Wat gebruiken jullie voor het ledikantje?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Jomy, 15 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jomy

Jomy Niet meer actief

We hebben het kamertje en de wagen gekocht :D en ben nu rustig aan de rest van de baby uitzet bij elkaar aan het zoeken.

Maar... Wat gebruiken jullie voor het ledikantje/wandelwagen?

Een molton en hoeslaken lijkt me duidelijk, maar ik zie overal onder- en bovenlakens en (duo)dekens. Is het de bedoeling dat je lakens voor de zomer gebruikt of een lakens met deken? Een deken in een overtrek lijkt me niet handig omdat ze er in kunnen kruipen... Of gebruiken jullie helemaal geen dekens/lakens en gewoon alleen een slaapzak bij die hele kleintjes?

Kortom: wat heb ik nodig voor het slapen? :p

En in de wandelwagenbak, er zit een matrasje en kap over het voetgedeelte standaard bij neem ik aan. Maar geen hoeslakentje voor het matrasje en dekentje? Gebruiken jullie hier gewoon hoeslaken en dekentje/lakentje voor de wieg voor?

Misschien domme vragen maar heb geen zin om alles dubbel of verkeerd aan te schaffen ;)

2. Nummertje4

Nummertje4 Actief lid

18 jul 2012
    319
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zowel in het bedje als in de wagen heb ik altijd een laken met dekentje gebruikt ! in het ledikantje maak je dit kort op zodat ze er niet onder kunnen kruipen. Dan bedoel ik dus vanaf de onderkant ongeveer lengte van het kindje en niet hoger ( kraamverzorgsters weten dit precies hoor) maar ja mijn jongste word al bijna 4 er verandert zoveel in die paar jaar ! slaapzakjes gebruikte ik pas later als ze iets groter zijn ! maar dan zijn de combi sleepers ideaal !

3. Jomy

Jomy Niet meer actief

Oke, maar dan een dekentje met een lakentje erover heen?

En voor in de wagen, gebruik je hier textiel voor voor een wieg?

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Voor ledikant en wieg had ik een lakentje met dekentje. Na een paar maanden werd diteen dekentje in een dekbedovertrekje.

Voor de wandelwagen ook een laken en dekentje. En om het matrasje een wiegovertrek, of de overtrek van een waskussen. Past ook.
    En als je geen wiegovertrekjes hebt of wilt kopen of door spugen te weinig dan neem je gewoon een lakentje die je om het matrasje heen vouwt. Net als vroeger. Kan allemaal.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Andersom. Lakentje en daar bovenop een dekentje. Lakentje steekt zo n 20 cm uit endie vouw je aan de bovenkant terug ovr het dekentje. Snap je nog:D
    Lakentje is om de deken te beschermen. Je ziet dus vooral deken en richting hoofdeinde 20 cm laken.

Voor in de wagen textiel voor in de wieg. Ledikant is te groot.

6. Jomy

Jomy Niet meer actief

Haha oke, dus eigenlijk zie je niet zoveel van al die mooie lakentjes die er te koop zijn? :p Behalve dan het randje...
    Ik zag bij de hema nl een ledikantdeken maar daar zitten ruitjes in zeg maar, dus das dan niet mooi als dat bovenop ligt

Ik werk op een dagverblijf, maar dat is toch anders dan straks een eigen kindje haha. Daar hebben ze gewoon een oerlelijke deken en thats it haha

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Onder en bovenlaken is iets van vroeger. Onderlaken is het ding om het matras. Dat kan een matrzshoesje zijn maar ook een lakentje wat je erom heen vouwt. Hoes blijft beter zitten. Bovenlaken is het laken tussen baby en de deken. Als het erg warm is dan kan je de deken terug slaan of eraf halen en leg je de baby gewoon onder een laken.

Hier pas na een paar maanden een slaapzakje aan gedaan. Toen ze snachts steeds onder de dekens vandaan kroop. Is nu nog niet nodig. Kan je altijd nog wel halen als dat moet.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Je ziet eignlijk inderdaad het randje. De meeste lakens zijn gewoon spierwit met een leuke sierrand met tekst of werkjes. Die rand vouw je over het dekentje heen. Je kan dan lakens nemen waarvan het werkje bij de kleur van de deken pas bijv.
    Dekentje doe je vaak in kleur en stijl van het kamertje.

9. sammie80

sammie80 Actief lid

12 jul 2012
    197
    0
    16
    Mijn kindjes, en de kleine die komen gaat, slapen vanaf dag 1 onder een vellux-dekbedje. Ik heb ook alleen maar dekbedovertrekjes en geen losse lakentjes.

10. Jomy

Jomy Niet meer actief

Oke thnx voor de uitleg! Ik lees ook over duo dekens, soort van 4 seizoenen zeg maar. Is dat ook handig of beter gewoon katoenen dekentje?

Bij ons op het dagverblijf krijgen ze wel gelijk een slaapzakje aan (maar dan zijn ze 10-12 weken)... Maar goed, eerst maar lakentjes en dekentje scoren dan :p Kan idd zo slaapzakjes halen bij de Hema oid

11. Jomy

Jomy Niet meer actief

Haha en nog een vraagje wat betreft het matras, gaat ook over ledikantje dus kan nog wel hier :D

Wat voor matrasje hebben jullie? Die aerosleep is volgens mij echt niet nodig, maar zie ook met binnenvering en pocketvering? Of gewoon polyether...

Het moet niet te zacht zijn lijkt me?

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij hebben een leen bakker of ysk matrasje met daar over een topper van babywalz die hetzelfde werkt als aerosleep maar maar €18,- kost. Ik vind die topper wel fijn omdat mn zoon op zn buik slaapt en veel spuugt. Zo blijft zn matras ook schoon want een molton zou die spuug niet aan kunnen.

Deel Deze Pagina