telelens voor mijn camera ...

Discussie in 'De lounge' gestart door JoyceD, 11 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Zijn er hier toevallig ook mensen die verstand hebben van digitale foto camera`s ?
    Ik heb een Eos 350 D van Canon en zoek daar een tele lens voor .
    Het probleem is dat ik geen flauw idee heb waar ik op moet letten :(
    Die verkopers proberen me van alles en nog wat aan te smeren .
    De ene zweert bij een zoomlens van Canon zelf en de ander roept dat ik een sigma of een tamron lens moet nemen .....
    Tja , wat moet ik daar nou weer mee .
    Ik wil gewoon leuke foto`s kunnen maken van mijn kiddies (close up , potret)
    Of mooie natuur foto`s vind ik ook heel erg leuk om te maken .
    Zo ben ik bv dol op vlinders :oops:

    Iemand suggesties of advies ?

    Bedankt voor de moeite alvast :D

    Groetjes Joyce
     
  2. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Mijn vriend zegt, dat je het beste naar een professionele fotozaak kunt gaan.
    Zij kunnen je het beste adviseren.
    Ook kan je kijken op www.fotokonijnenberg.nl. Hier kan je van alles vinden.
     
  3. go4baby

    go4baby Fanatiek lid

    11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    Hoi joyce,

    Ik ga je morgen even antwoord geven. Ik ben fotograaf maar nu een beetje aan mn bedje toe ;)

    Als ik het vergeet: PB me even!

    Groetjes go4baby!
     
  4. Chantalleke

    Chantalleke Bekend lid

    6 feb 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    Ik heb zelf een Nikon D50 met een Nikon lens. De lens is duurder dan de body, maar het was wel een super investering. Ik zou denk ik toch gaan voor de Canon lens. En dan 1 die 'alles heeft' Voor dichtbij en voor veraf.
    Inderdaad in Konijnenberg hartstikke goed. 't Werkt op afspraak en ze nemen echt de tijd voor je. Je moet het ook zien en voelen m.a.w. de camera MET lens in je handen houden.
    Veel succes met de mooie hobby !
    Lieve groet van Chantal
     
  5. Monique27

    Monique27 Fanatiek lid

    10 mrt 2006
    2.095
    27
    48
    Gemert
    Hoi Joyce,

    Idd even naar een goede speciaalzaak gaan.
    Foto Konijnenberg die hier boven al aangehaald wordt is echt super.

    Keuze die je moet maken ligt heel veel aan jezelf.
    Een Canon lens op een Canon toestel is gewoon het beste van het beste, daar kan je niet omheen.
    Maar is dat ook echt wat je wil en nodig heb?
    Want een Canon lens is ook veel duurder.
    Tamron heb ik zelf geen ervaring mee, maar wij werken hier zowel met Canon als met Sigma.
    Sigma is echt een hele goede en betaalbare vervanger van een Canon lens.

    Nou heb jij het over close-up, portret en vlinder foto's.
    Mag ik vragen waarom dan een tele-lens?
    Of bedoel jij met een tele lens iets anders dan wat ik denk?

    Succes met je beslissing!
     
  6. Evelieveling

    Evelieveling Fanatiek lid

    30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Ik sluit me hierbij aan!

    Overigens, als foto Konijnenberg erg ver weg voor je zit, dan kan je ze ook bellen. Ze nemen dan ook echt de tijd voor je om verschillen uit te leggen!

    Canon lens is het beste voor jouw camera, maar duur.
    Zelf heb ik voor mijn Nikon een 70-300 mm telelens apo macro van Sigma en ik ben zeer tevreden.
    Alleen denk ik nu 'had ik maar meer uitgegeven'. Dan had ik toch voor een nikon gegaan met zo'n stabilisatie mogelijkheid.
     
  7. tassie

    tassie Fanatiek lid

    23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Ik wacht op je antwoord, heb namelijk hetzelfde probleem.... (ik heb een EOS 400D)
     
  8. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Dames , mag ik jullie hartelijk bedanken voor de moeite :D

    Ik weet eerlijk gezegd zelf ook niet wat ik bedoel met wat voor lens !
    Tuurlijk , ik weet dat ik graag potretfoto`s van mijn kiddies maak .
    Maar foto`s van bijvoorbeeld vlinders ( is volgens mij Macro ? :oops: ) vind ik ook heel erg leuk .
    Ook vind ik het leuk als ik in een dierentuin zit , om bijvoorbeeld de dieren wat dichterbij te halen .
    En ik wil dus een lens ( als dat er is ) dat van alles een beetje doet zeg maar !
    Anders een lens dat alleen dingen dichterbij haald , als dat andere er niet bij kan zeg maar ....
    Hoop dat jullie me een beetje begrijpen .
    Van Konijnenberg heb ik inderdaad wel eens van gehoord .
    Maar is wel erg ver voor mij inderdaad om naar toe te gaan ;)

    Groetjes Joyce
     
  9. Evelieveling

    Evelieveling Fanatiek lid

    30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Je kan Konijnenberg goed bellen.
    Vertel wat je wilt en wat voor camera je hebt. Dan komen ze met goede adviezen.
    Dan kan je via de site nog vergelijken en bestellen.
    Je hebt het zo in huis. En op rekening! Dus weinig tot geen risico!

    Succes met je keuze!
     
  10. go4baby

    go4baby Fanatiek lid

    11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    Ha joyce,

    Ben ik dan eindelijk weer! Had heel bericht getikt vanmiddag maar toen donderde ons internet er weer uit :x

    Ik heb je tweede stukje ook gelezen:
    Maar wat me niet duidelijk is: wat voor lens heb je nu?
    En belangrijk bedenk wat je wilt uitgeven!

    Als je erg graag dingen dichterbij wilt halen waar je echt niet dichterbij kan komen (de dierentuin-dieren inderdaad ;) dan is een telelens een goede optie.
    Mischien zou je dan ook wat hebben aan een 18-200mm lens. Dan heb je het hele bereik. Hoef je niet te wisselen van lenzen en kun je snel reageren. Ik heb ook zo'n lens die ik gebruik voor reportages waarbij ik snel moet reageren en waar ik niet altijd de tijd heb lenzen te wisselen).

    MAAR: Als je gaat inzoomen ('telestand') dan moet je je goed realiseren dat je bij weinig licht geen scherpe foto's meer kunt maken. Telelenzen zijn vaak niet lichtgevoelig. Je krijgt dan lange sluitertijden en dat geeft gewegingsonscherpte (je telelens is lang, dus het uiteinde beweegt meer dan bij je oog zeg maar).
    Ga dan ook niet flitsen naar die dieren verder op want zo'n bereik heeft je flitser (van de camera) niet. (Hoevaak ik toeristen in de stad dit zie doen... )

    Even over lichtgevoeligheid: dat is het f getal. Dat geeft de grootste opening van je diafragma aan. Je diafragma regelt de hoeveelheid licht die binnenkomt en bepaalt de scherpte-diepte op je foto. Hoe lager het diafragmagetal (hoe groter de diafragma opening) hoe meer onscherpte je in je foto kunt leggen. Dit kan bij portretfoto's of bij close-up vlinder foto's er mooi zijn!

    Ik had je dus eigenlijk een mooie 50mm of 85 mm lens willen aanbevelen die lichtgevoelig is, dus een f1.8 lens.
    De 50 mm lenzen zijn vaak niet zo extreem duur (ik heb een nikon 50 mm f1.8 lens nieuw gekocht voor €120 (en kan goedkoper via internet) en je kunt er fantastisch mooie foto's mee maken!
    Je kunt dicht op het onderwerp en lekker spelen met wat je scherp en onscherp wilt!

    Je kunt meer info vinden op sites als dpreview.com
    en prijsvergelijken van lenzen op sites als vergelijk.nl en kieskeurig.nl

    In het tijdschrift zoom.nl van deze maand (zomerspecial 2007,€ 4,95, met gratis lensdoekje (heb je de prijs er weer uit ;) ) zit een test met alternatieven voor de standaard kitlens die op je camera zit. Maar voor de Canon zag ik er geen telelens bij!

    Nou, het wordt een heel verhaal. Als je meer wilt weten over fotografie laat maar weten! Ik vertel er graag over!

    ps. ik woon ook in amsterdam dus als je een keer wat tips in de praktijk wilt hebben dan ga ik gerust met je mee naar Artis (woon ik vlakbij ;) of vlinders fotograferen in de Hortus! Altijd gezelli!

    Succes!
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hm ik heb voor mijn eos300(v/d) een tamron 70-300 lens gekocht uiteindelijk waar ik heel blij mee ben

    betaalbaar en maakt nog steeds goeie fotoos
    en door het bereik.. kun je er eigenlijk best heel veel mee doen.
    had hem gekocht omdat ik nogal graag natuurfotoos maak.. en die maak je nou eenmaal zelden op een paar meter afstand :)

    maar op zich kan je tot relatief dichtbij gewoon fotoos maken.

    met een 50mm lensje erbij (100e ongeveer) ben ik nu helemaal blij en tevreden eigenlijk.

    met de tamron kun je enkel bijv. binnen geen fotoos maken ivm het licht
    qua afstand l ukt het nog wel (afhankelijk van wat je er op wil zetten.. ) maar qua licht valt dat toch tegen.
    dus binnen doe ik bijna alles met de kitlens van 20-80 of met de 50mm
    waarvan ik moet melden.. dat ik die 20-80 bijnan iet meer aangeraakt hebt sinds de 50mm in huis ligt
    die bovendien ook erg geschikt is voor portretfotoos.

    vermoed dat er inmiddels wel wat meer keuze is overignes
    maar die tamron heb ik gekocht voor op mn gewone slr.. en doet het nu ook prima op mn digitale camera
    maar die is dus al wat ouder :)
     
  12. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Ik heb zelf de kitlens 18-55 bij de camera zitten .
    Opzich een goede lens , maar niet om iets dichterbij te laten komen .
    De dieren in de dierentuin bereikt hij helaas gewoon niet .
    Echter , voor de macro foto`s kan die wel heel goed zijn .
    Kijk maar naar de vlinder foto`s in mijn album ;)
    Punt is dan wel weer dat je er vrij dicht bij moet komen om de beestjes mooi op de foto te krijgen .
    Bij vlinders is dat lastig want die vliegen weg :(

    Nu twijfel ik heeeeel erg tussen de tamron 18-200 en de tamron 70-200 :rolleyes:
    De tamron 18-200 is als beste getest als megazoom ( of te wel telelens ) .

    Ik weet dus niet welke het gaat worden , ik kan niet kiezen .
    Als ik de tamron 18-200 koop , word hij wel gewoon nieuw in de winkel gekocht .
    Ik wilde hem eerst 2e hands kopen , maar dan betaal je bijna net zo veel als nieuw in de winkel :confused:

    Bedankt voor het mee denken dames , ik ben er bijna uit :D

    Go4baby, ik kijk uit naar ons dagje vlindertuin ;)
    En nog bedankt voor al je adviesen tot nu toe .

    Groetjes Joyce
     
  13. Belle

    Belle Fanatiek lid

    7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Zolang je bij daglicht foto's wilt maken... Ik heb de Tamron AF 70-300 f/4-5.6 macro 1:2. Tweedehands voor nog geen honderd euro, en ik kan er perfecte macro's mee maken overdag.

    [​IMG]

    Voor foto's bij slecht licht heb ik een snellere lens nodig (bijvoorbeeld mijn 50 mm f/1.8 ), maar ik heb nog geen seconde spijt van die Tamron. Een perfecte lens om voor relatief weinig geld eens uit te vogelen wat je nu echt nodig hebt.
     
  14. Belle

    Belle Fanatiek lid

    7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    En om het bereik van de lens te laten zien...

    De maansverduistering van afgelopen maart, geschoten met dezelfde lens:


    [​IMG]

    Ja, ik ben echt blij met die Tamron...

    Belle, fotojunkie.
     
  15. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Hoi Belle

    Bedankt voor je reactie !
    Dat zijn hele mooie foto`s die je hebt laten zien zeg :confused:
    Red ik dus never nooit niet met mijn kitlensje :(

    Ik ga dr nog eens heel goed over nadenken .
    Wil geen overhaast beslissing nemen , maar wil ook niet straks met lege handen staan ;)

    Ben nu die Zoom.nl aan het doorspitten hihihi
    Maar snap dat je geen spijt hebt van die lens !

    Groetjes Joyce
     
  16. Belle

    Belle Fanatiek lid

    7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Fotografie is uiteindelijk natuurlijk 90% goed kijken en 10% goed gereedschap.

    Geen seconde spijt. Ik kan 20 lenzen bedenken die beter zijn dan de mijne, maar zoal ik al schreef, uiteindelijk gaat het om de fotograaf en niet om z'n spullen. ;)

    -x-

    Belle.
     
  17. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Dat fotografie 90% goed kijken is heb ik idd al door ...
    Ik moet zeggen dat de meeste foto`s die ik maak en zo heel mooi zijn , echt toeval zijn :oops:
    Heb echt beestachtig mooie foto`s gemaakt met deze lens , maar wel weer toeval .
    Alleen maar omdat deze lens niet altijd het bereik heeft wat ik zou willen hebben .

    Nu heb ik wel een mooie lens gezien op marktplaats , maar heb geen idee of het ook echt wat is .

    k bied aan:

    Een originele CANON EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM.

    Zeer weinig gebruik! Net als nieuwe lens!

    Wegens overcompleet.

    Kenmerken
    - Compact, lichtgewicht telezoomobjectief
    - Snelle Auto-focus
    - Optimale lens coatings
    - Optisch systeem uit lood-vrij glas

    Een compact, verbeterd telezoom objectief voor zowel digitale als analoge SLR camera's.
    Zoalsalle EF objectieven, werkt de EF 55-200 f/4.5-5.6 II USM met alle CanonEOS camera's. Gemonteerd op een digitale SLR met APS-C size sensor,wordt het equivalent bereikt van een 88-320mm objectief in 35mm format.Het is een uitstekende toevoeging aan de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 – hetstandaard objectief voor de EOS 300D, 350D en 400D.

    Superieure technologie en ergonomie
    DeEF 55-200 f/4.5-5.6 II USM is compact en licht, met 13 lens elementenin 13 groepen resulterend in een consistente beeldscherpte. Hetobjectief maakt gebruik van Ultra Sonic Motor (USM) technologie enverbeterde electronische circuits voor een snelle Auto-focus.

    Optimale lens coatings
    DeEF 55-200 f/4.5-5.6 II USM's lens coatings zijn verder verbeterd om"ghosting"en "flare" – fenomenen die zich vaker voordoen bij digitalecamera's dan camera's met film. De coatings reduceren ongewenstereflecties.

    Optisch systeem met lood-vrij glas
    In dit objectief is uitsluitend lood-vrij glas verwerkt ter bescherming van het milieu.

    De vraagprijs is 140 ;)
    Dus zo duur zijn ze dan niet :D

    Verder heb ik dus een tamron af 70-300 gezien ( heb ik 85 op geboden , je weet niet waar je geluk ligt )

    En ook nog een Canon EF 50 mm F1.8 waar ik ook al op geboden heb ( 75 euro ) .

    Ehm die eerste lens van canon heb ik niet op geboden nog .
    Is dat wat denken jullie ?
    Deze lensen ?
    Die van canon 50 mm wil ik gewoon wel hebben , maar die tamron of andere canon weet ik eigenlijk niet wat best is :rolleyes:
    De tamron heb ik foto`s van gezien , de canon nog niet :oops:

    Groetjes Joyce

    Groetjes Joyce
     
  18. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    hmm die 50mm was in de winkel 3 jaar terug al zo'n 100e
    dus of je die perse 2e hands wil kopen.. tja dat moet jezelf beslissen :)

    @belle: we zouden best weleens dezelfde kunnen hebben :)
    ben er ook heel erg blij mee
     
  19. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    De 50 mm lens koop ik wel nieuw .
    We zijn net even het centrum in geweest en daar zit een hele mooie foto zaak .
    Die mensen hebben er ook echt verstand van .
    Zij hadden hem helaas niet op voorraad , anders had ik hem net al gekocht .
    Hij koste daar nieuw 129 euro en dat is niet duur vind ik .
    Morgen gaan we even kijken bij de foto zaak bij ons in de buurt .
    Wil hem dinsdag graag hebben omdat we naar Nijmegen gaan :D

    De tamron 70-300 was daar trouwens ook alles behalve duur .
    Hij koste in die winkel slechts 179 euro :confused:
    En ik had ze op mp al voor meer gezien .....
    Ik heb nu op een tamron lens geboden en als dat niet doorgaat koop die ook maar gewoon nieuw .
    Vind dat namelijk ook helemaal niet duur voor een lens .

    Heb ook nog even gekeken voor de lens 18-200 maar die koste daar zo rond de 350 euro ( hij had hem niet op voorraad en deed een schatting ) .
    Deze verkocht hij trouwens alleen van de sigma en dat merk schijnt zo en zo duur te zijn volgens hem :rolleyes:

    Dus ik hoop morgen 2 lensen rijker te zijn :D
    Die 18-200 zal er ook nog wel een x komen , maar daar moet ik dan toch echt even voor sparen ;)

    Groetjes Joyce
     

Deel Deze Pagina