Ons zoontje heeft vanaf de geboorte een korte tongriem, dit houdt in dat de tongriem doorloopt tot bijna aan het puntje van de tong. Hij kan dus zijn tong niet uitsteken. Volgens het CB heeft mijn zoon hier NU geen problemen mee en of deze in de toekomst wel komen dat zal de tijd moeten uitwijzen. Mijn zoontje is nu 10 maanden en kan eigenlijk geen voeding eten met stukjes er in, hij begint dan hevig te kokhalzen. Ook een boterham (of stukjes brood kan hij niet doorgeslikt krijgen. Ik heb sterk het idee dat er een verband ligt tussen zijn te korte tongriem en het niet kunnen doorslikken van "vast" voedsel. Zijn er mensen hier die ervaringen hebben met een verkorte tongriem? Voor de zekerheid hebben wij alsvast een afspraak met een kinderarts gemaakt maar wij willen graag voorbereid zijn.
Hier ook een jongedame met een nog vastzittend tongriempje. Ook hier was het advies om het zo te laten omdat ze er geen last van heeft. Eerst kijken hoe haar spraak ontwikkeld en dan pas handelen. Ze willen het hier in de omgeving trouwens ook nergens doen (knippen) Mirthe kan wel prima boterhammen eten, zij eet met de pot mee en dat gaat ook prima. Borstvoeding ging echter niet. Ben benieuwd of het bij jullie wel van het tongriempje komt
Mijn dochter had bij geboorte ook een korte tongriem. Toen ook wat problemen met borstvoeding, dus toen na een week laten 'knippen' (klinkt erger dan t is; de kinderarts in de vu deed dat met duim en wijsvinger. Het is dan nog een heel dun vliesje). Dit hebben we inderdaad ook gedaan om mogelijke problemen in de toekomst uit te sluiten (hoewel je dat nooit echt zeker weet natuurlijk). Ook omdat t later best wel een ingreep is om dat tongriempje alsnog te knippen. Overigens loste het niet t drinkrprobleem aan de borst op (mevrouw was nogal een driftige drinker). Toch gek eigenlijk dat ze t advies geven ermee te wachten, wat jullie hebben gekregen. Hoop dat t niet alsnog bij jullie nodig is! Succes!
Mijn neefje had het ook en het riempje is nog ruim voor zijn 1e verjaardag geknipt. Viel allemaal mee en nu heeft ie een lap van een tong Succes met de beslissing. Groetjes Cindy
hier ook kindje met korte tongriem.. toevallig vorige week laten knippen ( 7 maanden oud) door de huisarts zonder verdoving.. stelde niks voor.. hij huilde omdat ie werd vastgehouden niet omdat het pijn deed.. daarna kon hij weer gewoon eten en drinken. Ben blij dat we het hebben laten doen! Heb ook lang getwijfeld hoor!
Hier werd dat bij de geboorte al vastgesteld, en hebben het preventief ook laten knippen op 1 maand, om latere problemen te vermijden. (belgie)