Wazo uitkering, maar geen sv-loon op loonstrook

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by nisrine, May 13, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nisrine

nisrine Nieuw lid

May 9, 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

Telefonisch kreeg ik te horen dat mijn wazo uitkering gebasseerd wordt op wat ik de laatste 4 weken voor mijn verlof heb verdiend.

Nu zag ik op de site dat dit wordt gebasseerd op het sv-loon.

Ik zelf heb een oproepovereenkomst en zie geen bedrag staan bij sv-loon.

Mijn vraag is nu of dit een probleem is. hieronder een voorbeeld:

Formnrs: UREN

OVERZICHT DEZE PERIODE
    --------- ---------
    Brutoloon SVW/subtotaal 0,00 0,00
    --------- ---------
    Basis loonheffing/subtotaal 0,00 0,00
    Voorschot Nettoloon 28,05
    ---------
    Netto loon 28,05
    TOTALEN TOT EN MET DEZE PERIODE
    Vakantiedagen 52,64

Zoals u kunt zien, staat er alleen bij nettoloon een bedrag.

groetjes nisrine

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Nisrine,

Het SV-loon is dat deel van het bruto-loon waarover socialeverzekeringspremies worden afgedragen. Er zijn namelijk onderdelen van het bruto-loon waarover je deze premies niet betaalt. Het SV-loon staat niet altijd op je loonstrook. In dat geval kun je het bruto-loon gebruiken om een indicatie te krijgen.

Helaas staat er ook geen bruto-loon op je loonstrook. En bij het netto-loon staat dat het een voorschot betreft. Wellicht wordt het loon vooraf betaald, en achteraf gecorrigeerd op basis van de exact gewerkte uren omdat je een oproepcontract hebt. Ik raad je aan om dit even bij (de salarisadministratie van) je werkgever te na te vragen.

Overigens wordt het loon niet per se berekend over de laatste vier weken voorafgaand aan het verlof. UWV gebruikt de laatste loonaangifteperiode van voor het verlof. Dat is de periode waarover je werkgever loonaangifte doet. Als je een maandsalaris krijgt, is dat de laatste kalendermaand voor het verlof. Krijg je per week of per vier weken betaald, dan is het de laatste reeks van vier weken voor het verlof (week 1 t/m 4, week 5 t/m 8, enzovoort).

Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. nisrine

nisrine Nieuw lid

May 9, 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Robert,

Ik heb nu wel wat meer duidelijkheid. het is echter zo dat ik wekelijks krijg uitbetaald. Dus wat ik werk in 1 week krijg ik de week erop uitbetaald. Maakt dit wat uit mbt tot de zwangerschapsuitkering?

groetjes

4. nisrine

nisrine Nieuw lid

May 9, 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    en dan had ik nog een vraag, namelijk moet ik zelf aan het eind van de maand mijn loonstroken inleveren, of doet mijn werkgever dat of gaat dat automatisch.

En krijg ik dan mijn uitkering gelijk de eerste maand van het verlof, want ik kan begrijpen dat het wat langer duurt met een oproepovereenkomst om mijn dagloon te berekenen.

groet
    nisrine

5. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste nisrine,

Je hebt nog aanvullende vragen na het antwoord dat Robert je gaf.

- het is echter zo dat ik wekelijks krijg uitbetaald. Dus wat ik werk in 1 week krijg ik de week erop uitbetaald. Maakt dit wat uit mbt tot de zwangerschapsuitkering?

UWV gebruikt de gegevens van de periode van 4 weken voor je verlof.
    Het gaat dan om wat je betaald hebt gekregen.
    Het maakt niet uit dat dit voor uren uit een voorgaande periode is.

- moet ik zelf aan het eind van de maand mijn loonstroken inleveren, of doet mijn werkgever dat of gaat dat automatisch.

UWV krijgt deze gegevens van je werkgever.

- En krijg ik dan mijn uitkering gelijk de eerste maand van het verlof

De eerste betaling ontvang je binnen 4 weken na je eerste verlofdag.
    Heeft UWV je aanvraag na de eerste verlofdag ontvangen?
    Dan krijg je de eerste betaling binnen 4 weken na de ontvangstdatum van de aanvraag.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page