In de WW en graag zwanger willen worden

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Senna2007, May 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Senna2007

Senna2007 Nieuw lid

May 11, 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Wij zijn al enige tijd bezig om zwanger proberen te worden. Nu hebben we dat even stil gelegd omdat ik in de WW zit. Echter ik ben 30 en ik wil hier niet te lang mee gaan wachten. Zekerheid heb je toch niet en ik merk met solliciteren dat het me tegen werkt dat ik 30 ben en geen kinderen heb. (dus verwachten ze dat dat gaat komen) Daarom willen mijn vriend en ik toch gaan proberen om zwanger te worden. Echter dan wil ik wel eerst graag weten waar ik recht op heb. Mijn ww uitkering loopt nog tot 01-02-2013.
    Hoogstwaarschijnlijk kan ik per augustus voor een periode van 5 maanden ergens gaan werken. Dus mijn inziens heb ik daarna weer recht op mijn ww en wordt de einddatum dus 01-07-2013.
    Mocht ik nu binnenkort zwanger raken heb ik dan recht op een zwangerschapsuitkering? En val ik daarna weer terug in de ww of tellen die maanden door. Maw tot wanneer heb ik dan recht op een uitkering?

Ik hoop dat je me kan helpen. Het liefste zou ik eerst een vaste baan hebben, maar als ik hier op ga wachten dan kan ik zou een hele tijd verder zijn. Aangezien we wel graag meerdere kinderen willen, willen we er ook weer niet te lang mee wachten. Wat zou wijsheid zijn?

Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, May 14, 2012
    Last edited: May 14, 2012
    Beste Senna2007,

Het klopt dat de WW-uitkering stopt als je gaat werken. Als je minder dan 26 weken werkt, kun je na afloop van je dienstverband je oude WW-recht laten herleven. De einddatum schuift dan inderdaad op met het aantal weken dat je hebt gewerkt. Werk je meer dan 26 weken? Dan heb je een nieuw WW-recht opgebouwd. Je krijgt dan niet je oude uitkering terug, maar er wordt een nieuwe uitkering berekend. Hoe lang deze duurt, hangt af van je arbeidsverleden.

Zowel vanuit de WW als vanuit een dienstverband heb je recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Deze uitkering is 100% van je dagloon, en duurt 16 weken. Je mag zelf kiezen wanneer het verlof begint: 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum. Afhankelijk van de ingangsdatum, duurt het verlof nog 10 tot 12 weken na de bevalling.

Na afloop van de verzekeringsgrond (de WW-uitkering of het dienstverband) kun je soms nog een WAZO krijgen. De (uitgerekende) bevallingsdatum moet dan binnen 10 weken na het einde van het dienstverband of de uitkering liggen.

Of jij ook recht op een WAZO-uitkering hebt, kan dus niet op voorhand worden beoordeeld. Hiervoor zijn de einddatum van de WW of het dienstverband, en de uitgerekende bevallingsdatum nodig.

Actuele informatie over zwangerschap tijdens de WW vind je hier.

Ik wens je veel succes met het vinden van een baan.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page