Wie werkt er in de thuiszorg of heeft wel eens stage gelopen daar?

Discussion in 'De lounge' started by muis26, Mar 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. muis26

muis26 Fanatiek lid

Jan 4, 2008
    4,077
    7
    38
    ergens in t gooi :)
    Haai haai

Sinds 2 maanden loop ik stage bij buurtzorg. echt ontzettend leuke leerzame stage..

Ik loop ook al helemaal in de wijk en heb morgens mijn eigen programma. ( doe nu 2e jaars stage)

Gister kwam er een collega langs van een ander team (andere wijk) En die vond het raar dat ik alleen liep (zelfde organisatie he)

Die zei dat bij hen alleen 4e jaars alleen de wijk in mogen.

ik vroeg me af of jullie misschien ervaring hiermee hebben? ben ik wel benieuwd naar. Ik ben in het team waar ik loop de eerste stagiaire dus ze weten nog niet helemaal hoe ze mij moeten begeleiden.

Liefs Muis

2. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    bij ons was het altijd zo dat je wel alleen een route mocht lopen, maar dat dat dan wel vaak een route was waar geen verpleegtechnische handelingen voorkwamen die complex zijn.
    Dus bijvoorbeeld sondes inbrengen, stomazorg, complexe wondzorg.
    Maar de routes met wassen, aankleden, insuline spuiten etc mochten de leerlingen in het 2de jaar wel lopen, mits de handelingen getoetst waren op school.

En je kunt immers altijd een collega bellen als je er niet uitkomt....dus echt alleen ben je ook weer niet.

( werk nu niet meer in de thuiszorg, en diot was dus 2 jaar geleden)

3. muis26

muis26 Fanatiek lid

Jan 4, 2008
    4,077
    7
    38
    ergens in t gooi :)
    Oke, dank je voor je reactie!!

ik doe wel al katheter zorg (blaas doorspoelen) en complexe wondzorg alleen. (ulcus crurus) Dat is af en toe best pittig. Maar het gaat heel goed en ik kan inderdaad altijd bellen als het niet lukt!!!

(tot ik vandeweek een vraag had en mijn collega niet opnam haha :)

4. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Blaasspoelen is een niveau 3 handeling, logisch dat je die mag doen. Complexe wondzorg is ook veelal niveau 3 handeling, tenzij je necrotisch weefsel moet verwijderen, of hechtingen, of diep moet irrigeren.
    Bij ons in het verpleeghuis mogen leerlingen niveau 4 alle niveau 3 handelingen zelfstandig doen, als ze getoetst zijn op school en in praktijk een aantal keren correct onder toezicht zijn uitgevoerd.

Als jouw begeleidster je op je werk toetst, en je doet dat correct en krijgt een handteking in je bigboekje mag je ze uitvoeren. tenminste, zo werkt dat bij ons.

edit: bij ons is echter wel altijd iemand in de buurt die kan komen meekijken en evt aanwijzigingen kan geven

5. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

Apr 20, 2007
    3,151
    0
    36
    Ik werk ook in de thuiszorg en bij ons word dit dus niet gedaan. Je loopt stage dus dat betekend begeleiden bij. Als ze niet bij je zijn kunnen ze niet beoordelen of jij je werk goed doet.
    Ik moet zeggen dat ik dit ook beslist niet vind kunnen.

Dat je wel eens naar 1 client zelfstandig vooruit gaat dat vind ik weer wat anders.

Bij dit bedrijf waar ik nu werk heb ik toen der tijd ook stage gelopen en ik was altijd samen met mijn begeleider en zo doen ze dat nu nog.

6. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,047
    46
    48
    friesland
    Ik werk ook in de thuiszorg en hier mag je ook niet alleen, soms gebeurd het op het laatst wel als de stagiaire haar werk goed doet. Maar hier ga je altijd samen op pad, bij buren wil je de stagiaire nog wel eens naar de één gaan en de mederwerker naar de ander.

Buurtzorg staat er wel bekend om dat ze wat makkelijker met de regeltjes zijn dan andere thuiszorgorganisaties.

7. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,047
    46
    48
    friesland
    Ik ben het hier helemaal mee eens, wat is dan het nut van een stage. Zo leer je toch niks? Je doet ervaring op in dezelfde handelingen maar je leert niet iets nieuws lijkt mij. Je zal vast niet alleen een medische handeling mogen doen waar je nog niet bekwaam in bent.
    Ook valt er niet te controleren wat je gedaan hebt, dus als jij een fout maakt wie is dan verandwoordelijk. Ik vind het eigenlijk ook niet kunnen maar ik zou het als stagiaire ook niet willen. Je hebt nu de kans om zoveel mogen te zien, te beleven en te leren. Nu wordt je als 'mederwerker' ingezet.

8. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Ik werk ook in de thuiszorg. Doe bbl VIG.
    Werd ingewerkt op alle diensten en nu werk ik alleen. Dingen die ik niet mag doet een directe collega als die aanwezig is en anders een collega uit een ander team.
    Verder hebben wij een verantwoordelijk verpleegkundig team op de achtergrond en een van de collega's uit een team heeft een noodhulp telefoon bij zich. Helemaal goed geregeld vind ik. Heb nooit het idee dat ik er alleen voor sta.

9. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

Apr 20, 2007
    3,151
    0
    36
    Blijf het dan toch vreemd vinden dat sommige organisaties daar zo makkelijk in zijn.
    Sommige een hoop handelingen zijn risicovol en daar moet je niet voor niets bevoegd en bekwaam in zijn geworden...
    Er kan een hoop misgaan bij risicovolle handelingen en ook al heb je dan verschillende achterwachten, collega's, verpleegkundige of wijkverpleegkundige die je kunt bellen, als er eenmaal een fout gemaakt is kom je daar in vele gevallen niet eens direct achter of valt het niet meer terug te draaien op het moment dat het gebeurd is.
    Wat nu als dit door de client gemeld word of door een van de familieleden.
    Als stagaire zou ik me daar ook in beschermen, een diploma heb je namelijk nog steeds niet op zak.

Het is in iedere geval wel lekker goedkoop om een stagaire aan het werk te zetten op een eigen blok.;););)

10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,179
    10,723
    113
    heb in de "verzorgingshuiszorg aan huis" gewerkt tijdens mn studie, had als achtergrond dus drie weken verpleeghuisstage en wat overwegend anatomische/pathologische vakken. Wassen, aankleden, steunkousen, maaltijden, afwasje, medicatie geven (uitgezet), eenvoudige wondzorg, en af en toe een "sociale begeleiding" (aka gezellig een kopje koffie doen). Kan je natuurlijk prima alleen, zeker als tweedejaars verzorgende in opleiding, maar je moet er inderdaad wel voor waken dat je voldoende leert inclusief de benodigde handelingen! Weet niet hoe het bij jullie is, maar in opleiding word je in het algemeen geacht "productieneutraal" te zijn, oftewel jij bespaart het team zoveel tijd in de uitvoerende werkzaamheden als zij kwijt zijn aan je begeleiding. Je bent geen goedkope jongste medewerker.

Share This Page