Beste Ella / René / Robert / Keja / Martijn, Afgelopen November werd mijn tijdelijk contract niet verlengt. Ik was op dat moment 23 weken zwanger. Het toeval wil dat ik exact op de dag dat mijn WW inging, bevallen ben van een dochtertje, dat door omstandigheden niet levensvatbaar was en meteen na de geboorte overleed. In goed overleg met het UWV heb ik toen een tijd in de ZW gezeten. Inmiddels zit ik alweer een paar maanden in de WW. En ben ik opnieuw zwanger. Dit maakt alles een beetje gecompliceerd. Deze zwangerschap heeft vanaf de eerste week medische complicaties. Waardoor ik wekelijks injecties krijg bij de huisarts en iedere twee weken op controle moet in het ziekenhuis. Ik moet rustig aan doen, dus geen zware lichamelijke inspanningen en stress vermijden. Op het moment voel ik me goed, omdat ik de mogelijkheid heb om rustig aan te doen. Maar er blijft een verhoogd risico op een extreem vroeggeboorte met 23 weken. Hoewel ik het liefst vandaag weer aan het werk ga, weet ik dat dat eigenlijk niet verstandig is. Na een drukke dag heb ik al een harde buik, en weet ik dat ik alweer rustig aan moet doen. Ik ben niet ziek, en voel me eigenlijk te goed om in de ZW te gaan. Natuurlijk kan ik aan mijn sollicitatieverplichtingen voldoen. Zelfs een ziekenhuisopname is in mijn ogen geen reden om hier niet aan te kunnen voldoen, maar is dat terecht? Ben ik niet te streng voor mezelf? Het UWV weet dat ik zwanger ben en dat er medische complicaties zijn. Ze weten dat er operatief een cerclage geplaatst is, en ik ben enkele dagen ziekgemeld. Maar de exacte details weten ze niet. Ik kom graag over als een sterke vrouw, en wil niet zeuren. Toch voelt het niet eerlijk om braaf te solliciteren, terwijl ik weet dat ik door de medische omstandigheden geen geschikte werknemer kan zijn. Maar ik ben erg bang dat ze daardoor denken dat ik onder mijn sollicitatieverplichting uit probeer te komen. Dat ik niet gemotiveerd ben of een slechte arbeidsmoraal heb. Dat wil ik absoluut voorkomen, want ik wil ontzettend graag weer aan het werk! Ik heb altijd veel plezier in mijn werk gehad, ik ben gewend om hard te werken, niet te zeuren en flexibel te zijn. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik in goed overleg met mijn werkgever, ook als moeder fulltime zou kunnen blijven presteren. Kunnen jullie me hierover adviseren? Ik wil mijn zorgen best delen met mijn werkcoach, maar wil absoluut geen verkeerde indruk wekken. Ik hoor graag jullie advies. Met vriendelijke groet, Verox
Beste Verox, Ben je ziek en daardoor niet in staat betaald werk uit te voeren, kun je jezelf ziek melden bij UWV. Tijdens de eerste 13 weken behoud je je WW-uitkering met de daarbij behorende rechten en plichten. Kun je niet voldoen aan je sollicitatieverplichting, kun je met de werkcoach hierover aparte afspraken maken. De werkcoach is jouw contactpersoon die je hierin het beste kan adviseren. Heb je jezelf ziek gemeld als gevolg van je zwangerschap? En vindt de verzekeringsarts van UWV ook dat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap? Dan ontvang je vanaf je eerste ziektedag een Ziektewet-uitkering van UWV. Tijdens de Ziektewet-uitkering heb je geen sollicitatieverplichting. Natuurlijk mag je zelf wel blijven solliciteren tijdens je Ziektewet-uitkering. Actuele informatie over ziek worden met een WW-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Martijn, Bedankt voor de reactie. Ik had gehoopt op een persoonlijk advies, deze feiten wist ik ook al op de website van het UWV te vinden. Ik concludeer hieruit, afgaande op feiten, dat ik zelf moet beoordelen of ik te ziek ben om betaald werk uit te voeren. In dat geval zal ik me niet ziek melden. Ik vroeg me echter af of een vergroot risico op gezondheidsproblemen bij betaald werk door het UWV ook als ziekte werd beschouwd. Hier kom ik blijkbaar alleen achter wanneer ik me ziek meld en de beoordeling van de verzekeringsarts van het UWV afwacht. Aangezien het zoeken van een baan geen gevolgen voor onze gezondheid heeft zie ik daar de noodzaak niet van in. Ik zal dus gewoon dapper verder zoeken naar een baan die geen lichamelijke inspanning vereist en geen stress veroorzaakt en zo hopenlijk geen gezondheidsrisico's voor ons heeft. Met vriendelijke groet, Verox
Beste Verox, Ik wil graag mijn oprechte excuses aanbieden voor onze eerste reactie. Deze reactie had niet op deze manier geplaatst moeten worden. Bedankt voor het nemen van de moeite om nogmaals te vragen wat je in jouw situatie het beste kunt doen. Je geeft aan dat je inmiddels al bij UWV bent ziek gemeld. Na aanleiding van deze ziekmelding neemt de afdeling Ziektewet contact met je op om je gezondheid verder te bespreken. Ik snap heel goed dat je graag wilt werken maar vanzelfsprekend is jouw gezondheid en de gezondheid van de baby erg belangrijk. Het lijkt me verstandig dat je ons een privé-bericht stuurt met je telefoonnummer. We nemen dan contact met je op om te bespreken of het verstandig is een verzoek tot vrijstelling van sollicitatieplicht in te dienen. We kunnen dan ook samen doorspreken op welke manier dit het beste aan de werkcoach verwoord kan worden. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare