie het ook niet meer. Is hij nou wel of niet moe? Gevolg is dat ik hem er vaak in leg op momenten hij had helemaal niet nodig heeft en dan dus ECHT niet gaat slapen. Niet alleen hij is aan het kutten, mama net zo goed. Herkennen mama's met oudere kindjes dit? Dat het slaapritme verandert rond deze leeftijd?
@ Merijn: wat jij zegt klinkt erg herkenbaar. Bij mij lijkt het ook te maken te hebben met verlatingsangst en mijn zoontje is ook erg actief. Maar bij mij duurt het nu al een aantal weken en ik ging er vanuit dat het een fase was, maar dan vind ik het dus wel erg lang duren. Dat lopen kutten herken ik ook wel trouwens, want op een gegeven moment weet je gewoon niet meer wat je moet doen. Dan maar weer niet naar bed, maar na een tijdje toch maar wel proberen, zoon ongelukkig, huilen, toch maar weer eruit halen. Dan na een tijdje heeft zoon wel slaapverschijnselen, toch weer in bed, weer krijsen, laten krijsen, slapen en huilen tegelijk, na een half uur weer klaarwakker. Volgende keer bij slaapverschijnselen wel slapen. Keer erna weer niet. Bla bla bla, ook ik word er een beetje gek van.
Haha ja precies. Zoonlief heeft van 12.45 tot 13.15 geslapen. En ik heb hem zojuist dus weer op bed gelegd omdat ie toen nog steeds moe leek... Logisch ook, want hij heeft pas een uur geslapen vandaag en was vanochtend heel vroeg wakker... Maar mijn zoontje slaapt normaal gesproken wel heel goed. Dus ik ga er vanuit dat dit over een paar dagen weer over is. Hoop ik
Dat gedoe rond naar bed doen, herken ik wel. Thirza wil de laatste weken uberhaupt bijna niet zelf in slaap vallen (een enkele uitzondering daargelaten). Als ze eenmaal slaapt, gaat het wel, ook overdag. Daar zouden de korte slaapjes niet van moeten komen. Ik herken wel dat als je ze in slaap laat brullen, (wat hier eerder af en toe nog wel eens werkte) dat de slaapduur daar vaak wel onder te lijden had. Wat je zegt over oorontstekingen en ijzertekort, kan idd duiden op een allergie. Ik heb begrepen dat ze onder het jaar eigenlijk niet testen, omdat het bijna niet te testen is dan, en ben daarom naar een bioresonanstherapeut gegaan. 't Is een beetje vaag en zij bood ook behandeling aan, maar daar heb ik niet zo'n hoge pet van op. Maar omdat het puur om diagnostiek ging, had ik zoiets van: baat het niet, dan schaadt het ook niet. En er kwam hier iig een koemelkallergie uit, dus dat gaan we nu eens checken via eliminatie en provocatie. Wat ik hoor over allergieen vaststellen bij een bioresonanstherapeut, zijn goede verhalen, en over een week of wat kan ik je vertellen of ze hier gelijk hebben gehad met de KMA of niet Maar kan me dus voorstellen dat het voor jullie ook de moeite waard kan zijn om zo eens te testen. Ik heb er eentje gevonden via www.bioresonantie.nl
Oja, Thirza slaapt hier dus momenteel vaak maar 1 keer per dag, en dan meestal wat langer. Vind ik niet ideaal, omdat het zo rond het middaguur valt en ze dus 's middags een hele lange ruk moet Eind van de middag kort slapen werkt niet echt vooralsnog: ALS ze gaat slapen, is ze 's avonds te wakker om op tijd in bed te willen, maar meestal is het een hoop gekrijs en verzet en wil ze niet, ook al is ze hondsmoe. Dat duurt hier al een aantal weken, dus een fase kun je het hier niet echt noemen en ik schuif het zelf vooralsnog maar op de allergie...
@ rozemarijke: ja voorheen wilde het bij hem wel lukken om hem te helpen in slaap te laten vallen. Maar zelfs dat gaat nu absoluut niet. Hij houdt pas op als ik hem uit bed til, en zodra ik hem weer terug leg begint ie gewoon opnieuw. Ik krijg hem echt niet in slaap. Hij wil gewoon echt niet. Is ook onwijs aan het trappelen in zijn bed.
Zal wel een fase zijn En ik redeneer momenteel maar: als ze echt moe zijn, vallen ze op den duur toch heus wel in slaap. 't Is wel dodelijk vermoeiend Heb bijna geen moment meer voor mezelf tegenwoordig...
Overigens is het hier vaak ook nog crime om Thirza te helpen in slaap te komen hoor. Ik ga vaak maar met haar op bed liggen en dan valt ze vaak pas na een half uur in slaap. En soms duurt het echt heel lang: ben laatst 's avonds van half 8 tot half 10 bezig geweest Toen had ze 's middags ook niet geslapen, dus ze was heus echt wel moe Beneden houden hielp ook niet: zo jengelig als ze lang was... Nouja, na 2 uur viel ze eindelijk in slaap toen
Pfoe, en dat al zo lang... Ik zou het er heel moeilijk mee hebben. Ik vind de 2 dagen dat mijn zoontje er last van heeft al vermoeiend.
Je wilt ook niet weten hoe ik er bij loop Vorige week kreeg ik dus zelf een keel- en oorontsteking... Sh*t, wat doet dat zeer zeg! Bijkomend voordeel: ik weet even weer waarom Thirza huilt als ze last heeft van d'r oortjes... Maar voor m'n eigen welzijn is het idd wel handig als er hier toch gauw eens verbetering gaat komen in de situatie
Gisteravond redelijk snel in slaap gevallen, tegen kwart over 7 geloof ik. Maar vanochtend om 5 uur wakker, gaaaaap. Wilde ook echt niet meer slapen. Dus ik denk dat we vandaag lekker doorgaan met zijn verstoorde ritme.
Haha, hier nog eentje: gisteravond om half 7 bekaf, in slaap gevallen en 3 kwartier later wakker om pas om half 11 weer in slaap te vallen En vanochtend om half 8 wakker Dan zou je toch verwachten dat ze dat vandaag in gaan halen he?
Even om jullie op te peppen. Mijn oudste heeft met slapen ook gespookt tot hij ruim negen maanden was. Toen ging hij in een week staan, langs randjes lopen en kruipen. Hierna sliep hij voortaan heerlijk! O ja, op het kdv hadden ze altijd zachtjes liedjes aan op de slaapzaal. Dat zijn wij thuis ook gaan doen met geweldig resultaat. Zodra je ze uitzette was hij al snel wakker, dus wij lieten ze lekker de hele nacht zachtjes draaien!