Gewoon nieuwsgierig. Wat vinden jullie leuke “bekend als jongensnamen” voor meisjes? ik ken meisjes met de namen Stijn Pim R(h)une Vic Mikkie Charlie Jip Nikita (daarnaast het vanoudsher Bijbelse mannennaam Elisa) Sommigen vind ik echt niks, maar een aantal ook superstoer en mooi. andersom ken ik alleen een jongen genaamd Anne. (En ook best leuk vind ik).
meisje: James Jip en de naam Loua. Geen idee of het officieel een meisje of jongensnaam is maar ik volg op Instagram 3 moeders met een Loua. 2 meisjes en 1 jongen.
@Lotion Loua heb ik ook weleens zien staan ja. Ik zou het eerder bij een meisje denken. Daarnaast schiet Senna mij ook te binnen, ik moest eerst even wennen aan deze naam voor jongens (denk door de a op het eind), maar vind t ook wel leuk.
Persoonlijk heb ik niets met unisexnamen, maar als je echt iets zoekt denk ik nog aan Teddy, Terry, Jonne, Robin, Puck, Bodil, Nimm, Lux, René(e), Sky(e), Nika, Bo & Beau en Elia.
Dani! Het is dat er hier geen kindje meer bij komt maar anders had het zeker de naam Dani gekregen mocht het een meisje zijn . Stiekem vind ik het jammer dat ik hem nooit zou kunnen geven .
Deze namen ken ik zowel als jongens en meiden: Luca (jongen uitgesproken als luuka, meisje als loeka) Loek Floor Alex Esra/ezra Maxim(e) Mees Nikki/Nicky Sammie Ik ken ook een een 2x Sam als meisje en een Senna als jongen, dus deze komen vaker voor. Sjors, Charlie en Dani vind ik heel leuk voor meisjes! Ik ken ook een Valente als jongen, maar qua klank vind ik het meer een meisjesnaam. Dat heb ik ook met Anne, Floor en Lua. Maar dat ligt denk ik ook aan de naam bij wie je hem als eerst hoort en de connectie je er zelf mee hebt. Ik weet zeker dat me er nog meer te binnen gaan schieten...
Sem voor een meisje, Lot voor een jongen, Zefanja en Mattanja voor een meisje (Bijbelse namen, en daar mannelijk). Dat is wat ik ken vanuit omgeving.
Ik kan alleen Isa bedenken. Hoewel dat niet helemaal te vergelijken is, Isa is namelijk voor ons (moslims) echt een jongensnaam en geen meisjesnaam. De uitspraak is ook wel anders. Oh, en Lot dus ook bedenk ik me nu na het lezen van een bovenstaande post.
Ik vind de meeste namen niet perse gek voor een jongen of een meisje, zeker gezien er bijvoorbeeld vanuit bepaalde landen of culturen andere dingen achter zitten. Denk aan Nikita, Nikola, Isa, Kim.. Hier 'echte' meisjesnamen, in andere landen/culturen heel normaal, of eigenlijk van origine jongensnamen. Ik vind de meeste modenamen eigenlijk niks, dus of ze nu voor een jongen of meisje gebruikt worden, maakt me dan niets uit.. Haha. Ik ken 2 meisjes Pims, en vind het een prima naam voor een meisje. Maar misschien ook. Opdat ik het gewend ben. Mees zag ik laatst voor een meisje, en daar kan ik eigenlijk ook wel aan wennen. De naan moet, voor mij dan, meer bij het kind passen dan bij het geslacht. Maar dat is ook misschien een beetje mijn gehele denkbeeld, ik hecht niet zoveel waarde aan geslacht.
Was vroeger in katholiek Brabant heel gewoon om Marie/Maria in het rijtje doopnamen op te nemen. Hoe spreken jullie Isa [iesa] als jongensnaam dan uit?
Het is een beetje moeilijk om uit te leggen Die I is namelijk maar een transcriptie van de oorspronkelijke uitspraak. En bepaalde Arabische letters (zo ook de ع waar deze naam mee begint) hebben we in het Latijnse alfabet niet. Maar dat is in principe hetzelfde als met de naam Ali, begint ook met de letter ع ). En Maria als doopnaam ben ik trouwens wel mee bekend maar volgens mij heet Marc-Marie ook echt zo als 1e naam? Want een 2e/doopnaam wordt doorgaans niet echt erbij genoemd maar bij hem wel.
Kim, vooral omdat diegene geen Aziatische roots heeft. En bij Kim de Vries verwacht je geen jongen. Noelle ken ik ook als jongen