Morgenavond is het weer oud&nieuw en voor het 2de jaar op rij mag ik tijdens de feestdagen veel dingen niet eten en drinken vanwege een zwangerschap. Vorig jaar had ik nergens moeite mee, ik was hoogzwanger en stond bijna op springen. Eten was wel het laatste waar ik aan dacht! Niet drinken is totaal geen probleem, alcohol drink ik normaal gesproken ook zelden tot nooit. Maar wat lekkere hapjes op tafel zie ik nu wel zitten! Aangezien ik nog niet zo lang zwanger ben vreet ik me een slag in de rondte! Ik ben nu al een paar dagen het internet af aan het speuren naar lekkere hapjes die ik wél mag want de dingen die ik normaal op tafel zou zetten (gerookte zalm, zelfgemaakte zalmsalade, allerlei soorten kaas, filet americain etc) mag ik nu natuurlijk niet. Helaas ben ik weinig verder gekomen dan gevulde eitjes (een goed recept mag gedeeld worden!), salade op toast en prikkers met knakworst en augurk. Behalve de gevulde eitjes vind ik de hapjes die op mijn scherm verschenen niet echt aantrekkelijk en dus ben ik op zoek naar tips! Wat zetten jullie weg morgenavond buiten oliebollen en chips/nootjes? Wel handig te vermelden dat we niet beschikken over een oven (oh wat mis ik die sinds ie het begeven heeft!) en ik vooral op zoek ben naar hartige hapjes. Alvast een fijne jaarwisseling en een mooi, liefdevol 2016!
Iets met geitenkaas! Ik had een bladerdeeg hapje neergezet, lees ik dat je oven kapot is Nou dan geitenkaas met walnoot en honing op een toastje/ stokbroodje?
Gehaktballetjes in saté saus Spiesje kip met ananas. Geitenkaas is idd ook een aanrader. Anders maak je een soort kaasfondue achtig iets en dip je er brood en andere dingetjes in.
Wij doen morgenavond een tapasbuffetje en er staan naast de hapjes die ik niet mag (rauwe ham, bepaalde kaasjes en gerookte vis) ook genoeg hapjes die ik wél mag; - Caprese prikker (mozzarella, basilicum, cherrytomaatje) - Rookvlees rolletje (rookvlees gevuld met roomkaas, honing en dadel) - Gehaktballetjes - Kipkluifjes - Stokbrood met salade - Peppadews met roomkaas - Zongedroogde tomaatjes - Olijven - Vijgenbrood - Brie en geitenkaas Grinnik, mag toch hopen dat zo'n lijst íets van inspiratie voor je biedt
Wat ook erg lekker is: Komkommer door de helft zachte gedeelte eruit halen dit opvullen met roomkaas en daarover heen wat stukjes ham. Daarna even mooie plakjes snijden heb je een leuk hapje wat je mag eten. Of kwart van een ei in rookvlees rollen is ook een lekker hapje.
En bitterballen saté enzo. En zalm bij een goede visboer mocht wel je moet hem wel eerst warm maken dus met wraps uit de oven bijvoorbeeld
Bowl, gevulde dadels met roomkaas en spek kort om en om in de pan, gevulde tomaatjestomaatjes, kleine satetjes, je kunt van alles met een dipsausje doen, maar gerookte worst kan ook gewoon hoor, veel wat wordt afgeraden moet je eigenlijk gewoon niet teveel nemen. Ik maak ook broodjes met brie en gebakken spek, honing mosterd erover jummm..
Gevulde courgetterolletjes. Courgette plakken eerst grillen en daarna vullen met een mengseltje van feta, fijngehakte munt, rasp van citroen en wat olijfolie en zout/peper. Ook ga ik Keftedakia maken en zelfgemaakte kersenflappen.
Ken je die zakjes van Duyvis dipsaus? Wij maken altijd gevulde eieren daarmee. Bijvoorbeeld met madras. Echt heerlijk. Gewoon eigeel, beetje mayonaise en zo'n zakje mengen. Heb je gevulde kerrie eieren! Maar je hebt ook bacon smaak bijvoorbeeld. Jammie!
Kruidige gehaktballetjes met chilisaus, zelf gemaakte oliebollen, appelflappen, garnalencocktail met avocado, kleine tomaatjes, worstjes in bladerdeeg en dat is het wel
Ik weet niet hoe jij zalmsalade maakt, maar als je gewoon uit blik gebruikt enjoy 😊 mag gewoon hoor
Hahah zit het lijstje door te lezen en het water loopt me gewoon in de mond! Is dat ook een vroeg zwangerschapssymptoom?? Rauwmelkse kaas zie je nauwelijks in NL! Ik ben gek op kaasjes, dus die gaan op de toastjes. En eiersalade! En nep-champagne uiteraard
Ik zet hier gewoon stokbrood op tafel met paté, file American, kruidenboter, satekipsalade ofzo iets en dan oliebollen chips en frituur hapjes. File American lust ik niet maar paté ben ik dol op. Heb advies gevraagt aan mijn verloskundige en ik mag best paté hebben als het maar niet te dik word opgesmeerd en met mate mag ik het dus niet elke dag nou dat word smullen haha
Ja paté mag ook zeker. Met mate. Vitamine A is ook zeker belangrijk tijdens de zwangerschap, maar niet te veel