Hoi Even vraagje of er herkenning is en evt tips. Mijn zoontje heeft op dit moment weer even wat meer moeite met slapen (vanaf geboorte al moeilijke slaper maar het gaat op en af). Op dit moment raakt hij helemaal overstuur wanneer je hem in bed legt en de kamer uitgaat. We hebben geprobeerd om hem even te laten huilen maar hij raakt alleen maar meer overstuur en houdt dit geruime tijd vol. Op dit moment kiezen we er dus voor om even bij hem op de kamer te blijven tot hij slaapt. Wanneer hij slaapt kunnen we weglopen. Ik haal hem dus niet uit bed maar zit er alleen bij. Op dit moment voelt dit ook het beste. Pech is alleen wanneer hij in de nacht wakker wordt want dan volstaat een speentje ook niet meer. Maar goed waar we nu dus tegenaan lopen is dat hij zo weinig slaapt lijkt te hebben met als gevolg dat hij later dan normaal naar bed gaan. Willen jullie even meekijken? eerste slaapje tussen half 10 en 10 uur tot 11 uur of half 12. Volgend slaapje rond half 3 dan slaapt hij ongeveer drie kwartier tot een uur. Ik maak hem iig wakker na een uur want als ik hem te lang laat liggen krijg ik hem in de avond niet meer in bed. Het liefste heb ik hem dan half 8 naar bed. Maar hij is dan echt niet moe. Ik leg hem dan wel in bed maar dat betekent dat hij een uur tot anderhalf uur heel zijn bed aan het doorcrossen is. Vaak gaat hij pas rond een uur of 9 slapen. Wat ik eigenlijk wat te laat vindt. Ik heb er over na zitten denken om het middagslaapje te schrappen maar vind dan wel dat hij een lange ruk moet maken tot de avond en je merkt dat hij in de middag toch ook wel moe is. Daarnaast ben ik "bang" dat ik hem verkeerde gewoonte aanleer wanneer hij rond 9 naar bed gaat. Ik vind het dus even zo zoeken. Dus daarom graag jullie ervaringen en/of tips.
Ik zou me niet druk maken over het aanleren van een verkeerde gewoonte. Een baby kan niet klokkijken. Als je hem over een tijdje eerder op bed wil leggen kan dat gewoon. Ik kan me alleen voorstellen dat je hem liever eerder dan negen uur op bed legt zodat je nog wat aan je avond hebt. Aan de andere kant, als je hem om acht uur naar bed brengt en je moet er een uur bij zitten heb je evengoed niks aan je avond, dus dan lijkt later naar bed me de makkelijkste weg. Misschien kun je langzaam wat schuiven met de slaapjes zodat hij met één slaapje toe kan, dan kan hij 's avonds ook weer vroeger naar bed.
Onze kleine man gaat ook eerst een half uur tot een uur zijn hele bed door. Hij huilt verder niet maar heeft dat blijkbaar nodig. De laatste tijd gaat hij tegen 20:00 naar bed en slaapt dus pas tussen 20:30 en 21:00. Ik vind het prima. Ik slaap ook niet meteen als ik in bed lig. Hij is meestal tussen 7:00/8:00 wakker. Ochtenddutje tussen 10:00/10:30 en slaapt dan tot ong 12:00 uur. Ik de middag gaat hij tussen 14:30/15:30 naar bed en slaapt tot 17:00/17:30. Tegen 19:30 brengen we hem naar boven. Meestal nog even klieren en gek doen, verhaaltje, liedje en dan naar bed. Het gekke is dat als hij om 17:00 zijn bed uitkomt dat hij dan om 19:30 echt moe is. Als ik hem eerder uit bed haal dan is hij juist niet moe. Nou ja, misschien dan oververmoeid kan ook nog Dit zal per kindje verschillen hoor Wat is precies waar je tegen aan loopt nu? Zoals ik het lees, gaat het goed?
Bedankt voor jullie reacties. Als ik hem om half 8 naar bed breng dan kan ik niet weglopen omdat hij dan overstuur raakt. Wat er nu dus op neerkomt dat ik hem vaker wat later op bed leg (rond 9) zodat hij ook sneller gaat slapen. Ik had t over verkeerde gewoonte aanleren en bedoel daarmee als ik hem elke keer pas rond 9 uur naar bed breng hij misschien dan pas een slaapradar krijgt of werkt dat niet zo? Waar ik dus tegenaan loop is de vraag of ik hier wel goed aan doe. Ik vind nl dat hij zo lang wakker is van half 4 tot 9 uur.
Het is echt niet zo dat als je hem nu om 9 uur naar bed brengt je daar voorgoed aan vast zit. Als zijn verlatingsangst wat minder wordt kun je hem waarschijnlijk weer eerder naar bed brengen en gaat hij dan ook slapen of nog even spelen. En als hij groter wordt en nog maar een slaapje doet gaat hij ook weer eerder naar bed. Ik weet het niet helemaal meer, maar toen mijn dochter die leeftijd had was ze wakker van 16 tot 20.30 of zo, en nu is ze vier en ligt ze uiterlijk om 19.30 in bed.
Misschien wat schuiven met de slaapjes? Onze dame is ook 9,5 mnd en haar ritme is 07.30 wakker 10.00-11.00 slapen (ik maak haar dan wakker) 13.30-15.30 slapen (ik maak haar uiterlijk 16.00 wakker) 20.00 slapen
Mijn zoontje is net 9mnd en slaapt sinds kort ook maar 1x overdag. Ik kan hem ook wel 2x naar bed doen, maar dan slaapt hij s avonds ook pas om 9u. Ik heb er dus voor gekozen om hem overdag maar 1x te laten slapen en dan kan hij s avonds lekker op tijd zn nest weer in Dit is ongeveer zijn slaapschema: 06:30 wakker 12:30 - 14:00 slapen 19:00 slapen Mijn zoontje heeft wel altijd al weinig slaap nodig gehad, dus ik weet niet of jouw zoontje het trekt om maar 1x overdag te slapen. Maar je kunt het eventueel even uitproberen Overigens blijf ik ook altijd bij mijn zoontje liggen totdat hij slaapt hoor. Dan valt hij tenminste snel en makkelijk in slaap. Zolang hij jou nodig heeft om zich veilig te voelen om in slaap te vallen zou ik daar lekker aan toegeven
Hier ook een kleine van 9m. Ze deed maanden 3 slaapjes overdag, maar sinds maandje of anderhalf werd het laatste avond slaapje een ramp. Nu sinds 2 weekjes ongeveer het derde slaapje geschrapt en het ochtend slaapje en middag slaapje beetje verschoven. Voor de nacht gaat ze nu rond 9u naar bed en dan tot 8uur ongeveer.
Wat toevallig dat ik dit tegenkom, want ik stuit ongeveer op hetzelfde probleem. Dochter heeft nooit echt veel slaap nodig gehad. Sinds ze 7 maanden is ongeveer zitten we op twee slaapjes op een dag (11:00 tot 12:30 ongeveer en 15:00 tot 17:00 ongeveer), maar ik merk dat sinds een week ongeveer ze totaal niet moe is in de avond. Normaliter leggen we haar in bed rond 20:00, maar vooral de afgelopen dagen is ze rond dat tijdstip klaarwakker. Afgelopen dagen was ze zo wakker, dat ze pas rond half 11 naar bed is gegaan! We hadden van alles geprobeerd, maar ze wilde gewoon echt niet slapen. Ga denk ik ook proberen om het tweede slaapje te schrappen. Ik dacht dat ze rond deze leeftijd 2 slaapjes wel nodig hebben, maar aangezien mijn dochter nooit veel slaap nodig heeft gehad overdag ga ik het toch maar zo proberen.
Maar hoe doe jij dat dan? Mijn dochter wil soms ook dat wij erbij blijven, maar erbij liggen gaat lastig in haar ledikant en als ik haar in ons bed neem, dan valt ze wel in slaap, maar ze wordt vrijwel meteen wakker als ik haar vervolgens weer terug wil leggen in haar eigen bedje.