Korte tijd tussen voedingen, te weinig??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ilse86, 19 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilse86

Ilse86 Lid

25 feb 2012
    47
    0
    0
    Mijn meisje is nu 12 weken (wel 3 weekjes eerder geboren en vrij klein bij geboorte (2450 gr) weet niet of dat uitmaakt) en drinkt nog erg vaak. Overdag drinkt ze om de 2 tot 3 uren en 's nachts zit er ook vaak niet meer dan 3,5 uur tussen. Zou ik dan te weinig borstvoeding hebben? Ik ben sinds een paar dagen begonnen met een flesje kunstvoeding. Ik doe volgens de regels 165 cc in de fles maar verder als 120 cc komt ze echt niet, dit is dan ook in twee keer. Eerst ong 65 en een klein half uurtje later nog een 50/55.

Ik ben nu nog niet aan het werk dus vind het niet heel erg om zo vaak te voeden maar het zou wel fijn zijn als er langzaam wat meer tijd tussen zou komen, vooral 's nachts ;).

Zou ik te weinig borstvoeding hebben of heeft het gewoon meer tijd nodig??

2. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel normaal voor bv-kindjes hoor! Zegt niks over dat je te weinig melk zou hebben.

3. MuisjeB

MuisjeB Lid

22 sep 2011
    83
    0
    0
    NULL
    Utrecht
    Doe je aan wisselvoeden. Dat wil soms ook helpen.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nee joh, daar is niets mis mee! Zoals je al aangeeft was ze erg klein en had dus nog wat in te halen, dus je mag idd nog rekenen alsof je meiske 9 weken is.
    165 cc per fles redde onze jongste pas toen ze al een heel stuk ouder was dan jouw dochtertje en hoeveelheden die kindjes aankunnen, verschillen gewoon nogal. Onze oudste kreeg BV op verzoek en voor haar kolfde ik met 3,5 maand voedingen van 180-200 cc af. Onze jongste kreeg en krijgt KV op verzoek en heeft nog nooit meer dan 150+5 gedronken en heel lang 90+3 gedronken. Was al iets van 4-5 maanden toen ze naar 120+4 ging.... (wel mede vanwege reflux hier, maar haar maagje is niet groter dan dat blijkbaar).
    Meer tijd ertussen gaat echt vanzelf komen. Je kunt daar zelf aan bijdragen door overdag, als ze er zelf een keer langer dan die 3 uur tussen laat, wakker te maken en te voeden op jouw verzoek: zo houd je iig het ritme van de voedingen en het zwaartepunt van de voedingen op de dag. 's Nachts dan zelf laten komen en niet wakker maken en dan zal ze er 's nachts vanzelf langer tussen laten :)

Qua werk: ik kan je uit ervaring zeggen dat je nachtelijke voedingen en werk heel lang volohoudt :) Komt echt goed :)

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    TS, je kan deze vraag beter op het borstvoedingsforum plaatsen, daar lezen veel bv-mama's mee! Dus daar krijg je waarschijnlijk wat meer antwoorden/tips etc :)

6. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Geen zorgen! Er is niets mis met je melk, of met je kindje!

Het enige wat je doet, wat niet zo handig is, is KV bijgeven. Dat werkt de BV tegen namelijk! Als je kindje een paar dagen minder drinkt (doordat je bijv KV bijgeeft) loopt je productie automatisch wat terug! ;)

Het is heel erg gezond voor kindjes om tussen de 6 en de 12 keer te drinken per 24 uur, en er is ook niks mis met 5 keer drinken, en ook niet met 15 keer drinken! Vaak om eten vragen kan je kindje doen om de productie te verhogen (rond de 3 maanden komt dit vaak voor!).

Ook 's nachts is voeden héél normaal. En ik weet het, niet leuk om te horen, maar nachtvoedingen horen er nu eenmaal bij! Het ene kindje slaapt na 7 weken door, de andere na 7 maanden nog niet! Dit heeft ook niks te maken met het soort voeding, ook kindjes die KV krijgen kunnen goed nog 's nachts komen!

Het is echt allemaal héél erg normaal! Maar als ik je een tip mag geven, als je door wil blijven gaan met de BV, hou dan op met bijvoeden. Je kindje weet precies wat het nodig heeft, en jou borsten regelen de rest! Moet ie alleen wel de mogelijkheid krijgen om te drinken ;)

Vaker kleine hoeveelheden drinken is beter voor het maagje (wat niet onnodig oprekt), voor het suikergehalte, voor de ontwikkeling van de hersentjes... En bedenk je ook, BV is niet alleen eten, het is ook drinken! Je kindje vraagt om de borst bij honger en bij dorst! (drink jij zelf alleen bij je drie maaltijden? eet je wel eens een koek of stuk fruit tussendoor? heb je wel eens dorst door de dag heen?? :) )

Je doet het goed meis! Vertrouw op je lijf en op je kindje! :D

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Dat was eigenlijk ook mijn vraag, geef je KV omdat je aan het afbouwen bent? Of is er een andere reden? :)

8. Ilse86

Ilse86 Lid

25 feb 2012
    47
    0
    0
    Thanx meiden voor de snelle reacties. Vind het zelf ook echt niet erg om 's nachts te voeden hoor maar lees zo veel dat baby's al langer doorslapen dat ik soms wel dacht dat ik nog de enige ben :$.

Ik ben inderdaad met een flesje begonnen omdat ik in januari weer ga werken en daarom wil afbouwen. Ik weet dat ik recht heb op tijd en ruimte om te kolven maar gaat voor mij niet werken. Had begrepen dat het handig is om een beetje op tijd te beginnen met afbouwen. En het cb raadde me het ook aan zodat ik dan voor de nacht wat meer voeding zou hebben en ze dus wat langer zou slapen -> werkt dus niet :cool:.

Is het zo dat als ik straks overdag over ben op het flesje dat ik dan nog wel de ochtend, avond en nacht voedingen kan doen of is mijn productie dan te veel afgenomen?

p.s. Zal mijn evt volgende vragen over bv op het andere forum zetten :)

9. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Dat kan, maar ik zou contact opnemen met een goede lactatiekundige, en NIET luisteren naar het CB als het om BV gaat! Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar de meeste CB's zijn niet goed geïnformeerd als het over BV gaat.

Er zijn vrouwen die alleen 's avonds, 's nachts en 's ochtends voeden, en de rest van de dag (opvang) KV laten geven. Je moet dan wel een vrij stabiele productie hebben, vandaar mijn advies een LK te contacten! ;) Waar een wil is, is een weg! Super dat je overweegt je kindje langer te voeden!

Het maagje goed vullen voor de nacht door er maar extra veel voeding in te proppen... Het is al lang achterhaald, en ongezond gebleken! Dat er nog CB's zijn die dat adviseren... Ik word er triest van :(

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

De meeste vrouwen kunnen idd gedeeltelijk afbouwen en een deel van de voedingen wel BV blijven geven. Een kleine groep vrouwen lukt dat niet, omdat voor de 4 maanden je productie meestal nog niet stabiel is en dus bij een kleine groep vrouwen hun lijf helemaal afbouwt als ze gedeeltelijk af gaan bouwen. Maar dat merk je vanzelf en dan kun je ook kijken of en hoe je dat probleem aan kunt pakken.

Op tijd afbouwen is idd wel handig, omdat je lijf moet wennen aan een aantal voedingen minder. Dan zit je straks niet met ploffende borsten op je werk ;)

Voor de nacht meer voeding hebben: is onzin en werkt idd niet. Als je meisje tot nu toe steeds tevreden was, pakt ze gewoon wat ze nodig heeft. Ze heeft dus helemaal geen voeding tekort en om die reden zal ze ook niet nu ineens gaan doorslapen op KV. Ze had altijd genoeg voeding al en sliep desondanks niet door, (want dat hoort gewoon bij jonge baby's: niet doorslapen).

En al doorslapen bij 12 (of gecorrigeerd 9) weken: de meeste baby's slapen dan nog niet door. Er zijn wel hele groepen baby's die dan idd al geen nachtvoeding(en) meer krijgen, maar voor een hele grote groep baby's betekent dat beslist niet dat ze dan ook echt de hele nacht doorslapen zonder papa en/of mama nodig te hebben. De volgende keer dat iemand zegt dat z'n kind doorslaapt, vooral even doorvragen wat ze daar precies mee bedoelen: geen nachtvoedingen meer, langer dan 6 uur achter elkaar slapen of werkelijk van 23-7 of 19-7 slapen zonder papa/mama nodig te hebben.... Die drie dingen worden regelmatig allemaal onder de noemer doorslapen gegooid ;)

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Waarom geef je 'volgens de regels 165cc'?
    Wat bedoel je daarmee?

De richtlijn is 150cc voeding (dus water + schepjes kunstvoeding, 90/3 = 100 cc voeding) per kg per 24 uur.
    Dus 150 x gewicht en dat delen door de aantal voedingen.

Mijn zoontje dronk toen nog zo'n 6 a 7 voedingen en dronk 90/3 tot 120/4 max. Altijd kv gehad.

12. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hoi,bij borstvoeding is er geen grens aan hoeveelheid voedingen.CB weet helaas vaak veel te weinig over borstvoeding,en als je nog meer vragen hebt kan je idd bij het borstvoedingsforum je vragen stellen,daar lezen en schrijven meer mensen die borstvoeding geven/gaven mee.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Ik wil je niet ontmoedigen maar...makkelijk zal het niet worden helaas. Je zal toch moeten uit gaan van minimaal 3 voedingen per dag. Als je kindje gaat doorslapen dan is er al geen nachtvoeding meer. Dus dan heb je de eerste voeding s' ochtends, de een na laatste en laatste voeding. Op minder dan dat ga je het helaas niet redden. Onze borsten zijn er niet op gebouwd om op die termijn al zo weinig te voeden...Ik heb het in mijn omgeving bij meerdere dames gezien, en het werkte niet.
    Ik hoop dat jij de uitzondering bent, wie weet!:) Gelukkig is je kindje tegen de tijd dat je gaat werken wel al iets ouder, dus je productie wellicht ook wat meer bestand tegen weinig voeden.

Succes!

14. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Heb vijf maanden gevoed. Pas vanaf week 13 sloeg mn manneke weleens een voeding 'over'. Dan bedoel ik dat hij na de laatste voeding tot een uur of vijf kon slapen.
    Je hebt genoeg voeding noor, je kleine is tevreden, groeit,plast en poept?
    Probeer niet teveel naar andere mensen te kijken hoor, bij mn vriendin ging t erg gemakkelijk,die zat rond die tijd op vier voedingen per dag...

Mijn manneke krijg nu de fles, is een half jaar en komt s nachts twee keer... hij drinkt kleine flesjes omdat hij niet anders kan,heeft veel last van tandjes.
    Wat je evt wel zou kunnen proberen is 's morgens nakolven en s avonds kolven en dat dan in een flesje als avondvoeding aanbieden.

Als je echt wil afbouwen,maar nog wel een poos wil voeden kun je beter een voeding overdag 'overslaan' en een flesje geven. Je kunt je vraag ook aan de lactatiedeskundige stellen,verderop in dit forum,daar word je fijn geadviseerd.

Deel Deze Pagina