Pathologische Leugenaar

Discussion in 'De lounge' started by Angie85, Jan 18, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angie85

Angie85 Actief lid

Dec 27, 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    Is er hier iemand die zo'n persoon kent?

Ik denk dat mijn vriend een pathologische leugenaar is :(

2. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Ik denk dat mijn ex er één is, maar ik kan het niet bewijzen en ik basseer het op niets eigenlijk, behalve dat hij anderhalfjaar lang gelogen heeft tegen, het waren alleen geen ernstige leugens.
    Weet niet of dat ook nog uit maakt bij een pathalogische leugenaars.

Waarom denk jij dat jou vriend er één is?

3. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Hoe bedoel je?

Een pathaloog is toch heel grof gezegd iemand die in lijken snijd? Wat is dan een pathalogische leugenaar?

4. monkeylove

monkeylove Niet meer actief

pathalogisch is ziekelijk ;)
    Ziekelijke leugenaar dus...

5. monkeylove

Pathaloog anatoom is iemand die in lijken snijdt.

6. Setteke

Setteke Niet meer actief

Even gegoogled en dit is de definitie van een pathalogisch leugenaar:

Als je een pathologische leugenaar bent heb je een onbedwingbare drang om te liegen, je leeft in een fantasiewereld. Op het moment dat het liegen de omgang tussen de leugenaar en zijn omgeving in ernstige problemen brengt, spreken we van pathologisch of ziekelijk gedrag

TS, waarom denk je dat je vriend een pathalogisch leugenaar is?

7. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38

En volgens mij ook nog iemand die werkelijk in zijn eigen leugens gelooft

8. Angie85

Angie85 Actief lid

Dec 27, 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    Nou, hij liegt over kleine dingetjes. Hij heeft het wel door maar weet nooit waarom hij dat doet.

In het begin van onze relatie was het best vaak, maar heb hier nog nooit bij stil gestaan dat het een "ziekte" kan zijn. Nu doet hij dat ook maar in mindere mate.

En ik snap niet waarom hij dat nou steeds doet, want ik kom er vaak toch achter.

Mijn vertrouwen in hem is ook niet 100% meer, omdat hij steeds mijn vertrouwen schaadt.

9. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ok, dus anatoom hoort er nog achter.

Maar TS:

mag ik jou vragen waar je dat op basseerd?

10. monkeylove

Mijn ex was/is er ook 1.
    Vreselijk!!!
    Stal geld van mijn rekening en loog erover, leende bij iedereen geld en loog erover, loog erover dat zijn zoontje ziek was op zijn werk, vroeg vrij omdat hij naar de begrafenis van zijn zus moest :( (die nog springlevend was)
    En meer van dat soort dingen, weet natuurlijk niet alles,
    Ow jah, hij heeft zijn kinderen ook verzwegen voor een hoop mensen....

11. sjmmie

sjmmie Actief lid

Oct 27, 2009
    487
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ken helaas twee mensen die pathalogisch leugenaar zijn, ze geloven in hun eigen leugens en vervallen van de ene leugen in de andere en de vorige leugen geloofwaardiger te maken, maar er is één nadeel, ze moeten ze wel onthouden en dat hoeft met de waarheid niet, dus uiteindelijk vallen ze allemaal door de mand

12. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38

Maar ik neem aan dat jou ex die leugens van zich zelf niet echt geloofde of wel ? Ik dacht dat pathalogische leugenaars altijd ook heilig overtuigd waren van hun eigen leugens, dat ze gewoon dachten de waarheid te spreken.

13. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

Jan 25, 2008
    3,649
    0
    0
    NS
    labjesland
    jeetje wat erg allemaal zeg... eng om met zo iemand samen te leven

14. Angie85

Angie85 Actief lid

Dec 27, 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    Mijn vriend zijn leugens zijn niet heel extreem ofzo. Dus eigenlijk vraag ik mij ook af of hij pathologisch is.....

15. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik heb dit boek gelezen gaat ook over iemand die alles verzint!

Liefdesles van Renee vervoorn.

Sterkte ermee

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #16 Devilschase, Jan 18, 2010
    Last edited: Jan 18, 2010
    Wil niet zeggen dat hij gelijk een pathologisch leugenaar is hoor. Dat zijn mensen die MOETEN liegen omdat ze het gevoel hebben dat er anders iets mist, deze mensen weten dat ze liegen maar hebben geen schuldgevoel en doen dit liegen ook zonder reden, ze vertellen bijvoorbeeld tegen hun collegas dat ze de dag ervoor lekker zijn uitgeweest of op vakantie zijn gegaan ergens heen terwijl dit niet zo is. Dan is er geen reden OM te liegen in onze ogen, maar die mensen liegen omdat ze anders het gevoel hebben dat ze niet kunnen meekomen met de levens van anderen. Daarom liegen ze vaak over het hebben van vrienden, uitgaan, vakanties etc.

Soms gaan ze geloven in hun eigen leugens en liegen zo een heel fantasieleven aan elkaar en hoe erger het wordt hoe vaker ze ook niet meer weten wat waarheid is en wat niet dan gaat het stadia verder in pseudologia fantastica.

Iemand die veel liegt is niet gelijk een pathologisch leugenaar, dat gaat vele male verder.

Mensen kunnen hier wel roepen "mn ex was er ook 1!! " maar dat kan je alleen zeggen als het daadwerkelijk wordt vastgesteld door een psychiater, alleen deze kan bepalen of iemand een pathologisch leugenaar is, of niet, en enkel en alleen als diegene er zelf mee komt.

17. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

O wacht eens, ik weet nu ook wel wast die term inhoud.

Ik weet nog dat mijn zus vroeger op school een vriendinnetje had en die loog alles bij elkaar, en ook over hele erge dingen. Zo kwam ze een keer met het verhaal dat ze kanker had en ongeneeslijk ziek was. Mijn zus schrok er van en was er helemaal verdrietig van. Achteraf bleek alles gelogen en was ze kerngezond. Zo nog meer dingen.... Maar 't is al lang haar vriendin niet meer hoor.

Maar lijkt me wel lastig TS om daarmee te moeten leven. Kan me voorstellen dat hij je vertrouwen schaad. Ik weet eigenlijk niet goed wat je ermee kan.

18. monkeylove

Stukje over pathalogische leugenaars

Als je een pathologische leugenaar bent heb je een onbedwingbare drang om te liegen, je leeft in een fantasiewereld. Op het moment dat het liegen de omgang tussen de leugenaar en zijn omgeving in ernstige problemen brengt, spreken we van pathologisch of ziekelijk gedrag.
    Een moeilijk aspect bij pathologische leugenaars is de vraag of deze personen weten dat zij liegen of dat ze daadwerkelijk in hun eigen leugens geloven. Men weet daar niet echt een antwoord op. Toch zijn er wel sterke aanwijzingen dat de meeste pathologische leugenaars wel weten waarmee zij bezig zijn. Ze weten meestal wel dát ze liegen, maar niet waarom ze liegen.

Mijn ex was ook echt heel ziekelijk in zijn leugens en echt niet over kleine dingen maar hij wist het wel hoor...

19. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38

Weet je toevallig hoe zijn jeugd was?
    Misschien heeft hij vroeger veel "moeten" liegen en is het een gewenning geworden ofzo.
    In de hoop dat hij niemand meer teleursteld.

20. monkeylove

En zijn omgeving heeft hij in ernstige problemen gebracht ook, inclusief zijn kinderen :(
    Was echt heel erg...

Share This Page